Underbara Försäkringskassan

vilket får man att tänka på en händelse för ett tag sen när jag råkade befinna mig på FK i ett ärende, varpå jag går i korridoren och en tant kommer ut ifrån sitt kontor och möter en kollega i korridoren och tjoar glatt: "GLÖM att jag tänker svara, det är säkert någon jobbig jävel"

Hade jag nån gnutta förtroende för FK innan försvann det i den sekunden jag hörde detta fantastiskt korkade uttalande.

Fast tänk vilket jäkla jobb Fkassan är. När den 10de blendrökande WT damen ringer och är upprörd över att hon inte får parasitera i evighet hade jag också blivit rätt less efter ett tag...

då anser jag att det är dags att säga upp sig och söka annat, klarar man inte att sköta sitt serviceyrke professionellt ska man inte jobba inom det, det är en win-win situation för båda parterna, du slipper grinig FK-kärring och grinig FK-kärring slipper blendrökande WT.

Fast tänk vilket jäkla jobb Fkassan är. När den 10de blendrökande WT damen ringer och är upprörd över att hon inte får parasitera i evighet hade jag också blivit rätt less efter ett tag...

:fakta Word! Men det värsta är att just vara mellan FK och WT-ladyn... allmänläkare...

Det var fan det bästa jag läst på länge !:tummenupp

Visst vore det bra om alla som jobbar på F-kassan vore trevliga och intresserade av att hjälpa dig som försäkringstagare. Men jag har svårt att se någon människa klara av detta, robotar har åtminstone en ärlig chans.....

Nu har jag inte jobbat på fkassan män väl knäckt extra på en annan statlig myndighet dit svensson skickar in blanketter och har telefonkontakt. Jag blev rätt snabbt mörkrädd av folks inkompetens och bristande förmåga/drivkraft.

Står där "fyll i din årsinkomst" i en ruta så kan du ge dig fan på att 30% fyller i något i stil med 23400kr eller annat belopp lagom för en månadslön då de inte klarade av att läsa hela instruktionen. Det trista är att därmed är hela blanketten ogiltig och måste skickas in på nytt. När man sen meddelar folk detta svär dem och tycker man är en idiot som inte bara kan ta beloppet x12.

Haken är att det är ett legalt bindande dokument och där blir ett jäkla liv på folk när man sedan drar in felaktigt utbetalda pengar och försöker kräva tillbaka dem. Då är de helt plötsligt förbrukade och återbetalningskraven bestrids med att "jag trodde jag var berättigad till de pengarna".....

Malmö stad råkade i sommras betala ut dubbelt socialbidrag till alla pga ettf el i datorsystemet. När de skickade ut återbetalningskrav vägrade 30% att betala tillbaka och nu slipper dem. Om du hade fått en dubbel månadslön av din arbetsgivare hade du trott du vunnit på lotto och smällt pengarna för att därefter vägra betala tillbaka dem eller bli utan månadslön nästa månad?

Jag jobbar en del med Försäkringskassan som motpart.
Det är nog en rätt tuff arbetstillvaro att som FK-tjänsteman handlägga ärenden om rätt till sjukpenning, sjuersättning eller arbetsskadelivräntor. Staten har ju bland mycket annat på detta område bestämt att sjuktalen skall ned. Detta har fått stora implikationer på de försäkrade som lider av sjukdomar/skador med ospecifika besvär, t ex whiplashskadador. Försäkringskassans sätt att hantera detta är att säga till folk att det är inte styrkt att du är arbetsoförmögen. Det saknas objektivas fynd som visar att du inte kan arbeta. Mot detta finns ofta inga motmedel för den försäkrade.
Tjänstemännen på kassan som skall hantera de enskilda är oftast mycket väl medvetna om vad deras sätt att hantera ärendena på betyder för den enskilde. Man vet att man sparkar på den som redan ligger, men det är man tvungen att göra, för det har FK:s ledning bestämt med utgångspunkt i direktiv från regering och riksdag. Försvaret mot detta blir att stoppa fingrarna i öronen när enskilda försöker diskutera sina ärenden. Man lyssnar inte och det, tror jag, är en ren försvarsmekanism för att överhuvudtaget orka gå till jobbet. Alla är inte helidioter på FK även om det kan förefalla så.

Det är inte så mycket personalen i sig som jag stör mig på, även om jag VET hur ineffektiva kärringar över 45 är oavsett vad ni säger, utan det är mer odugligheten hos instansen FK. När de t ex har en blankett som är så jävla dumt/dåligt skriven att personalen som jobbar med den varje dag inte ens begriper hur de ska fylla i den, hur fan kan man då förvänta sig att "Kreti och Pleti" (jag hatar dom två) ska kunna göra det?

Jag har personligen vid flera tillfällen gått till FK med blankett i hand, köat, och blivit tvungen att prata med kärring över 45 för att försäkra mig om att blankett blir ifylld på ett korrekt sätt, jag vill nämligen INTE få tillbaks blanketten efter x antal veckor i brevlådan igen för att det blivit felaktigt tolkad/ifylld. Vad tror ni har hänt? Jo jag fick tillbaka den efter x antal veckor för att den var felaktigt ifylld. :huvet

Jag har till och med fått backning på ett fält på en blankett där det uttryckling stod på blanketten att man inte behövde fylla i. Hur trött blir man då?

...hur fan kan man då förvänta sig att "Kreti och Pleti" (jag hatar dom två) ska kunna göra det?

...Vad tror ni har hänt? Jo jag fick tillbaka den efter x antal veckor för att den var felaktigt ifylld. :huvet

Du ÄR Kreti, inget snack om saken :fakta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...