Sälja hojen till morsan på hösten?

Är det ok att skriva över hojen på nån annan på hösten?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Sålde hojen till min kille och sen tebax till mig. Länsförsäkringar kunde inte fixa en garageförsäkring så då blev man kund hos Folksam (sa till LF att jag inte kommer köra hoj på ett bra tag då vi får tillskott och att betala 1010 för gsxr 08 när man inte kör, känns onödigt )
Men nej LF de var omöjliga så de har förlorat en kund och Folksam vunnit en igen.

Saxat från SMC:s försäkrings FAQ.

Vad är året-runt försäkring?

Förr i tiden kunde man antingen ha sin motorcykel försäkrad (påställd) eller avställd (vanligtvis med en avställningsförsäkring). För många var det dock ett onödigt arbete att ställa på och ställa av varje år. SMC jobbade då för att man skulle ha en året-runt försäkring. Detta innebär att motorcykeln är påställd året runt och du kan alltså köra en sväng när som helst. Försäkringsbolaget vet dock att du kör mest på sommaren vilket gör att premien för en året-runt försäkring är billigare än om du tar en vanlig försäkring under 12 månader. Det finns 7 försäkringsbolag i Sverige som försäkrar över 99% av alla motorcyklar. De övriga försäkringsbolagen pratar jag inte så mycket om eftersom de inte försäkrar mc officiellt utan gör det mer som en tjänst åt deras kunder som också har en mc. T ex företag osv…

Av dessa 7 försäkringsbolag så är det 6 som har året-runt försäkringar.

Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, Bilsport och MC-specialförsäkringar, If (sina märkesförsäkringar), Folksam och Tennant (f.d. SUSAB).

Trygg-Hansa är det enda försäkringsbolag som har säsongsvarierad premie och dessutom tillåter att du ställer av hojen under året. De övriga försäkringsbolag tillåter dig att ställa av hojen men försäkringen löper på som vanligt.

Du är underbar!

Tack för att du letar rätt på källor åt mina argument i halva tråden du inte svarat på.

7 bolag som försäkrar 99% av alla fordon.
Alla bolag har tagit en nisch = 0 konkurrens.

Sen att SMC slår sig själva i bröstet för den här frågan säger väl mer hur lite de gör.
Det är oftast dyrare att ha sin hoj försäkrad med HÖG premie över sommarn än att ha en året-runt. DVS priset är höjt över rimligheten över sommarn för att det ska löna sig med åretrunt som man inte behöver (förrutom jag som kör åretrunt).

"För många var det dock ett onödigt arbete att ställa på och ställa av varje år."

Jo såå duktigt SMC. :Bugar

Så om du får något så skulle inte FB täcka det? :va:va :arsele

"Jag har rätt därför är ni patetiska" är inte vidare bra argument.

Om du fått något måste du kunna styrka det. Rätt eller hur?

När det gäller mc så gäller principen om ekonomiskt intresse.

Ja ffa du e patetisk i ditt framhärdande om att göra bedägligt beteende rumsrent bara för att du tycker att FB har en för dig felaktig prissättning.
Handla inte då- inte alls, och kör inte heller.

Sålde hojen till min kille och sen tebax till mig. Länsförsäkringar kunde inte fixa en garageförsäkring så då blev man kund hos Folksam (sa till LF att jag inte kommer köra hoj på ett bra tag då vi får tillskott och att betala 1010 för gsxr 08 när man inte kör, känns onödigt )
Men nej LF de var omöjliga så de har förlorat en kund och Folksam vunnit en igen.

Har själv suttit med sprängd motor så 9 månader av 12 var useless.
Inte kul att sitta och pynta hel/hel då :D

Om du tycker att din hoj e värdelös på vintern så finns det ett enkel sätt:
Skit i att försäkra den då!
Ta en basförsäkring och kör på den i 6 månader och sen ha den oförsäkrad på vintern.

Sedan kan man ju undra var i skillnaden ligger mot den berömda skenförsäkringen. Enligt mig är det samma sak, bara ett annat förfaringssätt men samma syfte; dvs minimera sin premie till varje pris.

Last edited by a moderator:

Har du verkligen tänkt igenom det där ordentligt? :tungan En person som har hojen skriven på någon annan betalar inte ens sina egna försäkringskostnader och har liksom ingen anledning att klaga på det här fenomenet.

I övrigt måste jag säga att jag är lite förvånad över pollresultatet. Nu fattar man ju varför det kostar apa att försäkra sporthoj när 2/3 inte är vuxna nog att betala vad det kostar.

Last edited by a moderator:
Är det årsförsäkringarna du åsyftar??

Hel hal helårs halvår tvåmånaders välj själv känns som det gäller alla typer.
Menar du blir väll inte mer angelägen att betala tvavgift för att du nu kan se svt i hd?

Har du verkligen tänkt igenom det där ordentligt? :tungan En person som har hojen skriven på någon annan betalar inte ens sina egna försäkringskostnader och har liksom ingen anledning att klaga på det här fenomenet.

I övrigt måste jag säga att jag är lite förvånad över pollresultatet. Nu fattar man ju varför det kostar apa att försäkra sporthoj när 2/3 inte är vuxna nog att betala vad det kostar.

kan verka så för de otränade ögat men i sann shanda så är det de som troligen klagar mest

Om du tycker att din hoj e värdelös på vintern så finns det ett enkel sätt:
Skit i att försäkra den då!
Ta en basförsäkring och kör på den i 6 månader och sen ha den oförsäkrad på vintern.

Sedan kan man ju undra var i skillnaden ligger mot den berömda skenförsäkringen. Enligt mig är det samma sak, bara ett annat förfaringssätt men samma syfte; dvs minimera sin premie till varje pris.

Det är ju det man gör om man skriver över den på mamma, sen kan man ju välja att fixa en garage försäkring då ser jag inga problem med att den står på henne iom att hon inte kör den så innebär det ingen större risk för hojen.

Den berömda skenförsäkringen där den står på mamma innebär helt andra risker.

Last edited:
Ja, ja. Man behöver inte vara professor för att inse att detta fenomen är självjusterande. Premierna höjs överlag. Punkt! Utgiftssidan för FB förändras inte, men väl intäktssidan.

Därför hoppas jag att FB har så bra koll att de tittar i dyraste kolumnen i prislistan när ni kommer tillbaka för att teckna försäkring på våren på samma fordon ni sålde se månader tidigare.
Till detta kan man ju bara be att FB inför riktigt hårda krav på besiktning av fordonet då omfattningen av försäkringen höjs.
Läge att agera vuxet och sluta, att likt småbarn, tro att ni kan lura etablissemanget.

För dig ja, för mig innebär båda sakerna höjd premie. Jag gillar inte att andra ser det som sin självklara rätt att göra min premie högre än nödvändigt.

Hel hal helårs halvår tvåmånaders välj själv känns som det gäller alla typer.
Menar du blir väll inte mer angelägen att betala tvavgift för att du nu kan se svt i hd?

Du röstar på moderaterna va? Som jag ser det verkar du vara en sådan där som alltid ska plocka russinen ur kakan och aldrig vill vara solidarisk med kollektivet, det optimala för dig skulle väl vara att ha en kortläsare på hojen där man trycker i sitt försäkringskort innan man startar och på så sätt bara betalar för exakt det man kör(och då blir det DYRT).
För övrigt så har du ju intet fattat ett dyft vad vitsen med årsförsäkring är, men en dag skall även du vakna.:D

Last edited:

Fel. Utbetalning nekas om det kommer till försäkringsbolagets kännedom att annan än försäkringstagare har det egentliga ekonomiska intresset i fordonet.
Vem som helst fattar varför du flyttar runt hojen mellan dig och din morsa.

I mina ögon är du som vilken socialbidragstagare som helst.

*ni som tillhör den tredjedel som själva står på era hojar kan självklart ignorera denna kommentar

"Lets agree to respect each others views No matter how wrong you may be."

Du kan nog ta bort det nu.

Last edited:
De som inte har råd att försäkra hojen har valt en för dyr hoj eller har för lite pengar in varje månad. Synd att folk ska behöva bli 35-40 år innan de fattar det. Jag hoppas det går riktigt dåligt för såna som försäkrar på mamma - har noll medlidande då såna åker på försäkringsbedrägeri.

Det mest pinsamma är när det låter som att folk tvingas att halv- eller helförsäkra hos ett bolag som de tycker är utsugare. Men vi kanske ska börja ställa lägenheten, bilen (nä, just ja det gör ju såna som inte har råd också), båten m.m. på föräldrarna.

Du röstar på moderaterna va? Som jag ser det verkar du vara en sådan där som alltid ska plocka russinen ur kakan och aldrig vill vara solidarisk med kollektivet, det optinala för dig skulle väl vara att ha en kortläsare på hojen där man trycker i sitt försäkringskort innan man startar och på så sätt bara betalar för exakt det man kör(och då blir det DYRT).
För övrigt så har du ju intet fattat ett dyft vad vitsen med årsförsäkring är, men en dag skall även du vakna.:D

Solidaritet är såååå 1970 tal och om att betala mer i onödan innebär att vakna hoppas jag att jag int egör det

Ja, ja. Man behöver inte vara professor för att inse att detta fenomen är självjusterande. Premierna höjs överlag. Punkt! Utgiftssidan för FB förändras inte, men väl intäktssidan.

Hur menar du att priserna skulle höjas överlag då när det finns lagar som ser till att vinstmarginalen COR är rimlig och därav reglerar hur mycket bolagen får tjänai förhållande till utgifterna?

Du röstar på moderaterna va? Som jag ser det verkar du vara en sådan där som alltid ska plocka russinen ur kakan och aldrig vill vara solidarisk med kollektivet, det optimala för dig skulle väl vara att ha en kortläsare på hojen där man trycker i sitt försäkringskort innan man startar och på så sätt bara betalar för exakt det man kör(och då blir det DYRT).

Och du tror dig veta vad vitsen är.

Om du nu vill vara solidarisk, pynta våran försäkring vettja? :D

Hur menar du att priserna skulle höjas överlag då när det finns lagar som ser till att vinstmarginalen COR är rimlig och därav reglerar hur mycket bolagen får tjänai förhållande till utgifterna?

Jösses!

och du tror dig veta vad vitsen är.

Om du nu vill vara solidarisk, pynta våran försäkring vettja? :d

Det är ju det vi gör!

(Varför kan man inte skriva med caps längre?)

Last edited:
Jösses!

Det är ju det vi gör!

(Varför kan man inte skriva med caps längre?)

Nix! (Har haft påställd hoj i mitt namn sen 2007-06)

Därför att bara idioter skriver med caps. :banana

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back