Fjädring

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
Hej !

jag undrar hur tex min nsr skulle vara och köra med gafflar från tex en ktm 660 eller kanske en annan sporthoj i 600 klassen tex r6
Är dessa dämparna "för hårda" eller hur blir de :?
frågar eftersom min fjädring både fram och bak är ganska sunkig, så skulle vilja ha den lite hårdare :)

Mvh Kevin

Bara att köpa hårdare fjädrar och sätta i lite tjockare olja i gaffeln. Det gör en väldig skillnad, och är betydligt billigare än att köpa en ny gaffel från t.ex en R6.

handlaren här i byn säger att de ej finns hårdare fjädrar att köpa till min gaffel, man kanske kan special beställa någonstans men blir säkert dyrt ?

Jag kollade på racetech fjädrar till min tidigare hoj, det skulle gå på ca tusen spänn.
Kolla roffes motor här i sidan de hade ganska mycket, finns det inte till just din modell kan du ju kolla måtten på orginalfjädern och se vad som skulle passa.

Off topic
hobby: allt som går på bensin ....jasså etanol eller diesel duger inte?
Jag skulle då inte bli ledsen om jag fick en Koenigsegg "flower power" på 1018hk

Jag kollade på racetech fjädrar till min tidigare hoj, det skulle gå på ca tusen spänn.
Kolla roffes motor här i sidan de hade ganska mycket, finns det inte till just din modell kan du ju kolla måtten på orginalfjädern och se vad som skulle passa.

Off topic
hobby: allt som går på bensin ....jasså etanol eller diesel duger inte?
Jag skulle då inte bli ledsen om jag fick en Koenigsegg "flower power" på 1018hk

okej då entanol metanol och diesel funkar oxå :rolleyes: men oljeblandad bensin är tuffast :yoparty

EDIT: tack för tipsen :)

Wilbers har denna:

NSR 125 600-257-01 Shorten orig. bushing for 15 mm

Men en renovering av gaffelbenen skulle säkert ge rätt stor skillnad.
Det är inte allt för sällan dom lagar sig själva och slutar läcka, har fått höra det ett par gånger nu :D
DVS oljan är slut.

Köp ett par p-boxar och skruva isär den och fyll i olja efter rekommendationer.

packboxar är bytta ... men kör nog med fel olja i ... vet inte hur stor skillnad de gör ... iofs rätt mängd, de där fjädrarna såg intressanta ut :) kanske blir till och beställa sånna :D

någon som har någon erfarenhet utav wilbers prylar ?

är detta något att satsa på ?

artnummer 631-593-00 + artnummer 600-257-01 ?

Last edited:
- Bottnar gaffeln vid hårda inbromsningar/hårt kurvtagning?

Om inte borde byte till nya originalfjädrar samt byte av gaffelolja (rekommenderad eller något tjockare) kunna göra stor skillnad.

NSR:e var riktigt bra på bana när den kom och hade, så vitt jag kan minnas, inga större problem med väghållningen/chassit i 125 std-klassen.

Fast de har ju ett antal år på "nacken" vid det här laget varför det är högst troligt att nya originalfjädrar samt oljebyte kan göra stor skillnad!

Fjädrar brukar inte vara svindyra (mellan 900-1500kr för ett par).

Nackdelen med att jaga rätt på hårdare piratfjädrar är att de inte "lirar ihop" med bakdämparen och du får en hoj med en fjädringskarraktäristik som inte stämmer överens.

Mvh!
// Niklas

packboxar är bytta ... men kör nog med fel olja i ... vet inte hur stor skillnad de gör ... iofs rätt mängd, de där fjädrarna såg intressanta ut :) kanske blir till och beställa sånna :D

någon som har någon erfarenhet utav wilbers prylar ?

är detta något att satsa på ?

artnummer 631-593-00 + artnummer 600-257-01 ?

Kör med Wilbers på min VFR och det är riktigt bra prylar. Som jag skrev i mitt förra inlägg se bara till att de "lirar ihop med" bakdämparen!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
ja vid riktigt hårda inbromsningar så bottnar den ... men innan jag beställer något så ska jag byta olja och se hur de blir , annars blir de till och köpa nya fjädrar.

Så du rekomenderar orginal fjädrar, får se hur de blir. Kanske blir så att man byter dämpare där bak också, wilbers hade ju lite prylar till vettigt pris :)

ja vid riktigt hårda inbromsningar så bottnar den ... men innan jag beställer något så ska jag byta olja och se hur de blir , annars blir de till och köpa nya fjädrar.

Så du rekomenderar orginal fjädrar, får se hur de blir. Kanske blir så att man byter dämpare där bak också, wilbers hade ju lite prylar till vettigt pris :)

Brukar vara så här (åtminstånde med Öhlins prylar) att om pirattillverkaren har gaffelfjädrar är bakdämparen de säljer anpassad för deras fjädrar medan om gaffelfjädrar saknas i deras sortiment för en specifik modell så är bakdämparen uttestad med fräscha originalfjädrar i gaffeln.

Köper du Wilbers, som är bra grejer, och de har gaffefjädrar till din hoj rekommenderar jag dig att köpa dem också (inte bara bakdämparen).

En erfarenhet från Wilbers och deras gaffelolja är att den var lite väl seg (okänslig) vid kallare väderlek än +15 C. Så byte till motsvarande viskositet (10W) men märket Solkolene. Skall du dock köra race och företrädesvis på sommaren i temperaturer +20 C rekommenderar jag att du kör med Wilbers olja!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Brukar vara så här (åtminstånde med Öhlins prylar) att om pirattillverkaren har gaffelfjädrar är bakdämparen de säljer anpassad för deras fjädrar medan om gaffelfjädrar saknas i deras sortiment för en specifik modell så är bakdämparen uttestad med fräscha originalfjädrar i gaffeln.

Köper du Wilbers, som är bra grejer, och de har gaffefjädrar till din hoj rekommenderar jag dig att köpa dem också (inte bara bakdämparen).

En erfarenhet från Wilbers och deras gaffelolja är att den var lite väl seg (okänslig) vid kallare väderlek än +15 C. Så byte till motsvarande viskositet (10W) men märket Solkolene. Skall du dock köra race och företrädesvis på sommaren i temperaturer +20 C rekommenderar jag att du kör med Wilbers olja!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Tack för ett bra svar :tummenupp nu är bara frågan om man ska ha deras ecoline eller den andra lite dyrare ? antar att ecoline:en motsvarar orginal och de andra är till de progresiva fjädrarna ? ( är ingen baddare på tyska :tungan )
//kevin

EDIT: såg nu att de hade 4 stycken och välja mellan ... vilken ska man välja :va

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back