Dreva om växellåda på R6

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skulle behöva dreva ned (så den går saktare) genom att byta dreven i lådan.

Alla ska helst ned lika mycket, kan man byta typ primärdrev då?

Vad skulle det kosta?

Den skall göras därför att vi inte har plats nog i bakvagnen på den nya bilen vi skall bygga och vill kunna använda ett mycket mindre bakdrev och kan inte använda oss av mindre framdrev.
 

Bifogat

  • IMG_5002.jpg
    IMG_5002.jpg
    81.1 KB · Visningar: 165
Nån som vet om det finns drev att köpa överhuvudtaget för att ändra primärutväxlingen?
 
Nån som vet om det finns drev att köpa överhuvudtaget för att ändra primärutväxlingen?

Där finns inga från Yamaha ivf. Deras kittlåda måste köpas hel då axlarna inte passar standardgrejerna och där finns bara drev för annan spridning mellan växlarna inte någon generell nedväxling....

Har aldrig sett någon som tillverkar primärdrev med annan utväxling utan när jag behövt det har det varit att tillverka ett själv....
 
Där finns inga från Yamaha ivf. Deras kittlåda måste köpas hel då axlarna inte passar standardgrejerna och där finns bara drev för annan spridning mellan växlarna inte någon generell nedväxling....

Har aldrig sett någon som tillverkar primärdrev med annan utväxling utan när jag behövt det har det varit att tillverka ett själv....

Synd var det att det inte går pga platsbrist att byta storlek. Drevet på kopplingskorgen är alldeles för nära blocket och även om man skulle försöka sig på att ta ur i blocket skulle det inte gå att ändra drevningen mycket innan man är helt igenom blocket på R6an.

Idag disskuterade vi lite kring hur litet framdrev det egentligen går att ha på motorn innan det säger brak.
 
Synd var det att det inte går pga platsbrist att byta storlek. Drevet på kopplingskorgen är alldeles för nära blocket och även om man skulle försöka sig på att ta ur i blocket skulle det inte gå att ändra drevningen mycket innan man är helt igenom blocket på R6an.

Idag disskuterade vi lite kring hur litet framdrev det egentligen går att ha på motorn innan det säger brak.

Hur viktigt är det egentligen att den "Går långsammare" ?
Är det acc-test, eller snabbare tid runt banan som är målet.
MC och framför allt bilar, är kurvhastighet betydligt viktigare än bra drag på rakan.

Mats
 
Hur viktigt är det egentligen att den "Går långsammare" ?
Är det acc-test, eller snabbare tid runt banan som är målet.
MC och framför allt bilar, är kurvhastighet betydligt viktigare än bra drag på rakan.

Mats

Vi vill kunna minimera storleken av bakdrevet för att kunna bygga det "mindre" kring diffen. Sen vill vi få ned 1an så det blir en växel att komma iväg på och 2an blir lagom. På årets bil var 1an för ryckig och 2an för hög.
 
Idag disskuterade vi lite kring hur litet framdrev det egentligen går att ha på motorn innan det säger brak.

Vid 12-13 någonstans går gränsen för när kedjeslitaget sticker hårresande fort på en MC. Det är en rent empirisk uppgift dock, för att räkna på det så läs på i ramströms kedjehandbok eller din mekanikbok....
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top