Lekbil under vintern

Att åka på tvären med en automat är lite som att ligga med en brud som är slapp i fjaset.

Visst kan man göra det men det är inte alls lika trevligt.

Att åka på tvären med en automat är lite som att ligga med en brud som är slapp i fjaset.

Visst kan man göra det men det är inte alls lika trevligt.

hahah. :näsblod

Passar kanske inte in i din liknelse, men sedan är det lättare hänt att det slutar illa med, när man inte har någon koppling att rädda sig med när man tar i lite mycket. :/

Två automater! wow!!! Jag är full av respekt för din erfarenhet! :Bugar

Seriöst så tvivlar jag inte en sekund på att du kan sladda med automat men vill man åka effektivt vid halka så är det inte nån fördel att ha en gasvajer gjord av gummiband. Det är nämligen så det känns med automat.

Jag tycker det går går bra att sladda med automat vad den saken avser, momentomvandlaren slirar ju inte mycket när den ligger över stall speed. Tycker inte det är det som är problemet öht.

Det som jag tycker är handikappande med automat är att det olämpligare att motorbromsa upp ett ställ. Ska man tex busåka rakt fram igenom en tom rondell så ställer jag alltid upp bilen åt höger med motorbroms innan, så att jag får vänsterreturen med mig runt rondellen och sedan åker på högerreturen ut.

Man kan naturligtvis motorbromsa upp ett ställ manuellt även med automat, men det är rätt taskigt mot automaten. En manuell låda tar det bättre.

Jag tycker det går går bra att sladda med automat vad den saken avser, momentomvandlaren slirar ju inte mycket när den ligger över stall speed. Tycker inte det är det som är problemet öht.

Det som jag tycker är handikappande med automat är att det olämpligare att motorbromsa upp ett ställ. Ska man tex busåka rakt fram igenom en tom rondell så ställer jag alltid upp bilen åt höger med motorbroms innan, så att jag får vänsterreturen med mig runt rondellen och sedan åker på högerreturen ut.

Man kan naturligtvis motorbromsa upp ett ställ manuellt även med automat, men det är rätt taskigt mot automaten. En manuell låda tar det bättre.

Detta är ju fanimej poesi! :rofl

Medelst faktermer som "momentomvandlaren" och "stall speed" samt ett genomgående allvar avhandlar du något så viktigt som sladd i blötsnö..

Bland dom bättre valen om man nu måste åka tvåhjulsdrivet. Liten bil är alltid roligare och De dion bakaxeln ger bättre viktfördelning så blir lite bättre(läs mindre dåligt) driv.

Det går dessutom få i en (lätt modifierad)turbomotor från en 740 på en vecka i ett dåligt utrustat garage. Det har en klasskamrat bevisat.

180hk i en 360 är snuskigt roligt :hihi

Jag har då åkt 2 vintrar med en 940 turbo med automat och tycker det är helt gudomligt. Vanlig öppen diff.

Kan ligga och fisa runt och man behöver aldrig gå upp över 3k varv typ. Och är det en lång kurva och det börjar gå fort så är det bara att peta i nästa växel och glida vidare utan att behöva cpväxla och eventuellt förlora hänget.

Är mer för att sladda utan att vålda :)

Till TS: Om du ska ha en vettig bil som du inte behöver göra något med för att åka fort så ska du ha en 360 GLT. Klart bästa vinterbilen för såna pengar.
Jag kom på 3:e plats med en sådan i Gasa:s årliga isträff uppe i Kolsvabergen för några år sedan, de två före mig var en Impreza och en Calibra, båda med 4x4 och turbo.
De har sjukt bra viktfördelning med växellådan bak och kort hjulbas gör att det är lättare att kontrollera bilen när det börjar gå för brett.

Och nej, automat är inte lika roligt och enkelt som en manuell på isen även om det fungerar.

Till TS: Om du ska ha en vettig bil som du inte behöver göra något med för att åka fort så ska du ha en 360 GLT. Klart bästa vinterbilen för såna pengar.
Jag kom på 3:e plats med en sådan i Gasa:s årliga isträff uppe i Kolsvabergen för några år sedan, de två före mig var en Impreza och en Calibra, båda med 4x4 och turbo.
De har sjukt bra viktfördelning med växellådan bak och kort hjulbas gör att det är lättare att kontrollera bilen när det börjar gå för brett.

Och nej, automat är inte lika roligt och enkelt som en manuell på isen även om det fungerar.

Jag har även för mig att vissa modeller av 360 såldes med diffbromsad bakaxel.

Har en 360 GL som inte vill tända för en tusenlapp om någon vill ha en billig vinterbruksis. Orkar inte riktigt bry mig.

Två automater! wow!!! Jag är full av respekt för din erfarenhet! :Bugar

Seriöst så tvivlar jag inte en sekund på att du kan sladda med automat men vill man åka effektivt vid halka så är det inte nån fördel att ha en gasvajer gjord av gummiband. Det är nämligen så det känns med automat.

Två mercedes automater som du var så snabb på att nedvärdera, Har aldrig upplevt det fenomenet du tar upp. men men smaken är som baken.

@Jonte

Du säger att den som tycker att det går att sladda med automat inte kan sladda?
Det ligger väl snarare till så att den som säger så inte har provat tillräckligt för att lära sig?

Last edited:
Jag slår ett slag för Volvo 140, skönare att sladda med och dessutom betydligt fränare än 240 och 740..

Två mercedes automater som du var så snabb på att nedvärdera, Har aldrig upplevt det fenomenet du tar upp. men men smaken är som baken.

@Jonte

Det ligger väl snarare till så att den som säger så inte har provat tillräckligt för att lära sig?

Nej jag nedvärderar inte Mercedes automat, det är bra bilar. Men det är inte några bra rally-ämnen.

Det är du kallar dig erfaren som jag inte tar på alvar. Alla är vi barn i början men när du tror att folk som inte delar din åsikt gör det av brist på erfarenhet så är du lite naiv.
Jag har antagligen sladdat mer än dig du gjort i hela ditt liv med både automat och manuell redan innan du kunde krypa. (Om du nu är född 1989 som jag antar av ditt nick.)

@Jonte

Nja, om du förklarar hur man shiftlockar med automat så kan vi börja diskutera.

Jag har även för mig att vissa modeller av 360 såldes med diffbromsad bakaxel.

Det har jag också fått berättat för mig, vet däremot inte om det stämmer. Det jag vet är att två av mina gamla 360's var som att köra diffat medan en äcklig gammal 343:a var helt annorlunda att köra. Så det kan nog stämma, jag öppnade aldrig någon bakaxel då det aldrig behövdes.
Fan också, nu funderar jag nästan på att överge projekt "Renault 5 turbo som isbil" och satsa helhjärtat på en 360 igen :va Fulmeka dit en turbo på en kväll med ett enkelt piggyback och kapa lite på grenröret :D

Så här är det; Det GÅR att sladda med en automat. Inget problem alls. MEN man kan inte våldsköra speciellt enkelt med en automat på isen utan diverse ingrepp på lådan. Och våldsköra är ett måste på isen, komma i 140km/h in mot den tajta högern och bromsa upp den genom att växla till 3;an och sen ligga strax under varvstoppet genom böjen samtidigt som du sprutar ner hojåkarna med is för att de kör så sakta med sina endurodubb :D
Automat är ju guds gåva till människan i en vanlig bruksbil när man är så lat att man inte orkar göra annat än bara gasa och bromsa, som mig själv då. Men på isen eller i en grusbil eller dylikt så är det helt enkelt inte lika skoj OCH jag kan garantera dig att jag kör snabbare runt isbanorna med en manuell kontra en automat, lika säkert som att jag kör snabbare med en fwd kontra en rwd.
Pungt.

Last edited:
Såklart är manuell att föredra men snubblar man över en knarkomatic nästan gratis så funkar det.

Tack för många bra tips! En del är helt klart inne på automat men jag tänker satsa på en manuell då man faktiskt kan styra bilen bättre med motorbroms, vartal osv. Att det går o sladda med en automat är det ingen tvekan om, styrutslag och plattan i mattan, men jag vill ha en låda att trackasera. Aggresviare körning och enligt mig bättre möjligheter att handla i sidoförflyttnigar :rolleyes:

Att GLT modellerna är bra vintermotorer tror jag aboslut på men vill dock inte ha en 740 eller annan tank till bil. Fan, soppan den drar fram och tillbaka från stan kommer ligga på 100 spänn :glömdet Därav en 360 tex...

Du som säljer din för en 1000, vad finns att göra på den?

Exakt så går det till.
Men automaten tar inge stryk under vinter, det är bara att växla hej vilt.
Tro mig jag har provat en hel vinter. :tummenupp

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back