Fridykning (film)

Jag fattar inte hur fridykarna tar sig neråt, jag kommer knappt ner på 5 meters djup innan man börjar vända uppåt igen :näsblod Ok om man andas ut men det går ju inte att vara utan luft så länge.

Fan va dyksugen jag blev nu :)

Höll oxå på mycket för ca 10-15 år sen..
Har svårt att komma igång igen tyvär.

/Freddan

Lattjo! Jag kollade just på det klippet för några veckor sedan. Är helt facinerad över hur de klarar av trycket på det djupet.

Jag fattar inte hur fridykarna tar sig neråt, jag kommer knappt ner på 5 meters djup innan man börjar vända uppåt igen :näsblod Ok om man andas ut men det går ju inte att vara utan luft så länge.

Syrrans ex höll på med fridykning och lärde mig lite knep. Det är ganska lätt att bli klart bättre än vad man är men att klara av det där är helt sjukt. Det gäller att hushålla med syrekonsumtionen. Röra sig effektivt, hålla sig lugn, mm så inte hjärtat börjar tvärdunka.
Det är bara i början man måste simma nedåt, efter ett tag börjar man sjunka.
Det äckliga är att man måste veta att man har luft hela vägen upp också. Ett par gånger var man nere lite för länge och tänkte detta går finfin men sen blev det lite pannikigt på uppvägen. Kommer inte den där ytan snart tänker man och så börjar man veva och förbruka ännu mer syre.

Det är helt klart coolt jallafall.

...hålla sig lugn...

Aha, man måste ha självkontroll på kroppen alltså :näsblod Jag får typ hamsterpuls när jag dyker och snorklar, andfådd som fasen mm. Har ju rätt skaplig vattenskräck som jag försöker övervinna, gjorde ett provdyk i vintras och snart blir det nog licens och köpa lite tuber och sånt skit. Men någon fridykare blir jag aldrig :D

Väldigt imponerande hur de kan pressa sig själva så långt. För att bli så duktig måste man nog inte bara ha rätt fysiska och psykiska förutsättningar man måste nog ha det som en livsstil.

Undra om man fortfarande kan hyra filmen Det stora blå. Länge sedan man såg den filmen.

Galet... och hur fasen lyckas man hålla andan i 11 minuter och 35 sekunder utan att få bestående men? En annan är stolt om jag grejar 2 minuter... iofs så tränar jag inte på det men ändå.

Statisk APNEA herrar: Stefan Massoud(Frankrike), 11 minuter och 35 sekunder.

Last edited:
No limit herrar: Herbert Nitsch(Österrike), 214 meter djupt. :näsblod:näsblod
http://www.herbertnitsch.com/
Kolla in där :tummenupp
Galet... och hur fasen lyckas man hålla andan i 11 minuter och 35 sekunder utan att få bestående men? En annan är stol om jag grejar 2 minuter... iofs så tränar jag inte på det men ändå.

Statisk APNEA herrar: Stefan Massoud(Frankrike), 11 minuter och 35 sekunder.
Det är helt sjukt hur man klarar av det!
Jag har lyckats hålla andan i 3 minuter och 14 sekunder EN gång och inte i vatten. Det tyckte jag var fett jobbigt.

Får mig att tänka på en av dom bästa filmer jag sett
[YOUTUBE-ID]e4qZOZ_gYeg&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]NAZaRub0P_U[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu