Slitet startmotorkol?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har just meckat i sär min startmotor för inspektrion pga motorn har svårt att snurra runt när man trycker på starten.

Startmotorkolen ser inte ny ut direkt, men jag hitar inga måtspecifikationer i min instruktionsbok så jag har svårt att veta vilka måt som gäller när startmotorkolen igentligen är sliten.

Så hur ser man att startmotorkolen är utsliten?

Det gör man inte direkt... Börjar startmotorn lessna renoverar man den. Vad är det för modelnr stämplat på den?

Det gör man inte direkt... Börjar startmotorn lessna renoverar man den. Vad är det för modelnr stämplat på den?

Jag ska kolla på modellnumret i morgon, jag tror namnet Denso/Demso stog instämplat någon stans på den.

När man renoverar en startmotor vad gör man då förut att byta kol? Jag hittade ett lager också men det verkade i bra skick.

Det verkade inte vara en så avancerad konstruktion så man kanske kan fixa den själv eller är de något man bör skicka iväg till någon firma?

Jag ska kolla på modellnumret i morgon, jag tror namnet Denso/Demso stog instämplat någon stans på den.

När man renoverar en startmotor vad gör man då förut att byta kol? Jag hittade ett lager också men det verkade i bra skick.

Det verkade inte vara en så avancerad konstruktion så man kanske kan fixa den själv eller är de något man bör skicka iväg till någon firma?

Brukar finnas 3 typer av repkit att köpa:
1. Bara kolen
2. Hela plattan och styrelektroniken där kolen sitter
3. Som 2 fast även alla lager och tätningar.

Är det bara kolen går det att göra själv om man är lite händig. Problemet brukar vara att där är väldigt ont om företag som säljer delarna lösa då de tjänar mer pengar på att sälja dig hela startmotorn...

Letar du upp modellkod kan jag troligen sälja dig delarna...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back