Skrotat? Ja/Nej?

Har du kraschat på gruppkörning iår?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Förra året tyckte jag det var jävligt mycket krascher på gruppkörningarna,
men iår verkar det, på kommentarna som att det skett ännu mer krascher? :va

Följa John med fartblindhet eller inbillning av mig?
Själv är jag inte mycket för grupp, räcker med en tur på våren & en på hösten.
 
Känns som att de flesta som gått av varit rätt ovana, relativt oerfana förare och väldigt ovana vid gruppköringar. 2 såna fall VET jag, 2 fall som faktiskt varit ren jävla otur i låg fart.. Sen är det väl ett par till som jag inte tänker uttala mig om för jag har ingen aning.

Sen tidigare säsonger både här och i sthlm så är det som jag ser det sällan farten som är problemet. Utan att folk inte riktigt accepterar att andras högre tempo faktiskt beror på att de är bättre förare, inte att de bara vågar mer. Det är när folk börja "våga" och chansar på att de "också" klarar det eftersom alla andra gör det som det går åt helvete.

I min bok regel #1 vid alla gruppkörningar.. Var och en efter EGEN nivå!
 
Helt rätt Hund!
Jag körde av för första gången i år, får faktiskt skylla på att koncentrationen tröt och att jag trodde det va grus i vägbanan, men jag åkte bara ner i diket i typ 15km/h..
 
Har inte varit med på alla gruppkörningar i år men det skulle vara intressant och veta vilka 6 st som har klotat på GRUPPKÖRNINGAR i år.:va
Gäller det våra gruppkörningar på helgerna ?

Vad jag kan dra mig till minnes så är det inte så många som har klotat på helgkörningarna utan faktiskt har lyckats lägga hojen vid andra event och körningar där man är själv eller med nån kompis och är ute och åker.

Oavsett om man kör i grupp eller inte så är det ju som Hund skriver viktigt att inte lockas med i andras tempo utan köra efter eget huvud.

Ser själv fram mot många gruppkörningar även nästa år eftersom stämningen nästan alltid är på topp och man får lära känna nya bekantskaper.

Ha det
Roger
 
Gäller det våra gruppkörningar på helgerna ?

Ha det
Roger

Omöjligt, även om jag inte åkt varje helg så har jag koll på att det inte är så många hos oss.

Framförallt blir pollar som den här lite missvisande då de blir mer aktuellt att läsa och rösta om man de facto tillhör skaran som klotat.

På gruppkörningarna är det väl 3, varav 2 körde sin första gruppkörning?
 
Tråden vaknat till liv :D

Pollen kändes väl mer intressant sådär lite trött på natten :)

Men har det nu varit minst 3 krascher så är väl det rätt mycket procentuellt iallafall, med tanke på att det inte är bana vi pratar om.

Blev bara en gruppkörning här i år, mer nästa kanske :va
 
Jag känner till 3, varav ingen var första gruppkörning.

Jag var bara med på en körning iår och då var det en rätt duktig krasch.
Eller näe 2, första ggn tappa vi bort vart fan ni tog vägen :D

Är inte ute efter att lägga skuld på någon eller moralpanik är bara lite fundersam sådär.

Kanske köra lugna/snabba gruppen som vissa andra?

Även om det låter fint med att alla kör i egen takt så är det inte kul för någon att puttra ensam i skog och natur på en gruppkörning,
alla väntar vid samlingspunkterna för att sen gasa ifrån igen :D
 
Jag var bara med på en körning iår och då var det en rätt duktig krasch.
Eller näe 2, första ggn tappa vi bort vart fan ni tog vägen :D

Är inte ute efter att lägga skuld på någon eller moralpanik är bara lite fundersam sådär.

Kanske köra lugna/snabba gruppen som vissa andra?

Även om det låter fint med att alla kör i egen takt så är det inte kul för någon att puttra ensam i skog och natur på en gruppkörning,
alla väntar vid samlingspunkterna för att sen gasa ifrån igen :D


:skrämd :rofl
 
Jag var bara med på en körning iår och då var det en rätt duktig krasch.
Eller näe 2, första ggn tappa vi bort vart fan ni tog vägen :D

Är inte ute efter att lägga skuld på någon eller moralpanik är bara lite fundersam sådär.

Kanske köra lugna/snabba gruppen som vissa andra?

Även om det låter fint med att alla kör i egen takt så är det inte kul för någon att puttra ensam i skog och natur på en gruppkörning,
alla väntar vid samlingspunkterna för att sen gasa ifrån igen :D

Vet inte om jag är för gruppindelning inom gruppen. Tycker personligen inte att tempot på helgerna är någon form av überfahrt men det kanske bara är jag.
Hela iden med att åka tillsammans på helgerna är att alla ska trivas och ha kul. Vid varje körning ser åtminstone jag fram mot fikapauserna då man lär känna folket och kan slänga lite käft med dem man känner lite närmare. Att vissa kör fortare än andra är helt normalt med tanke på hojar, vägkännedom, erfarenhet och ibland dumdristighet.
Åk gärna fler gånger med oss istället för att bara åka nån gång på våren och hösten. Tempot är väldigt varierande från helg till helg. Tyvärr är nog de första turerna de som tenderar i att gå lite vilt till. Säsongen är startad och man vill kanske gasa av sig lite.
Vissa turer i år har faktiskt gått i gå och lunka tempo.
Vad det gäller procenten olycker så tycker åtminstone jag att den är helt ok om man nu kan tala om ok när folk åker omkull.
Med tanke på att vi lägger en himla massa mil per sommar och är ca 10 personer eller mer varje helg så är det tyvärr så att olyckor händer.
Beror inte bara på hastighet utan andra omständigheter som grus i kurvan bland annat.
Vill poängtera att vägarna vi åker på har de flesta av oss åkt på många gånger så kännedomen om vägen är normalt hög. Enligt min åsikt så är det tyvärr vanligt att de som åker med oss de första gångerna har en tendens att vilja hänga med i de snabbaste tempo och olyckan är då ofta framme.

Det är därför vi är noga med att poängtera att man ska åka efter eget huvud.
En kritik har varit som du säger att de som åker lite långsammare (förståndigare) inte har hunnit stanna och vilat ut ordentligt när vi övriga kanske har stått några minuter och pustat ut.
Tycker att vi i år har försökt att se till att alla oavsett vilket tempo man håller har fått tillfälle att kliva av och ta en välförtjänt paus vid de tillfällen vi har stannat till.
Vet att vi som brukar åka först gärna ser att fler har önskemål om resmål och rutt som ska åkas. Blir annar ganska lätt att man tar samma vägar helg efter helg.

Tar inte ditt inlägg som något pekafingerinlägg men det är tråkigt om man inte tycker helgkörningarna är roliga att vara med på då hela iden är att man ska träffa galna och roliga personer som delar samma intresse som en själv.

Hoppas vi ses nästa sommar på många helgkörningar.

Roger
 
Åk gärna fler gånger med oss istället för att bara åka nån gång på våren och hösten. Tempot är väldigt varierande från helg till helg. Tyvärr är nog de första turerna de som tenderar i att gå lite vilt till. Säsongen är startad och man vill kanske gasa av sig lite.

Möjligt att det är våren som gör alla spralliga :)

Vet dock flera som avstått fler körningar för det här.

Tar inte ditt inlägg som något pekafingerinlägg men det är tråkigt om man inte tycker helgkörningarna är roliga att vara med på då hela iden är att man ska träffa galna och roliga personer som delar samma intresse som en själv.

Hoppas vi ses nästa sommar på många helgkörningar.

Roger

2008 sprängde jag motorn = lite gruppkörningar
2009 var hojjen under ständig reperation också, så finns fler anledningar
att man inte varit med så mycket.

Kommer nog iallafall köra lite mer GK nästa år om hojjen blir stabil av vinterns renovering, sett att ni kört mer i linkanområdet och där är man newbie så kul att lära sig lite nya vägar.

Jaja bara 6 månader kvar nu :D
 
Äntligen en gathoj

Efter att ha utnyttjats brutalt som arbetskraft hela sommaren så lyckades jag äntligen inköpa en hoj för gatkörning. Så jag ser fram emot att få köra lite med er nästa år.

Nu har jag ju själv sett vilket tempo vissa brukar ha på Ringen...:tummenupp Så det är nog rena överlevnads instinkter som gör att jag själv inte gasar gärnet på en okänd väg i Norpan...:)
 
Jag har bara kört halva denna säsongen med Orvarsgänget så jag är newbie men gillar det skarp! Jag håller mig i den bakre delen av ledet :) Jag upplever inte att det har varit några problem med att man inte hinner vila vid större vägbyten. jag känner inte heller att jag pressas att köra fortare än min egen förmåga.

Något som jag tycker är riktigt bra och värt att ta upp med gruppkörning är att det är otroligt lärorikt att åka med andra och se hur dom erfarna förarna kör. Jag tycker att det har varit en väldigt viktig del i min utveckling att få åka efter en duktig förare som visar bra spår, position, tecknik mm.

En annan fördel med gruppkörningen är att om man trots allt skulle gå omkull ute i vildmarken upptäcks det och man får hjälp otroligt mycket snabbare än om man ligger där ensam.
 
En annan fördel med gruppkörningen är att om man trots allt skulle gå omkull ute i vildmarken upptäcks det och man får hjälp otroligt mycket snabbare än om man ligger där ensam.

Bra sak att ta upp. OM olyckan är framme så är det riktigt farligt om man åker själv, på samma sätt som man inte ska vara på sjön själv osv.

Jag är VÄLDIGT försiktig om jag inte vet att någon har koll på läget och finns där om skiten skulle träffa fläkten (iofs klarat mig 10 år, och hoppas på 10 till).
 
Efter att ha utnyttjats brutalt som arbetskraft hela sommaren så lyckades jag äntligen inköpa en hoj för gatkörning. Så jag ser fram emot att få köra lite med er nästa år.

Nu har jag ju själv sett vilket tempo vissa brukar ha på Ringen...:tummenupp Så det är nog rena överlevnads instinkter som gör att jag själv inte gasar gärnet på en okänd väg i Norpan...:)

Grattis till hojen och självklart ska du med och åka nästa år :tummenupp
 
Jag brukar ju vara en fena på att formulera mig så att minst en blir irriterad så jag ska försöka även den här gången. ;)
Det här med att ha olika gruppindelningar förstår jag inte alls. McOrvars blev ju en samlingspunkt för oss för några år sedan, långt innan jag anslöt mig, för att man på regelbundna tider sökte några likasinnade att åka med. Det har aldrig varit en förening eller samling för demokratiska beslut där allas önskemål ska bli tillgodosedda.

Det är tråkigt om flera har avstått att följa med pga det tempo som ibland hålls, men då har man inte lyssnat på det som vi alltid ältar. Kör i ditt eget tempo.
Om det inte räcker så får man helt enkelt välja att låta bli att åka med.
Oavsett vem som har rätt eller fel så måste det ju fortsätta att vara så att vi träffas på helgerna just för att vi gillar ungefär samma typ av åkning, men där vi respekterar "den egna farten" och det "egna tempot".
Att göra om dessa helgkörningar till något i stil med snabb/långsam grupp.....då har vi nog tappat konceptet och gjort det lite för formellt.

Har vi otur slutar det snart med en klubbväst. *hua*

...jodå, jag fyllde i pollen. ;)
 
Jag brukar ju vara en fena på att formulera mig så att minst en blir irriterad så jag ska försöka även den här gången. ;)
Det här med att ha olika gruppindelningar förstår jag inte alls. McOrvars blev ju en samlingspunkt för oss för några år sedan, långt innan jag anslöt mig, för att man på regelbundna tider sökte några likasinnade att åka med. Det har aldrig varit en förening eller samling för demokratiska beslut där allas önskemål ska bli tillgodosedda.
Det är tråkigt om flera har avstått att följa med pga det tempo som ibland hålls, men då har man inte lyssnat på det som vi alltid ältar. Kör i ditt eget tempo.
Om det inte räcker så får man helt enkelt välja att låta bli att åka med.
Oavsett vem som har rätt eller fel så måste det ju fortsätta att vara så att vi träffas på helgerna just för att vi gillar ungefär samma typ av åkning, men där vi respekterar "den egna farten" och det "egna tempot".
Att göra om dessa helgkörningar till något i stil med snabb/långsam grupp.....då har vi nog tappat konceptet och gjort det lite för formellt.

Har vi otur slutar det snart med en klubbväst. *hua*

...jodå, jag fyllde i pollen. ;)

Nja så irriterad blev jag knappast.

Dock hade jag lite svårt att se vad faran med demokrati i en grupp människor skulle göra :va

Givetvis måste det fortsätta vara som det alltid varit. Håller med :)

Som det konstaterats tidigare i tråden (om du läst mer än första posten) så har jag mest varit med på vårstarten och höstavslutet då kanske tempo och vana att vänta in är annorlunda.
 
Jag åkte med 2ggr i år. Jag hängde inte alls på, men det hade jag å andra sidan inte räknat med. Tyckte inte det var något problem. Visst fick jag någon pause mindre än de andra, men det var mer att de invänta mig/oss vid ett vägskäl än en break.

Jag kommer igen nästa säsong när jag bytt till skinnställ och en ordentlig hjälm... :P
Allvädersställ & crosshjälm är som en fallskärm när man kör nakenhoj. Bad idea även om det funkar bra för bus & stadskörning.
 
Dock hade jag lite svårt att se vad faran med demokrati i en grupp människor skulle göra :va


Personligen uppskattar jag den lätt anarkistiska ordning som råder. Någon kör, andra väljer att följa efter. Om 3 personer prompt skulle vilja åka åt ett annat håll, i ett annat tempo. Då får de göra det, de flesta vill åka efter samma resileiter som vanligt. Denne vet man också alltid väntar, så att man inte behöver känna sig orolig om man hamnar efter.

Jag har hittat vägar jag aldirg kommit till själv, träffat roliga männskor vid alla stopp, och kört i mitt alldeles egna tempo utan att varken stressa eller hålla igen för nån annans skull.

Vill man ha mer uppstyrda gruppkörningar finns det klubbar att åka med!

Mina 0,50
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top