Taco-törstig - Varför?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag äter påfallande ofta tortillias, bestående av köttfärs med taco-kryddmix, hackad gurka, tomat och lök, och gräddfil i mängder ovanpå det.

Vidare har jag kommit till att notera den rent fasansfulla törsten som följer efter varje intagen måltid av detta slag. Visst förtäljer innehållsförteckningen att taco-kryddan innehåller en ansenlig mängd salt, men är detta verkligen hela och enda orsaken?

Man kan säga som så att jag räknar kallt med att behöva hinka i mig åtminståne två stora muggar Earl Grey efter nämnd måltid för att endast kunna fungera som människa samma kväll.
Nu råkar det vara så att jag intagit denna torrmunsdjävulska dekokt ikväll, och nedan följer en lista på vad jag druckit i kronologisk ordning, utspritt under loppet av cirka 4 timmar:
1. En mugg Earl Grey.
2. En mugg Earl Grey.
3. En mugg Earl Grey.
4. Ett glas vatten.
5. Ett glas Oboy.
6. Ett glas Oboy.
7. Ett glas vatten.
8. Ett glas päroncider.
9. En mugg Earl Grey.

..Och fortfarande går jag med ökentorr mun och hungrar efter vätska likt en vampyr efter blod, med fradgan i mungipan och ett snarast besatt uppförande.
Detta händer enbart efter inmundigande av tortillias, så vi kan utesluta diabetes.

Varför blir det såhär?
Allvarligt..
Varför..?:gnissla

Edit:
Man får icke heller förglömma att det går åt drygt en liter isklumpig mjölk till själva maten vid tillfället.

Last edited:
Dels är maten du ätit salt men även té är vätskedrivande om jag inte misstar mig. Eller så har du diabetes.

Ps. Drick Lapsang med massor av honung i istället för Earl Grey. ds

Dels är maten du ätit salt men även té är vätskedrivande om jag inte misstar mig. Eller så har du diabetes.

Ps. Drick Lapsang med massor av honung i istället för Earl Grey. ds

Folk säger så men jag upplever det som trams.
Om någonting känns det som att té har motsatt effekt.
Vatten går mer eller mindre rakt igenom, och öl ska vi inte tala om. Det är som att koppla strupen direkt till urinröret. :gnissla
Lapsang med honung = äckligt. ;)

Och så säger jag efter en livstid av minst 3 koppar té om dagen.

Prova vanligt vatten istället för massa te o socker

Det har jag.
Earl Grey har testat bäst i törstsläckning, på delad förstaplats med päroncider.
Vatten ligger långt ner på listan i effektiv törstsläckning.
Och då även räknat över en utdragen tid.

Last edited:
Te är vätskedrivande, så är det bara. Även om det känns som om det släcker törsten bäst vid tillfället så gör det att du känner dig uttorkad efter ett tag, vilket blir ganska tydligt märkbart eftersom vätskebristen märks tydligast av när munnen blir torr.

Likadant så är både saltet och sockret vätskedrivande... Vill då återhydrera dig så ska du ha vatten, inget annat. Känns kanske inte lika bra vid tillfället, känns mycket bättre (i jämförelse) efter ett tag.

Så, gör om gör rätt:)

Diabetes är ju också ett alternativ, det har jag själv undrat lite över då jag ibland behöver dricka ofta som fan... Men med tanke på att jag levt på samma sätt i många år och inte levt som en diabetiker bör så borde jag väl ändå vara död vid det här laget om jag faktiskt hade diabetes?:va Dessutom har jag ju aldrig varit en enorm förtärare av sockerhaltiga varor, så jag borde inte ha fått det...

Last edited:
Om man dricker tre koppar te om dagen och kommer fram till att Earl Grey är bäst så är man förlorad. ;)
Seriöst så får du nog i dig för mycket salt och socker med den blandningen.

Folk säger så men jag upplever det som trams.
Om någonting känns det som att té har motsatt effekt.
Vatten går mer eller mindre rakt igenom, och öl ska vi inte tala om. Det är som att koppla strupen direkt till urinröret. :gnissla
Lapsang med honung = äckligt. ;)

Och så säger jag efter en livstid av minst 3 koppar té om dagen.

Det har jag.
Earl Grey har testat bäst i törstsläckning, på delad förstaplats med päroncider.
Vatten ligger långt ner på listan i effektiv törstsläckning.
Och då även räknat över en utdragen tid.

Du gnäller över att du inte lyckas släcka törsten när du dricker earl grey, men i samma veva så säger du att det är bäst i test ang törstsläckning :va
Gör om gör rätt.

Vatten är och kommer alltid vara bäst törstsläckare.

Men för blommande lökar, jag säger ju att jag testat olika vätskor. Läser ni inte ordentligt?
Ovanstående blandning är vad jag har konsumerat idag, inte varje gång.
Jag har såklart haft samma funderingar, och således testat att dricka endast vatten vid andra tillfällen av tacoförtäring. Det fungerar inte lika bra. Det bara gör inte det. Pissar gör man i proportionella mängder, dvs mycket, men släcker törsten gör det varken direkt eller över tid i önskvärd grad.
Det ser jättefint ut på pappret att vatten är vatten och ska släcka törst bäst, praktiska tester säger dock annorlunda och där kommer jag inte ge mig.

Frågar var dock inte vad jag ska dricka för att avhjälpa detta, utan varför det är just den här maträtten som har så pass kraftig effekt gentemot andra.
Törstig har en ju blivit, men det här är ju bara löjligt. Riktigt löjligt. Det är nästan så man blir sinnessjuk för en kväll. :banana

Gnäller.. Kul ordval.

Men för blommande lökar, jag säger ju att jag testat olika vätskor. Läser ni inte ordentligt?
Ovanstående blandning är vad jag har konsumerat idag, inte varje gång.
Jag har såklart haft samma funderingar, och således testat att dricka endast vatten vid andra tillfällen av tacoförtäring. Det fungerar inte lika bra. Det bara gör inte det. Pissar gör man i proportionella mängder, dvs mycket, men släcker törsten gör det varken direkt eller över tid i önskvärd grad.
Det ser jättefint ut på pappret att vatten är vatten och ska släcka törst bäst, praktiska tester säger dock annorlunda och där kommer jag inte ge mig.

Frågar var dock inte vad jag ska dricka för att avhjälpa detta, utan varför det är just den här maträtten som har så pass kraftig effekt gentemot andra.
Törstig har en ju blivit, men det här är ju bara löjligt. Riktigt löjligt. Det är nästan så man blir sinnessjuk för en kväll. :banana

Gnäller.. Kul ordval.

Coca Cola is the shizzle dizzle...

Törsten kommer pga alla kryddor o chili o allt va de kan va i tacosås..

Att du pissar mycket när du dricker vatten är ju bra, då spolar du ju rent systemet.

Du käkar salt mat, får överskott av salt, dricker vatten, pissar ut vatten och överskottssaltet.

Du käkar salt mat, får överskott av salt, dricker vatten, pissar ut vatten och överskottssaltet.

Ja, jo. Det är ju knappast en hemlighet.
Men varför törstig? Nu har jag slängt alla förpackningar, men är brödet salt satan också, kanske? Och gräddfilen? Törstframkallande? Nej?

Nu har det lättat avsevärt. Nu är jag bara normaltörstig. Och givetvis sprängmätt efter all vätska.
Det var illa där ett tag. Har inte ätit rätten på ganska länge och var således ovan. Det var gränsfall till våldtäcktsdusch komplett med vaggande fosterställning.

Om man dricker tre koppar te om dagen och kommer fram till att Earl Grey är bäst så är man förlorad. ;)

Eller så är det en subjektiv bedömning. Min téhylla bågnar av olika sorter, men fortfarande är 8 av 10 koppar jag dricker Earl Grey. Det är téernas Coca Cola. Man kanske dricker en Fanta ibland men det är aldrig lika gott som ye olde Coke.

Last edited:
Alltså, ska vi gå till botten med dethär.

Hur otörstig är du efter 2 koppar earl grey vs 2 glas vatten?
Mer mindre eller lika?

Alltså, ska vi gå till botten med dethär.

Hur otörstig är du efter 2 koppar earl grey vs 2 glas vatten?
Mer mindre eller lika?

Poängskala, té vs vatten:

Té:
+ Hydrerar
+ Avhjälper törstkänsla i mun
+ Är gott
+/- Kommer inte ut direkt

Vatten:
+ Hydrerar
- Avhjälper inte törskänsla i mun
- Smakar ingenting
+/- Kommer ut momentärt

Poängskala, té vs vatten:

Té:
+ Hydrerar
+ Avhjälper törstkänsla i mun
+ Är gott
+/- Kommer inte ut direkt

Vatten:
+ Hydrerar
- Avhjälper inte törskänsla i mun
- Smakar ingenting
+/- Kommer ut momentärt

Provat med mjölk?

Är inte mejerier bra mot kryddor?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back