Telia Kundservice - för dig som har för lågt blodtryck

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det finns tillfällen då man som konsument slås av häpnad över servicenivån hos ett företag, hur lätt allt går att lösa, hur trevligt man bemöts.

Det finns också tillfällen då man som konsument slås av häpnad över servicenivån hos ett företag, hur ingenting går att lösa, hur totalt ointresserat man bemöts.

För att ta ett exempel; man hamnar oftast i kategori ett när man ska teckna en försäkring, men i kategori två om man har oturen att vara med om en olycka och vill ha något tillbaka.

Telias Kundservice tillhör emellertid oavkortat kategori två.

Till följd av olyckan jag var med om kan jag inte gå, och kommer inte kunna det på åtminstone ett par månader ytterligare. Min far var därför snäll nog att besöka Telias butik på Kungsgatan i Stockholm för att beställa en sak till mig, och blev där utlovad leverans inom två till tre veckor. Tiden gick.

Efter ett tag blev jag lite fundersam och skickade ett mail till Telias Kundservice där jag beskrev vad jag beställt, när det var beställt och det faktum att det inte levererats på utsatt tid. Jag bad därför om leveransinformation. Svaret bestod av en mening: "Vi kan inte kontrollera butikernas listor."

Så jag ringde till det av Telia angivna numret till butiken. Kom inte till butiken utan, efter telefonkö som uppskattades till tre minuter men i själva verket blev sju, till vad jag antar är en central telefonsluss. Damen i andra änden av luren kollade inte, någon anledning angavs inte, butikernas listor och kunde inte, någon anledning angavs inte, koppla mig till någon som kunde göra det. De alternativ jag gavs var att fysiskt bege mig till butiken eller maila dem. Då jag, återigen, inte kan gå, bestämde jag mig för att maila, men eftersom någon mailadress inte låg på Telias hemsida, bad jag om e-mailadress från damen i telefonen.

Jag fick en adress och knåpade ihop ett mail till butiken. Sände.

Vem tror att mailfan studsade p.g.a. fel adress?

:huvet

Last edited:
Välkommen i klubben. Jag köpte en projektor i Juni i år. Hann användas i 10 timmar innan den gick sönder.
Åkte in på garantiärende. Jag får agera knutpunkt eftersom återförsäljare, leverantör samt tredjepartsinhyrd reparatörfirma inte kan kommunicera med varandra. De hänvisar till varandra fram och tillbaka, och allt ska ske via mail, gärna med duktiga dröjsmål innan svar.
Inga behöriga människor får man prata med, bara kundtjänstmufflon som får "hälsa till dem som hanterar ärendet att ... ".

Det har gått 10 veckor sedan de fick tillbaks den. Gällande konsumentköplagar säger 3 veckor, sedan ny vara direkt utan gnäll.
10 veckor, och jag väntar fortfarande. De vägrar fortfarande låta mig prata direkt med någon som tar beslut. Allt jag vet är att de har accepterat mitt reklamationsärende och har det "under behandling". Hur svårt ska det vara att skicka en ny?! :mad:

Det beryktade gråa håret börjar kännas iminent.

Last edited:
Välkommen i klubben. Jag köpte en projektor i Juni i år. Hann användas i 10 timmar innan den gick sönder.
Åkte in på garantiärende. Jag får agera knutpunkt eftersom återförsäljare, leverantör samt tredjepartsinhyrd reparatörfirma inte kan kommunicera med varandra. De hänvisar till varandra fram och tillbaka, och allt ska ske via mail, gärna med duktiga dröjsmål innan svar.
Inga behöriga människor får man prata med, bara kundtjänstmufflon som får "hälsa till dem som hanterar ärendet att ... ".

Det har gått 10 veckor sedan de fick tillbaks den. Gällande konsumentköplagar säger 3 veckor, sedan ny vara direkt utan gnäll.
10 veckor, och jag väntar fortfarande. De vägrar fortfarande låta mig prata direkt med någon som tar beslut. Allt jag vet är att de har accepterat mitt reklamationsärende och har det "under behandling". Hur svårt ska det vara att skicka en ny?! :mad:

Det beryktade gråa håret börjar kännas iminent.

Är det inte på det viset många elektronikjätter jobbar? Typ man köper en grej på Elgiganten som givetvis pajar, men sen tar Elgiganten själva inte emot den utan då ska DU skicka den till 3:e part. Hur kan det ens få vara lagligt att ha det så? Man borde få lämna tillbaks grejen där man köpt den förstås!

F.ö. ska man bojkotta allt vad Telia heter. De är en av Dantes sju nivåer i helvetet.

. Gällande konsumentköplagar säger 3 veckor, sedan ny vara direkt utan gnäll

de säger inom rimlig tid och självklart är 10 veckor inte det. Och du har rätt till ersättning i stil med sänkt pris, låna en under tiden som servicen pågår el annat du kommer överens med säljare om.

Ring/gå dit o klaga samt be om att få prata med ansvarig inte nissen som svarar.

Av akademiskt intresse.

tja beroende på vara tjänst har du olika rättigheter men generellt skulle jag ta kontakt med dem o avboka/beställa vad det är nu du har köpt

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...