MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Att Toseland och Spies byter säten med varandra ses såklart som ett stort steg i rätt riktning även av d styrande i MGP cirkusen. PR hypen kring Spies överträffar såklart Toseland med omätbara propotioner och blir ett fint plåster på såren. Inte helt oviktigt då MGP fått stå ut med en hel del häckel från alla möjliga håll d senaste åren.
 
Last edited:
Fast det är betydligt fler journalister/TV etc från England än från USA plus att det redan finns två jänkare i serien.
 
Fast det är betydligt fler journalister/TV etc från England än från USA plus att det redan finns två jänkare i serien.

Bahh! köper inte det där snacket längre att man vill ha britter i serien för att det är kanaler och journalister/tv hit o dit. Man vill ha Spies för att man vet att han på sikt kan utmana på allvar och det är sådant som gör att MGP får tillbaka sin rättmätiga glamour som många kämpar dagarna i ända att svartmåla :tummenupp
 
...Toseland och Spies byter säten med varandra.
Skulle verkligen gynna båda serierna. MotoGP är i desperat behov av förare som kan utmana Rossi och WSBK behöver (efter Bayliss) fler stora namn (vilket Toseland fortfarande är).

Gustav O skrev:
Ut ur MotoGP
- Sete Gibernau
Historiens mest misslyckade och meningslösa comback? :3freak
 

Bifogat

  • gibernau_eh.jpg
    gibernau_eh.jpg
    36.8 KB · Visningar: 35
Bahh! köper inte det där snacket längre att man vill ha britter i serien för att det är kanaler och journalister/tv hit o dit. Man vill ha Spies för att man vet att han på sikt kan utmana på allvar och det är sådant som gör att MGP får tillbaka sin rättmätiga glamour som många kämpar dagarna i ända att svartmåla :tummenupp

Robbin Harms hade i princip klart med att köra vidare i 125GP. Men DORNA ställde som krav på honnom att han fick inte köra för nått av dom 2 teamen hade kunde fått skriva kontrakt med om han inte fixade ett kontrakt på en Dansk tv-kanal åt dom. Sån politik gillade inte Robbin då utan lät då bli att med köra. Skulle gissa att Engelsk tv slår högre hos DORNA än den Danska..
 
Bahh! köper inte det där snacket längre att man vill ha britter i serien för att det är kanaler och journalister/tv hit o dit. Man vill ha Spies för att man vet att han på sikt kan utmana på allvar och det är sådant som gör att MGP får tillbaka sin rättmätiga glamour som många kämpar dagarna i ända att svartmåla :tummenupp
Det är ju en sanning att Dorna vid ett flertal tillfällen har betalat stora delar av lönekostnader till team för att sigan vissa förare. Det är inget jag hittar på.

Nu har iofs Spies skapat en enorm hype kring sitt namn och med tanke på popularitetstappet till WSBK vill de säkert ha över honom som en prestigevinst.
 
Skulle gissa att Engelsk tv slår högre hos DORNA än den Danska..

Det snacket har i andra sammanhang säkert haft sin relevans.

Men nu snackar vi om en kille som många tror nått stort om, att Spies då skulle stå utanför MGP av Toseland för att brittiska journalistkåren bildar slingrande köer just nu i MGP depån, finns inte i min värld :tummenupp
 
Kan inte låta bli att tycka det är lite kul att alla nya i motogp kommer från 250cc... :banana
 
Man vill ha Spies för att man vet att han på sikt kan utmana på allvar och det är sådant som gör att MGP får tillbaka sin rättmätiga glamour...
Exakt vad är det alltså som MotoGP saknar, som det tydligen hade tidigare och som det behöver igen för att komma till rätta med sina nuvarande problem?

• Fler potentiella race-segrare? Nej.
• Fler amerikaner? Nej.
• Fler förare från Superbike-VM? Nej.

Tror du måste fila lite mer på din analys av varför/om Spies är viktig för MotoGP. :fakta
 
Last edited:
MotoGP behöver mer av attityden do or die. Nu är det köra satan i två varv, spara däck i 20 och sen två varv på slutet som är heta.

Lite mindre i år än tidigare men ändå. Större fält i toppen av striden, se WSBK som har större klungor i täten, då är det alltid någon hetsporre som drar uppe tempot och så blir det åka av.

Men; håller sig Stoner frisk, Lorenzo/Peddot håller farten och Rossi fortsätter att vägra vara slut så blir det roligare. Mindre taktik och mer tokåka är bäst racing. :)
 
En amerikan som är med i matchen är vad Dorna vill ha. Vem saknar Hopkins t ex?
 
Fast frågetecknet gäller väl inte om Spies kommer från 250GP utan om han kommer till MotoGP i år så Torkel har helt rätt i dagsläget.
Jamenokejdårå... Det var väl inte uppenbart, Silly Season 2010 är tråden och själv både hoppas och tror jag att Spies kör i MotoGP nästa år. Det tycker jag är kul, men det inte pga vad/var han kört innan då det känns egalt för mig. Om de växt upp på gröt eller yoghurt kan kvitta, att talang kan nå fram är däremot inspirerande.
 
Kan inte låta bli att tycka det är lite kul att alla nya i motogp kommer från 250cc... :banana
Visst kan man tycka att det naturliga är kul, vad det nu har för betydelse vart de kommer ifrån, men så har det ju varit sen urminnestider. Först 125, sen 250 och sen MotoGP.

2011 kommer ingen från 250 ;)
 
Visst kan man tycka att det naturliga är kul, vad det nu har för betydelse vart de kommer ifrån, men så har det ju varit sen urminnestider. Först 125, sen 250 och sen MotoGP.

2011 kommer ingen från 250 ;)

Ha ha ha, nä, det har ju INGEN SOM HELST betydelse... :rolleyes:
Men erkänn att om alla nya till 2010 hade kommit från WSBK/AMA/SS600 så hade du inte kunnat motstå en liknande kommentar? ;)
 
Efter Simoncellis framfart i WSBK förra helgen så indikerar det en ny "Lorenzo" i MotoGP.
Det finns många förarnamn, men hur många MGP-hojar kommer det egentligen att finnas? 17? :)
 
Ha ha ha, nä, det har ju INGEN SOM HELST betydelse... :rolleyes:
Men erkänn att om alla nya till 2010 hade kommit från WSBK/AMA/SS600 så hade du inte kunnat motstå en liknande kommentar? ;)
Det hade varit ett trendbrott och helt klart värt att kommentera.
Jag förstår nog vad du ville ha sagt med ditt inlägg ;)

KTM överger 2-taktsracingen helt?

Från Motomatters.com:
When KTM announced they would be withdrawing from the 250cc class at the end of last year, it was generally put down to the bitterness felt by the Austrian factory over the way the Moto2 class was forced through. That announcement was followed shortly by both the onset of the global financial crisis, and a string of very poor financial results by KTM. Since then, KTM has been gradually screwing back its involvement in two-stroke road racing, including withdrawing support from the US Red Bull Rookies series, causing that class to collapse before the start of the season. Earlier this month, when the 2010 Red Bull Rookies Cup was announced, the press release made no mention of KTM, and the Red Bull Rookies web site states that the bike the rookies will be using next season is the Metrakit Pre GP 125.

And now the final nail in KTM's two-stroke road racing program is about to be struck. According to the ever informative GPOne.com, KTM is to announce at Estoril that they will be pulling out of the 125cc class at the end of this season. The decision has been forced by continuing poor financial results by the Austrian company, and will allow KTM to concentrate its resources on its RC8 racing program in various national Superbike and Superstock series. KTM's aim has long been to get the RC8R competitive enough to enter into the World Superbike series, a goal which they have yet to achieve. They are hoping that the added funds from the 125 program will help them make that final step.


Till och med KTM verkar ha insett att framtiden ligger i fyrtakt, eller vad säger du Torkel? ;)
 
Till och med KTM verkar ha insett att framtiden ligger i fyrtakt, eller vad säger du Torkel? ;)

:felämne
Att tro att en fyrtaktare med samma cc som en tvåtaktare skulle kunna ge högre effekt än tvåtaktaren är mer än lovligt naivt.
Man körde med AJS 7R, Matchless G45 och G50, Norton Manx när tvåtaktarna kom i de större klasserna och gjorde fyrtaktarna omoderna över en natt. De enda som hängde sig kvar några år var MV Agusta som plöjde ner astronomiska belopp för att vara konkurrenskraftiga mot tvåtaktare som man kunde köpa som "produktionsracer".
Att fyrtaktarna är det mest konkurrenskraftiga alternativet idag är för att reglerna missgynnar tvåtaktarna.
Det är andra omständigheter än rent motortekniska som gör fyrtaktarna mer gynnsamma i racingen idag ...
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top