Aprilia RS500

Detta blocket ska vara ett fräst block som passar rakt av med en RD350 om jag fattat rätt. $1995

08casepics_009_5fjs.jpg


www.mattoonmachine.com


Kan nog få ihop roliga grejjer till ett aprilia RS500 bygge verkar det som. :yoparty
 
Last edited:
Mmm, ser ut som om det skall ha RD 350 vxllåda o bottendelar, samma infästningspunkter också.

Men sen ser det ut att vara urfräst för ganska strokad vev o cylinderplanet är bara sexbultat så där skall tydligen sitta en Cheetah DM / DMX cylle
(Cheetah standard cyllarna är också åttabultade).
Rejäla portar och borr är det, dock ej powervalve på DM / DMX.

Nu finns säkert dessa block åttabultat också för den som vill åka powervalve...

http://www.cpindinc.com/pub/manufacturer_list

www.mattoonmachine.com
 
Last edited:
Otroligt läcker hoj!
Och kolla vilken effektkurva
TSS500_Road_on_Premium0012.jpg


Edit: oj såg precis att de bara visar över 6000rpm men ändå...

Såg deras nya projekt på bike.se
http://bike.se/content/3098/

zx10r - R3 1100cc och siktet ställt på 250hk
 
Last edited:
!nja!..grafen är korrekt!, den visar vrid, varv o hk!.
-det som däremot hade varit intressant är..att jämföra den mot en typ 600 4-stroke dynograf!
är den nån som har en länk till en sånn?
 
Googlade fram en effektkurva för en radfyra att jämföra med:
CBR600RR -05
146_0503_z+2005_honda_cbr600rr_dyno+.jpg


RS500
TSS500_Road_on_Premium0012.jpg


Edit: Svårt att jämföra ändå då kurvan för RS500an
egentligen bara visar sista effekttoppen eller vad man ska kalla det.
Ungefär som 10-15000 varv på CBRen.

Undrar hur bränsleförbrukningen ser ut för en modern 2taktare.
Blir egentligen aldrig intressant med 2takt förrän de får ner förbrukningen.
Min moppe drog ungefär lika mkt som våran bil gör i snittförbrukning,
å andra sidan låg man alltid på fullgas med moppen :D.
 
Last edited:
Den motorn verkar grymt cool. Skulle vara fett att skruva in den i mitt TZM chassie. :)
 
__kurvan för TSS500 ser mkt bra ut!, de e mkt mer power på lägre varv. o e ger ju mer skjuts ur böjjen!
-Gustav!..-Va väntar du på!????
-beställ idag, i morron kan de va försent..l! ;)
-TZM500R2!..de smakar bra i munnen!..

-nu förtiden( iof sedan många år) gör Rotax 2takts motorer som går snålare än 4-taktare!.
-de gör också andra fabriker, men de ju inte politiskt korrekt att bygga två takts motorer så de kör den diskreta linjen!..
 
Hp improvment!
Jag tror dessutom att de inte är nå större bekymmer o skrämma up motorn till en 130-135hp!..:)o då börjar de likna lite "Quantum hp/weight ratio"!

Sorry cant help you on that matter!..
BUT!..jag har ett "bra" förslag!?, nå iaf ett förslag!..
-sälj en njure!?, de ger bra me cash!?
;)
 
Last edited:
dyno..

gjorde en liten graf!..sory få att den inte eperfekt, men den kanske kan ge nån vägledning iaf!..
 

Bifogat

  • dyno cbr600 vs TSS500 klar gif.GIF
    dyno cbr600 vs TSS500 klar gif.GIF
    7.5 KB · Visningar: 278
Tvåtaktskurvan ser sämre ut. Om den skalas om så att effekttoppen hamnar vid samma varvtal är i nedre delen av effektbandet lägre än för fyrtaktaren.

Jag tror tvåtaktaren är mätt i bromsad bänk som visar "riktiga hästar", medans fyrtaktaren är mätt på rullande landsväg och är "dynojethästar". Är ganska stor skillnad mellan dem, så är inte jämförbart. I verkligheten tror jag tvåtaktaren ger mer genom effektbandet, men betydligt mindre i delen av kurvan som inte syns. Som vanligt alltså.

http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
 
SÅ underbart köttigt ljud i den. :)
Skulle vilja ha den i ett vassare chassie bara, valfri 250R hoj tex. :drool
 
Vad kostar ett kit? Är det en rs250 motor som modifieras?
 
Back
Top