Kylarvätska

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Hej!

En oskyldig liten fråga.

Jag ska precis göra det sista inför vinterdvalan och såg att kylarvätskenivån är aningen låg. Jag har läst igenom instruktionsboken och till min lilla förvåning så står det att man ska använda etylenglykol och inte den mer moderna propylenglykolen.

Jag får anta att det då är etylenglykol i hojen nu men kan jag vara säker?
Kan det spela någon roll? Jag vet att om man på VAG-bilar blandar "vanlig" kylarvätska med deras G-12 så rekommenderas man att snarast tömma och göra rent munstycken osv.

Den gamla (etylenglykol) är ju giftigare och vad jag har hört så ger den inte heller samma korrosionsskydd.

Kan någon hjälpa mig?

Om det är till någon hjälpär det en ER-6n från -08.

Jag ställde liknande fråga till en erkänt duktig MC firma i GBG, Kenneths MC, och dom sa att det inte spelade någon roll utan "vanlig" bilglykol gick alldeles utmärkt att använda.

sån vanlig glykol brukar väll vara blå eller grön medan sådan longlife glykol brukar vara gul eller röd. vad är det för färg på den befintliga?

Har haft hojen stående i ner till -20 två vintrar i rad med biltemaglykol och det gick alldeles utmärkt.

Last edited:
Färg

sån vanlig glykol brukar väll vara blå eller grön medan sådan longlife glykol brukar vara gul eller röd. vad är det för färg på den befintliga?

Min hoj är svart....

Skämt åsido. Den (vätskan alltså) är mer blå till färgen, som propylenglykol, men jag blev ju lite osäker på valet av vätska eftersom det står etylenglykol i instr.boken.

Är det avancerat att tömma systemet? Det kan ju vara en tanke om jag inte ska blanda de olika vätskorna.

Det ÄRfabriksfyllt med ETYLEN-glykol. Så har du inte bytt någon gång eller fyllt på så är det bara att inhandla etylenglykol på valfritt ställe. Köp gärna longlife-typen.

Som jag sagt många gånger tidigare. Propylenglykol är sämre som fordonsglykol och dessutom dyrare än etylenglykol.

Hälsningar

Hans Olof

Min hoj är svart....

Skämt åsido. Den (vätskan alltså) är mer blå till färgen, som propylenglykol, men jag blev ju lite osäker på valet av vätska eftersom det står etylenglykol i instr.boken.

Är det avancerat att tömma systemet? Det kan ju vara en tanke om jag inte ska blanda de olika vätskorna.

Last edited:
Klart å beta´rt!

Det ÄRfabriksfyllt med ETYLEN-glykol. Så har du inte bytt någon gång eller fyllt på så är det bara att inhandla etylenglykol på valfritt ställe. Köp gärna longlife-typen.

Som jag sagt många gånger tidigare. Propylenglykol är sämre som fordonsglykol och dessutom dyrare än etylenglykol.

Hälsningar

Hans Olof

Ja men då så! Då får jag tacka för alla bidrag :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back