Nobelpriset

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När dom "riktiga"(ni vet vilka) och viktiga nobelprisen delas ut tar masmedia emot nyheten med en gäspning men när det flumiga pseudo-nobelpriset i literatur delas ut så pratas det nonstop i tv, det ska analyseras och tyckas i det oändliga.
Tidningarna sätter upp det på första sidan och sedan flera nyhetssidor i tidning.

Är det för att masmedia/journalister helt enkelt i egenskap av flummiga akademiker bara gillar att skriva om det som faller dom själva varmt om hjärtat?
Eller är det kundanpassning? dvs att tv-tittare och tidningsköpare skiter i teknik men gärna läser om nån hitintills okänd författare?
Jag har svårt att tro det senare men det kanske är för att jag tror andra har samma önskemål som mig.

Det har väl att göra med att avancerad forskning är svårt för gemene man att greppa, men en bok är lätt att greppa? :)

Svårt för journalister att greppa och förklara populärvetenskapligt?
Eller svårt för tidningsläsaren att greppa trots en bra populärvetenskaplig förklaring?

Alltså, de flesta journalister och mediamänniskor är humanister. De har sällan ngn koppling till naturvetenskap och teknikutveckling.
Klura ut vilka samtalsämnen som gör sig bäst i ett vanligt trist soffprogram i TV så vet du vad som får störst uppmärksamhet.

De flesta journalister är väl om inte annat glasögonormar/tråkiga människor som tycker det är tufft med kultur och sånt skit.

De flesta journalister är väl om inte annat glasögonormar/tråkiga människor som tycker det är tufft med kultur och sånt skit.

Du ser ju hur ditt inlägg utgör bevis på hur "kultureliten" tom har lyckats ta patent på begreppet kultur. Tom du är ju lurad. Kultur är inte bara dreja krukor och måla tavlor på österlen.
Teknik- och industrihistoria som tex classic rejsing och tändkulebevarande är tex också kultur.

Tar vi tillbaks kulturbegreppet så kommer kultureliten bli av med alla sina bidrag, lokaler och konsnärslägenheter, ty annars skulle tex jag också och många fler med mig som tex värnar gamla allmogebåtar, maskiner mm också att kunna ansöka om vi ville. Då skulle staten inte ha råd och därmed skulle man inte kunna leva på kulturbidrag och kulturavdrag bara för att man håller på med "de fria konsterna".

Jag tycker att det tex är viktigare att staten tex skyddar oberoende granskande press, radio och tv än sånt ovan.

Tänk innan du ger bort kulturbegreppet till "kulturarbetarna".

Du ser ju hur ditt inlägg utgör bevis på hur "kultureliten" tom har lyckats ta patent på begreppet kultur. Tom du är ju lurad. Kultur är inte bara dreja krukor och måla tavlor på österlen.
Teknik- och industrihistoria som tex classic rejsing och tändkulebevarande är tex också kultur.

Tar vi tillbaks kulturbegreppet så kommer kultureliten bli av med alla sina bidrag, lokaler och konsnärslägenheter, ty annars skulle tex jag också och många fler med mig som tex värnar gamla allmogebåtar, maskiner mm också att kunna ansöka om vi ville. Då skulle staten inte ha råd och därmed skulle man inte kunna leva på kulturbidrag och kulturavdrag bara för att man håller på med "de fria konsterna".

Jag tycker att det tex är viktigare att staten tex skyddar oberoende granskande press, radio och tv än sånt ovan.

Jag är inte lurad, jag menade bara sån där skitkultur som 50-plussare spottar ur sig och tror sig bidra med något till världen, nämligen skitlitteratur.
Kultureliten är dock ett begrepp och dessa bör vi avfärda med stolthet och som du säger, återta den riktiga kulturen.

Jag menar, vem fan bryr sig om en skitkärring som skriver skitböcker till skit-kulturister? Jag vill se nobelpriset i litteratur gå till Haynes!!! :4skrika

Jag påbörjade en psykologibok under gårdagen och där skulle jag kunna tänka mig att litteraturpriset skulle gå till istället.

Jag är inte lurad, jag menade bara sån där skitkultur som 50-plussare spottar ur sig och tror sig bidra med något till världen, nämligen skitlitteratur.
Kultureliten är dock ett begrepp och dessa bör vi avfärda med stolthet och som du säger, återta den riktiga kulturen.

Jag menar, vem fan bryr sig om en skitkärring som skriver skitböcker till skit-kulturister? Jag vill se nobelpriset i litteratur gå till Haynes!!! :4skrika

Jag påbörjade en psykologibok under gårdagen och där skulle jag kunna tänka mig att litteraturpriset skulle gå till istället.

Bröderna Kapellnikov FTW.
[YOUTUBE-ID]WbYMexOHJCQ[/YOUTUBE-ID]

Jag skulle nog vilja påstå att både Jörgen och Dee_cati har fel, kultur är andlig odling eller socialt överförda levnadsmönster. Punk, hiphop, campare, hojåkare, allt är olika kulturer. Visserligen är det en kultur att sitta på rökiga caféer å läsa flumböcker hela dagarna också, men det är inte definitionen av kultur! :fakta

Jag tycker fortfarande någon som förtjänar priset ska få det, tex Astrid Lindgren! Annars kan jag lika gärna få nobelpriset i fysik, för jag har gjort klurigheter i garaget, som jag gillar men ingen annan vet om :huvet

En stor skillnad mellan "vår" kultur och "deras" är att vår lämnar spår i hela det dagliga livet.
Dom går att avända till för att göra livet enklare/bättre (well inte alla)

Vänstertomtarna blir då avis och sätter sig då i en grupp uppe på Kulturhuset och kokar ihop en plan att vi måste också lyftas fram som viktiga.

Se där !
Litteraturpriset föddes.

Skönlitteratur är viktigt.
Det får en att slappna av, tänka lite anorlunda och det får en att må bra.

Livsavgörande är den fan inte.

Jag skulle nog vilja påstå att både Jörgen och Dee_cati har fel, kultur är andlig odling eller socialt överförda levnadsmönster. Punk, hiphop, campare, hojåkare, allt är olika kulturer. Visserligen är det en kultur att sitta på rökiga caféer å läsa flumböcker hela dagarna också, men det är inte definitionen av kultur! :fakta

Jag tycker fortfarande någon som förtjänar priset ska få det, tex Astrid Lindgren! Annars kan jag lika gärna få nobelpriset i fysik, för jag har gjort klurigheter i garaget, som jag gillar men ingen annan vet om :huvet

Då är ju för fan ALLT kultur! Så kan vi inte ha det. När vi menar kultur så syftar vi till något korkat och talar nedsättande om utövarna som är aningens bakom flötet. Det kan man ju iofs göra om hiphopare och campare också, men det är inte samma sak...

Jag skulle nog vilja påstå att både Jörgen och Dee_cati har fel, kultur är andlig odling eller socialt överförda levnadsmönster.

Det där får du hemskt gärna utveckla. Gärna i form av ett resonemang som klarlägger varför min originalrenovering av min allmogebåt plus hennes tändkulemotor inte är kultur. Mer kopierad text från Wikipedia duger dock inte denna gång. Du måste föra ett resonemang.

Last edited:
Man får ju skilja på "kultur" och "kul tur".

:D

Chefen för Sjöhistoriska Museet har uppmanat mig att ansöka om K-märkning av min båt, så pendeln svänger ju delvis åt det rätta hållet. Dock vet jag inte om jag vill ha min båt K-märkt. Kanske inte ser så bra ut när den är ute på nattliga kul-turer med tex hojkompisar :gnissla

:D

Chefen för Sjöhistoriska Museet har uppmanat mig att ansöka om K-märkning av min båt, så pendeln svänger ju delvis åt det rätta hållet. Dock vet jag inte om jag vill ha min båt K-märkt. Kanske inte ser så bra ut när den är ute på nattliga kul-turer med tex hojkompisar :gnissla

Kan man kalla spelad psykos för kulturyttring så måste väl ändå sommarnatt med män förfriskade på Tuborg ombord på klassisk träbåt vara det....

Kan man kalla spelad psykos för kulturyttring så måste väl ändå sommarnatt med män förfriskade på Tuborg ombord på klassisk träbåt vara det....

Strålande formulerat. :tummenupp Den ska jag ha redo om vi blir prejade av Kustbevaknings-bratsen med TV-team ombord :D

Barack Obama vann Fredspriset, otippat :banana

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...