Neanderthal
Senil bulimiker
Hej!
En oskyldig liten fråga.
Jag ska precis göra det sista inför vinterdvalan och såg att kylarvätskenivån är aningen låg. Jag har läst igenom instruktionsboken och till min lilla förvåning så står det att man ska använda etylenglykol och inte den mer moderna propylenglykolen.
Jag får anta att det då är etylenglykol i hojen nu men kan jag vara säker?
Kan det spela någon roll? Jag vet att om man på VAG-bilar blandar "vanlig" kylarvätska med deras G-12 så rekommenderas man att snarast tömma och göra rent munstycken osv.
Den gamla (etylenglykol) är ju giftigare och vad jag har hört så ger den inte heller samma korrosionsskydd.
Kan någon hjälpa mig?
Om det är till någon hjälpär det en ER-6n från -08.
En oskyldig liten fråga.
Jag ska precis göra det sista inför vinterdvalan och såg att kylarvätskenivån är aningen låg. Jag har läst igenom instruktionsboken och till min lilla förvåning så står det att man ska använda etylenglykol och inte den mer moderna propylenglykolen.
Jag får anta att det då är etylenglykol i hojen nu men kan jag vara säker?
Kan det spela någon roll? Jag vet att om man på VAG-bilar blandar "vanlig" kylarvätska med deras G-12 så rekommenderas man att snarast tömma och göra rent munstycken osv.
Den gamla (etylenglykol) är ju giftigare och vad jag har hört så ger den inte heller samma korrosionsskydd.
Kan någon hjälpa mig?
Om det är till någon hjälpär det en ER-6n från -08.