Miniblinkers vid besiktning...

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Hejsan gott folk.

Undrar ifall dessa mini blinkers (led-lampor) blir godkända vid besiktningen.
Det kan ju vara olika beroende på vart man går, vad har ni för erfarenheter från besikningen?
Ursäkta den suddiga bilden, tacksam för svar!

/T

Bifogat

• DSC00126.JPG
    DSC00126.JPG
    210.3 KB · Visningar: 837
Så länge dom är e-märkta och har rätt blink-sekvens och avstånd så borde det väll inte vara något problem?

Har ingen erfarenhet när det kommer till besiktningen men blinkers som blinkers så länge den uppfyller kraven

Biltemas finaste, klart dom går igenom!
Dom är ju till skillnad från mycket av skräpet hos MC handlarna E-märkt.

Så länge dom är e-märkta och har rätt blink-sekvens och avstånd så borde det väll inte vara något problem?

Har ingen erfarenhet när det kommer till besiktningen men blinkers som blinkers så länge den uppfyller kraven

Blink sekvens har inget med besikningen att göra.

Blink sekvens har inget med besikningen att göra.

Ähum!

------Snip
"65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut."
------------------Snap

Snott från Vägverkets författningssamling :)

Självklart måste dem blinka på ett visst sätt, vore kul annars om dem blinkade skitsakta eller skitfort.

Men som sagt, sålänge dem är E-märkta är det lugnt.

Bara det blinkar tydligt är det inga problem är min erfarenhet. Sidblinkers från bil som trimmats till 21W som det skall vara på blinkers har inte varit något problem för mig. Någon e-märkning har de aldrig letat efter oavsett om jag haft miniblinkers eller sidblinkers från bil. Jag tror det där med att e-märkning skall vara så viktigt är en myt som bara existerar här på sporthoj.

e-märkning kan vara värt att ha för flygande besiktningar av polisen, men jag har åkt dit för att blinkers inte varit emärkta sen åkt med samma hoj utan att göra ngt med den till bilprovningen och fått den godkänd.

på bilprovningen kollar de alltså att de blinkar gult med en viss tidsintervall och att det är tillräckligt brett mellan blinkerserna och har aldrig brytt sig ifall saker är märkta rätt. det är min erfarenhet i alla fall.

Bara det blinkar tydligt är det inga problem är min erfarenhet. Sidblinkers från bil som trimmats till 21W som det skall vara på blinkers har inte varit något problem för mig. Någon e-märkning har de aldrig letat efter oavsett om jag haft miniblinkers eller sidblinkers från bil. Jag tror det där med att e-märkning skall vara så viktigt är en myt som bara existerar här på sporthoj.

På min hoj kollade dom efter E-märkningen, både på mina förra och mina nuvarande miniblinkersar, dom var godkända båda gångerna.

Nu har jag Biltema, och jag frågade om det skulle vara godkändt att koppla in "bromsljuset" (dom röda dioderna i mitten).
Han trodde inte att det var godkändt, men han lovade att inte ge mig anmärkning på "för tydliga bromsljus" eller "för tydliga blinkers" om jag valde att koppla in dom med blinkersen.

Han sa "allt som gör att man syns bättre är en förbättring, oavsett om det är godkändt eller inte"

Har aldrig varit med om att SBP kollar E-märkning på blinkers eller bromsljus, varken på bilar eller mc där det är uppenbart att man bytt ut orginalet.

I de fall de kollar, vet ni ens om de har en aning om vad de kollar efter? Blinkers ska (rätta mig om jag har fel) vara märkta med E-4. Många "billiga" varianter är märkta med E-11 vilket inte är godkänt E-nummer för blinkers. :va

Ähum!

------Snip
"65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut."
------------------Snap

Snott från Vägverkets författningssamling :)

jag har iaf fått en 2a för att mina blinkade för fort.

Jaha, då hade jag fel då.Jag har då besiktat med snabba miniblinkers, inga problem.

Last edited:
Då är det bara till att besikta den kommande år och hoppas på att det kommer gå bra som ni nu säger. Tack för alla svar!:)

/T

Självklart måste dem blinka på ett visst sätt, vore kul annars om dem blinkade skitsakta eller skitfort.

Men som sagt, sålänge dem är E-märkta är det lugnt.

Ja, då är det kul då, för mina blinkar skitfort, inga problem. På ttr600 var det samma sak , diodblinkers utan motstånd blinkar fort ,inga problem. Det enda dom har tittat på är E märket. :tummenupp

Då är det bara till att besikta den kommande år och hoppas på att det kommer gå bra som ni nu säger. Tack för alla svar!:)

/T

Det kommer att gå bra. SBP kollar att det är trafiksäkert. Polisens bilinspektörer kan däremot vara kinkiga och skicka dig på ombesiktning för att blinkersen inte är godkänd/E-märkt... (Lärde mig den läxan the hard way)

Någon som vet om det finns krav på att blinkers:erna måste sitta på ett visst avstånd ifrån varandra.
Jag tänker på de varianterna som har bak blinkers integrerade i bakljuset kommer det gå igenom tro, om man bortser från att de inte är E-märkta??

mrspl in da house:
Någon som vet om det finns krav på att blinkers:erna måste sitta på ett visst avstånd ifrån varandra

DP says: mätschemat som Bilprovning anväder sig av...

Bifogat

• blinkers_mc.jpg
    blinkers_mc.jpg
    40.8 KB · Visningar: 589
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back