honda crf 450 /08..(kamkedja)

linktomayhem

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
honda cbr 1000rr - REPSOL 07
hej hej . har en honda crf 450r.. har inga problem alls med den förutom att !! nu när jag tog ut den åkte 20 m börja det låta konstigt från toppen (cylindern) . typ som ett rasklande slående ljud. typ ljudet man hör från kedje spänaren vid bakhjulet. hojen går fortfarande som en dröm . så nu vart jag å undra är det kamkedjan jag hör ? har den blivit slak . kan jag spänna den själv lätt å hur gör jag då? =)

MVH/ pontus

På min KTM spänns kamkedjan hela tiden automatiskt tills den blir för lång. Det borde ju vara så på din också. Då är det bara att byta. :huvet

Det är automatisk spännare på crf:en om jag inte är helt ute och cyklar?

Det kan i princip vara vad som helst. Kolla motorn innan nåt rasar!

Men ja visst kan ju kedjan ha töjt sig. Men inte på 30 h! Och det händer inte över en natt heller.

nej vill mena det så sjukt jävla konstigt . så gott som ny hoj å det börjar låta så där man börar ju fundera .. bara riva ner motorn å se glad ut... hmmm fick precis reda på från fottas mc som sa att det kunde vara bara kolven som hade börjat blivit sliten , att den kunde ha blivit lite obalancerad . å det gör att kolven slår lite i motorn nu . det skulle inte alls vara ovanligt att man fick ett sånt ljud då med sliten kolv.. han sa jag kunde höja tomgången så varat det nog lite bättre .sen bara ut å åka . byta allt skit sen vid 50t om det inte nu vara värre .PS kedjan spände sig själv på hondan å . man kunde trycka in den ett knäpp manuelt för att få bort lite missljud från kedjan men det va inget å rekomendera. va bättre å byta .:yoparty

Nja, att den börjar låta sådär p.ga av sliten kolv är ju grovt BS i mina öron.

30 h är inte mycket heller speciellt på en 450!

Du har något fel i motorn om det låter riktigt illa!

Är också väldigt svårt det här med ljud, det kan ju lika gärna vara så att du är överkänslig och "tror du hör nåt" so inte finns där? Vet åtskilliga gånger sånt förekommit.

Svårt att säga över internet tyvärr!

Men jag skulle gissa på att nåt lager är på uppehället.

Kolla även om nån chassi del sitter löst, avgasrörsskyddet t.ex? Skramlar lite på min Crf vid motorbroms.

Eller om du måste schimsa ventilerna och det är ett ventiltick du hör?

nej vetilerna är det inte . det låter för ja groft för det .. åå inget sitter löst .. lika bra å sluta gissa vel å riva ner skiten.. får bli en mek helg .. tog en rövare å kolla om det va jag som hade fått spel å bara hörde skiten i mitt huvud . så leta på polarens hoj å den låter inte alls lika .den är hur tyst å fin som helt .. :huvet ..

Last edited:
haha . :tummenupp låter som en plan . ska ta isär motorn i natt . har jag då tur å hittar alla delar jag ska ha i morgon kanske man hinner åka en då på lörda :tuttar.. tack för hjälpen iallfall .. guld värt med lite å råd

Det är automatisk spännare på crf:en om jag inte är helt ute och cyklar?

Det kan i princip vara vad som helst. Kolla motorn innan nåt rasar!

Men ja visst kan ju kedjan ha töjt sig. Men inte på 30 h! Och det händer inte över en natt heller.

Nej, du är inte ute och cyklar det är automatisk.

Frågan är ju om det verkligen är det som är felet :va:va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back