"CNC" fräsa adapterplattor i Alu?

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Är det nån som har koll på var man kan vända sig för att fräsa adapterplattor i aluminium i GBG? Kan för den skull också vara någon annanstans.
Har ett par Racefotpinnar som jag behöver hjälp med att fräsa nya adapterplattor till så dom passar till mitt ZX9 bygge.

Nedan en bild på en otroligt amatörmässig ritning.

Bifogat

• Adakperplattor fotpinnar.jpg
    Adakperplattor fotpinnar.jpg
    17 KB · Visningar: 193
Ska jag vara helt ärlig så är det lättare och mindre tidskrävande att använda borr, hålsåg, fil och göra jobbet själv. Det handlar inte om så värst många timmar och du kan göra det i garaget med om du har en borrmaskin / skruvdragare.

Köp en bit 10mm aluplåt och rita av skissen. Sen är det bara att börja borra.

Ska jag vara helt ärlig så är det lättare och mindre tidskrävande att använda borr, hålsåg, fil och göra jobbet själv. Det handlar inte om så värst många timmar och du kan göra det i garaget med om du har en borrmaskin / skruvdragare.

Köp en bit 10mm aluplåt och rita av skissen. Sen är det bara att börja borra.

Jag var väl inne på den tanken också men om jag ändå lägger ner rätt mkt pengar på bygget så vill jag inte snåla på adapterplattorna.

Dom skall in på eloxering sedan när dom är klara.

Vill gärna ha samma utseende som de existerande plattorna på fotpinnarna. Lite försänkt osv.

Bifogat

• Adapterplattor Racefotpinnar.jpg
    Adapterplattor Racefotpinnar.jpg
    36.7 KB · Visningar: 105
Det finns en kille i Skövde som fräser styrkronor till streetfighterbyggen som säkert kan hjälpa dig! sök på Blocket på "streetfighterkronor"

Vadan denna ENORMA noggranhet om man tittar på måttsättningen??:va

Jag var väl inne på den tanken också men om jag ändå lägger ner rätt mkt pengar på bygget så vill jag inte snåla på adapterplattorna.

Dom skall in på eloxering sedan när dom är klara.

Vill gärna ha samma utseende som de existerande plattorna på fotpinnarna. Lite försänkt osv.

Bara för att man gör något själv så betyder det ju inte att man måste snåla, gjort en hel del småsaker själv i aluminium (typ dina adapterplattor) och slutresultatet har hållt mycket hög finish. Eloxera går ju bra oavsett om det är maskinfräst eller handgjort.

Tycker inte att plattorna på bilden ser speciellt märkvärdiga ut. Försänkningen behöver du inte fräsa, finns planförsänkare.

Hittar du nån som gör jobbet för några öl eller lite fika så är det ju bra. Tänkte bara säga att det går att göra själv med likvärdiga resultat på kortare tid och mindre pengar.

Råkar du ha tummen mitt i handen så kan jag dock förstå om du vill att nån annan ska göra det. :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: VBK

Ja, det håller jag med om. Lite små vimsig måste du ha varit när du ritade?

Material tjocklek spelar ju ingen större roll om det diffar en tiondel hit eller dit. Huvudsaken är ju att det är rakt och samma tjocklek överallt så fästytan mot ramen blir rak!

Varför ska material tjockleken vara på hundradels milimtern exakt?

Sen om du ändå ska lämna iväg det kan dom ju dra gängorna i maskinen säkert också.

Alltså istället för "7,9 mm hål" kan du skriva M8 gänga. Eller hade du tänkt m10 där kanske?

Material tjocklek spelar ju ingen större roll om det diffar en tiondel hit eller dit. Huvudsaken är ju att det är rakt och samma tjocklek överallt så fästytan mot ramen blir rak!

Sen om du ändå ska lämna iväg det kan dom ju dra gängorna i maskinen säkert också.

Alltså istället för "7,9 mm hål" kan du skriva M8 gänga. Eller hade du tänkt m10 där kanske?

Antog att plåten ska vara 12mm på det tjocka stället och 9mm på den tunnare delen. Stora hålen för M10 och dom små förmodligen M8.

Det här är en kille som vet vad det hanldar om! Han har gjort styrkronor, han har själv kört streetracing, han har själv byggt sin bil och motor och gjort egna modifieringar för att anpassa sin bil/motor, han har själv byggt kuggremshjulen för driften till kompressorn...... Kan inte räkna upp allt. Han är verktygsmakare i grunden och har jobbat med det i 20 år. Kvalificerad? JA!

http://www.hedmansracing.se/

Det finns en kille i Skövde som fräser styrkronor till streetfighterbyggen som säkert kan hjälpa dig! sök på Blocket på "streetfighterkronor"

Just de:tummenupp Jag skall kontakta honom.

Tyvärr så är jag bara sådan:tungan NASA:yoparty

Bara för att man gör något själv så betyder det ju inte att man måste snåla, gjort en hel del småsaker själv i aluminium (typ dina adapterplattor) och slutresultatet har hållt mycket hög finish. Eloxera går ju bra oavsett om det är maskinfräst eller handgjort.

Tycker inte att plattorna på bilden ser speciellt märkvärdiga ut. Försänkningen behöver du inte fräsa, finns planförsänkare.

Hittar du nån som gör jobbet för några öl eller lite fika så är det ju bra. Tänkte bara säga att det går att göra själv med likvärdiga resultat på kortare tid och mindre pengar.

Råkar du ha tummen mitt i handen så kan jag dock förstå om du vill att nån annan ska göra det. :tummenupp

Om jag inte finner nån som kan göra det till skäligt pris så blir det att göra det själv. Tummen sitter inte helt i mitten men det finns saker som andra kan göra bättre:D

Självklart skall det vara M8 resp M10 och biten är 12mm på det tjockaste stället. Petimeter Nisse var med när jag ritade:)

Last edited:
Ett vanligt digitalt skjutmått anger visar hundradelar, men har en tolerans på 5 hundradelar OM det är kalibrerat! Men detta har du väl koll på, NASA?!! :D

Micrometer vore verktyget för dig! :tummenupp

Finns naturligtvis också i mitt välfyllda garage:D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back