kbc hjälmar.

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Skramlaha
Hej.
Jag undrar vad ni har för uppfattning om kbc hjälmar.
Har hört på omvägar att kvaliten ska vara kass.

Tycker att kbc gör riktigt snygga hjälmar så de är absolut ett alternativ om kvaliten är bra och om jag hittar en som sitter riktigt bra.

Jag har bara bra erfarenheter av KBC hjälmar. Är inne på min andra VR-2... Sitter skönt, dämpar bra och är snygg. Sedan gör det ju inget att extravisiren bara kostar runt 300kr ;) Köp köp köp

Jag har bara bra erfarenheter av KBC hjälmar. Är inne på min andra VR-2... Sitter skönt, dämpar bra och är snygg. Sedan gör det ju inget att extravisiren bara kostar runt 300kr ;) Köp köp köp

Tycker samma sak, dom passar bra, dämpar ljudet och min VR-1X är betydligt lättare än min gamla hjc-hjälm. Billigt med tonat visir också :D

Inte i närheten av shoei men är väl dugliga hjälmar.

Jag visste inte att man blev odödlig med en shoei hjälm på huvudet??:va
Eller Arai för den delen..

Har avverkat två kbc krukor o bara gott att säga, bytte till Arai för nån vecka sen pga. att jag fick den i present..
Men kbc hjälmarna är kvar.

Jag visste inte att man blev odödlig med en shoei hjälm på huvudet??:va
Eller Arai för den delen..

Har avverkat två kbc krukor o bara gott att säga, bytte till Arai för nån vecka sen pga. att jag fick den i present..
Men kbc hjälmarna är kvar.

Han undrade om kvalité, inte hur odödlig man blir med den på huvudet.

Precis min vän.. alla har rätt att tycka vad de vill.
Jag talar av erfarenhet. Antar att du också gör det.

//Adnan

Hänger ett stycke shoei och ett stycke kbc på väggen samt ett stycke shoei till i garaget.
Jag använde KBCn en gång o insåg att det inte var hållbart.

Min uppfattning om kbc hjälmar är att de är snygga, troligen bekväma och har skapligt pris, några jag känner är nöjda med passform med mera.
Jag skulle personligen välja ett annat märke när det gäller skyddsfaktorn då flera av deras modeller fått dåligt betyg i "sharp test" (3 av 6 integralhjälmar får 1 stjärna av 5 möjliga).
XP-3:an ligger dock skapligt till (4 av 5)

Men det är ju bara som jag resonerar.

För priset är det väl en ok kruka. Frugan har en och är halvnöjd med den. Jämför jag den med min 8 år gamla Shohej vinner KBC:n men kan inte jämföra med nya modeller tyvärr. (intryck och kvalitetsmässigt).

Shoei är möjligen bättre ur kvalitetssynpunkt vid nyköp idag, men priset är också det dubbla.

Arai ska jag nog inte uttala mig om då jag tycker det är som att trä en påse skit över huvudet (med plast utanpå) ... :)

köpte min kbc våren 2005, minns inte modell men är en helt kromad och med kromat glas tror jag den landa på 3300... avverkat flera glas och fram tills den här sommarn har jag vart jävligt nöjd... men när den skulle andvändas 2009 vart det krav på öronproppar för vindbruset var enormt. passformen som innan var perfekt var ok men inte tok tight... blir byte till nästa säsong men nöjd med att den va bra i 4 säsonger iaf...

Har själv en kbc och är nöjd med den. Har inte hört att kvaliten ska vara så kass. Min sitter väldigt bra på huvudet. KBC är ju amerikanskt och istället snell dot testat vilket är hårdare krav än i europa. Så jag tror inte det är så dålig kvalitet.

//Dafe

Hänger ett stycke shoei och ett stycke kbc på väggen samt ett stycke shoei till i garaget.
Jag använde KBCn en gång o insåg att det inte var hållbart.

Detta är DIN åsikt och det respekterar jag, men jag har en EGEN och den är annorlunda än din, det får du ta hänsyn till.

//Adnan

Detta är DIN åsikt och det respekterar jag, men jag har en EGEN och den är annorlunda än din, det får du ta hänsyn till.

//Adnan

Har jag NÅNSTANS försökt övertyga dig om motsatsen till din åsikt?!
Jag uttrycker MIN åsikt vilket du själv säger att jag faktiskt får, chockerande nog.
Är det inte bra så, måste vi tjata vidare?!

Lugna ner er, det är inte folkmord utan hjälmar vi diskuterar. Tror inte TS blir klokare på att ni klöser ögonen ur varandra. Era respetive åsikter är säkert redan registrerade.

Kört med KBC VR-2 i tre år. Gick omkull för cirka 4 veckor sedan, slog i huvudet rätt rejält...jag lever ännu och hjälmen fick en del repskador. Inte en tillstymmelse till sprickor. Innan det så var den riktigt bra, enkelt som fan att byta visir. Sitter bra, vinddraget är sådär. Kör dock med proppar oavsett (kör superduke!) så jag brydde mig inte det minsta.

PS: Det folk reagerar över är nog biltema effekten dvs "BILTEMA ÄR KASST!!!" utan att ens ha testat produkten. Är själv i bilmotorträsket och där är alla experter och alla grejjor dom själv äger är bäst även om dom inte ens har testat det andra.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa