Uppgradera min gamla Vista till Windows 7 - 2 frågor

Fast det är ju bara en tidsfråga tills den svartlistas... Å andra sidan kanske den lever lite längre iom x64.

Någon föreslog väl tidigare att en enkel kursanmälan kunde ge en studentförmånen av Win7? Kanske inte ultimate iofs.

studentversionen ska vara profesionell väl? iaf den via msdnaa.

Jag kör samma, inte några problem här heller. 64-bitar. Fick skivan av en polare som hade samma nyckel men för honom lirade det bara i några dagar, kanske en vecka. Winupdate, rubbet funkar.

Samma här... Inga probz med win update! =)

nice, låter bara skumt att någon ska ha gjort en version som kommer flippa ur vid ett visst tillfälle :va om det inte är så att de förväntar sig att MS kommer att att täppa till hålet i vår.

Jag fick höra av en polare att det kunde bugga ur i vår. Tydligen avhandlats på något annat forum någonstanns i världen, ingenting som jag kan bekräfta. Bara en massa lösa rykten.

Jag hoppas ju självklart på att jag slipper en massa krångel för jag gilla Win7, funkar smidigt ju!

så vad du säger är att du har fått tag i MS senaste OS värt ungefär 3k i handeln gratis, och detta utan att det är crackat eller licensierat på något vis, iofs inte osannolikt eftersom jag har samma typ fast i XP, var fick du tag i denna?

Huruvida det är nån crack inlagd eller ej vet jag inte säkert, vid installation ombeds man att INTE ange något admin-pw (antagligen för aktiveringens skull), men jag har i alla fall inte behövt göra några ändringar, fippla med loaders eller något. Bara att installera direkt.
Den finns typ överallt på torrentsajterna.

Fast det är ju bara en tidsfråga tills den svartlistas... Å andra sidan kanske den lever lite längre iom x64.

Någon föreslog väl tidigare att en enkel kursanmälan kunde ge en studentförmånen av Win7? Kanske inte ultimate iofs.

Tror inte x64 har med saken att göra. Det är en OEM-version (dvs en version som distribueras till HP/Dell/etc för förinstallation av OS till deras burkar). Om den svartlistas innebär det att alla som redan köpt en HP/Dell/etc med denna windows-version installerad också kommer att få ett icke-fungerande exemplar av windows. Inte troligt att det händer.
Det var samma sak med Vistan som jag hade installerat innan, kört den ett år eller så utan problem, alla uppdateringar etc från MS. No problems.

Last edited:
Passar på att slinka in med en fråga om hur lång tid det kan ta innan man kan hitta låg/mellanpris-laptops med w7 installerad direkt så man slipper krångla med vista-uppdateringar. Behöver en ny dator rätt snart men vill helst avakta tills dess.

vad heter torrent filen ?

Torsdag 22 oktober 2009 släpps W7 och därmed även laptops, datorer whatever med Windows 7 förinstallerat.

tack, det låter bra. :tummenupp

Trodde att de måste sälja de maskiner med vista de har på lager först, men de kan ju naturligtvis plocka bort vista och istallera w7 på lagermaskinerna. Lite tankefel från mig där. :tomten

Tror inte x64 har med saken att göra. Det är en OEM-version (dvs en version som distribueras till HP/Dell/etc för förinstallation av OS till deras burkar). Om den svartlistas innebär det att alla som redan köpt en HP/Dell/etc med denna windows-version installerad också kommer att få ett icke-fungerande exemplar av windows. Inte troligt att det händer.
Det var samma sak med Vistan som jag hade installerat innan, kört den ett år eller så utan problem, alla uppdateringar etc från MS. No problems.

Låter som en schysst relle men... att kolla mot en hårdvarulista eller datumen för uppdateringen är bara två sätt jag kommer på rak arm för att hitta "felinstallationer". Du får t.ex. inte i en OEM ändra för mycket i hårdvaran. Jag ..eh.. har en kompis som hade en liknande WinXP som till slut gav sig ändå. Så helt säker är man inte men jag håller tummarna för dig. :)

Huruvida det är nån crack inlagd eller ej vet jag inte säkert, vid installation ombeds man att INTE ange något admin-pw (antagligen för aktiveringens skull), men jag har i alla fall inte behövt göra några ändringar, fippla med loaders eller något. Bara att installera direkt.
Den finns typ överallt på torrentsajterna.

jepp då har du en crackad variant vilket var vad jag ville undvika :(

jepp då har du en crackad variant vilket var vad jag ville undvika :(

Det faktum att den funkar felfritt, och har gjort så sen vista(w7=färdigversionen av vista, typ) släpptes, är tydligen ointressant i sammanhanget.

Last edited:
Du får t.ex. inte i en OEM ändra för mycket i hårdvaran.

Det som tillverkarna använder sig av är SLP/SLIC inprogrammerat i BIOS som gör att man inte behöver aktivera (är föraktiverad) sin Windows-version. Det enda man inte kan byta ut är moderkortet - om man nu inte ser till att det nya moderkortet innehåller samma typ av certifikat. Det finns BIOS-patchar för de flesta tredjepartsmoderkort som gör det möjligt att köra OEM-licenser på vilken burk som helst så att man slipper krångla med aktivering, validering etc etc.

Mer ingående detaljer @ http://forums.mydigitallife.info/forumdisplay.php?f=3

Back