Lära hund att spåra?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska ha pappas 9 månaders Border Collie tik i helgen. Han (och jag) har fått ganska bra pli på den. Så nu tänkte jag att hon ska få lära sig lite mer. Jag tänkte lära henne att spåra innan våren då hon får gå på fåren. Spåra människor alltså.

Hur lär man henne det bäst? Går det att göra det själv eller måste jag ha en person till som får gömma sig?

Farsan har köpt ett sånt spårkoppel. Behövs något mer?

Enklast är nog att börja med att ha en människa som gömmer sig till hjälp och att denna har tex en boll i ett snöre i handen som hunden kan markera på. Så gjorde iallafall jag med min när jag vill hjälp på räddningsverket att lära honom spåra.

Lägg ett spår, gå alltså, låt det ligga i 20min drygt, när spår är färska så yr det runt väldigt mycket o det kan bli svårt för en ovan hund att hitta sj'älva spåret.

Försök ta en dag med lite lagom blåst, en bris, mycket blåst kan göra att vittringen driver o hunden går ev på vittring av spåret. Du vill att hon ska gå med nosen där figuranten har gått.

Börja med korta spår med belöning på slutet, om det är godis eller nån favoritleksak spelar ingen större roll. Huvudsaken att hunden får något när hon hittar målet, och beröm.

Sen ökar ni längden på spåret. Var försiktig från början så ni inte gör för många spår på en gång under en dag, dom blir ganska trött i huvudet när dom får jobba med nosen, ännu mer om dom är ovana.

Lycka till :tummenupp

Spåra kan den redan.
Det gäller att få den att spåra det du vill.
Jag tycker att man skall använda sele vid spårningen, för att hunden skall skilja mellan promenad och Spårarbete.
Vid spårning är det hunden som bestämmer.

De första spåren lägger man på störningsfri mark, DVS inte för mycket gamla spår eller andra spännande lukter.
Så lite ljud och rörelse runt som möjligt.
Se till att ha vinden i ryggen när du lägger spåret.
Där du vill att spåret skall ta slut placerar du ett "slutföremål".
Slutföremålet skall bestå av en belöning som hunden uppskattar, men även vara av ett slag som passar hundens förväntning på sluthandling av beteendet.
Till spår föredrar jag att placera ut en boll eftersom spåret är en jakthandling.
Spåret läggs rakt eller i svaga böjar i början.
Korta spår därför att spårning är oerhört ansträngande för hjärnan på en orutinerad hund.
Vid spårslutet brukar jag försöka "kliva av" spåret för att undvika att hunden missar slutet och fortsätter spåra.
Inte ovanligt att hunden är så "inne" i spåret att den inte märker något annat.

Upptaget brukar jag göra så att jag selar på hunden, ser till att den är lugn (långsamma klapp och lugn röst brukar förbereda hunden på att "nu är det något på gång" och öka koncentrationen.
Första spåren brukar jag få upp intresset genom att göra en "skottplatsundersökning" (oavsett om det är viltspår eller personspår).
Sätt hunden.
Gå fram till spårstarten.
Undersök marken NOGA.
Hämta hunden.
Den är nu nyfiken på vad du sysslade med.
Var tyst vid spårningen.
Försök inte styra eller berömma hunden, ety du inte har en susning om vad hunden sysslar med just då.
Tappar hunden spåret så slåt den arbeta i linans längd tills den hittar spåret igen.
Vid slutföremålet belönas hela abetsinsatsen med bollkastning (jaktbeteende) gärna med två bollar, så att man kan byta.
Hunden får bära bollen tillbaka (bytesmedvetenhet).

När hunden fattat tar man bort "skottplatsundersökningen" och går i stället på spåretlite snett från sidan.
Dett för att lära hunden att hitta spåret och riktningsbestämma det.
Vinkeln ökas allt eftersom hunden blir mer rutinerad.
När spårupptagen fungerar, så börjar man lägga in vinklar och andra svårigheter i spåret.
När hunden blivit duktig på spårupptag och är noggrann i spåret (lär sig av vinklarna) så kan man lägga längre spår.
Viktigt dock att svåra spår skall vara kortare.
Hunden får inte bli för (mentalt) trött eftersom hunden kommer endast ihåg slutet på förra träningen vid nästa.
Spåra i öppen "storskog" i början.

Det finns många hjälpmedel och genvägar, men det skall inte behövas.
Använder man dem i onödan blir slutresultatet sämre.
Lycka till!

Enklast är nog att börja med att ha en människa som gömmer sig till hjälp och att denna har tex en boll i ett snöre i handen som hunden kan markera på. Så gjorde iallafall jag med min när jag vill hjälp på räddningsverket att lära honom spåra.
Det var sök, inte spår.

Last edited:
Låter seriöst och bra. Vad är då skillnaden på spår och sök?

Spåra kan den redan.
Det gäller att få den att spåra det du vill.
Jag tycker att man skall använda sele vid spårningen, för att hunden skall skilja mellan promenad och Spårarbete.
Vid spårning är det hunden som bestämmer.

De första spåren lägger man på störningsfri mark, DVS inte för mycket gamla spår eller andra spännande lukter.
Så lite ljud och rörelse runt som möjligt.
Se till att ha vinden i ryggen när du lägger spåret.
Där du vill att spåret skall ta slut placerar du ett "slutföremål".
Slutföremålet skall bestå av en belöning som hunden uppskattar, men även vara av ett slag som passar hundens förväntning på sluthandling av beteendet.
Till spår föredrar jag att placera ut en boll eftersom spåret är en jakthandling.
Spåret läggs rakt eller i svaga böjar i början.
Korta spår därför att spårning är oerhört ansträngande för hjärnan på en orutinerad hund.
Vid spårslutet brukar jag försöka "kliva av" spåret för att undvika att hunden missar slutet och fortsätter spåra.
Inte ovanligt att hunden är så "inne" i spåret att den inte märker något annat.

Upptaget brukar jag göra så att jag selar på hunden, ser till att den är lugn (långsamma klapp och lugn röst brukar förbereda hunden på att "nu är det något på gång" och öka koncentrationen.
Första spåren brukar jag få upp intresset genom att göra en "skottplatsundersökning" (oavsett om det är viltspår eller personspår).
Sätt hunden.
Gå fram till spårstarten.
Undersök marken NOGA.
Hämta hunden.
Den är nu nyfiken på vad du sysslade med.
Var tyst vid spårningen.
Försök inte styra eller berömma hunden, ety du inte har en susning om vad hunden sysslar med just då.
Tappar hunden spåret så slåt den arbeta i linans längd tills den hittar spåret igen.
Vid slutföremålet belönas hela abetsinsatsen med bollkastning (jaktbeteende) gärna med två bollar, så att man kan byta.
Hunden får bära bollen tillbaka (bytesmedvetenhet).

När hunden fattat tar man bort "skottplatsundersökningen" och går i stället på spåretlite snett från sidan.
Dett för att lära hunden att hitta spåret och riktningsbestämma det.
Vinkeln ökas allt eftersom hunden blir mer rutinerad.
När spårupptagen fungerar, så börjar man lägga in vinklar och andra svårigheter i spåret.
När hunden blivit duktig på spårupptag och är noggrann i spåret (lär sig av vinklarna) så kan man lägga längre spår.
Viktigt dock att svåra spår skall vara kortare.
Hunden får inte bli för (mentalt) trött eftersom hunden kommer endast ihåg slutet på förra träningen vid nästa.
Spåra i öppen "storskog" i början.

Det finns många hjälpmedel och genvägar, men det skall inte behövas.
Använder man dem i onödan blir slutresultatet sämre.
Lycka till!

Det var sök, inte spår.

Finns något avsnitt i jakt och fiske där Claes Ingesson visade hur han lärde sin "valp" att spåra.

Då hade en ett råddjursben samt blod från ett råddjur. Sen drog han den i backen och spillde ut lite blod då och då. Sträckan kanske var 50-100m.

Men kolla upp så du får spåra med blod på den marken du använder, vissa bönder tillåter inte det för att det kan locka till sig rovdjur.

Sök är luftburen vittring.
Spår är markbunden.

Vid sök tar du reda på var personen är.
Vid spår tar du reda på var den gått.

Tänk vad obildad jag är. Då är det nog sök jag ska lära henne.

Orkar du skriva en lika utförlig guide till?

Sele och spårlina som sagt, då associerar hunden selen med spårning sen och vet precis vad den skall göra.

Tålamod är väl en huvudingrediens med.

Tänk vad obildad jag är. Då är det nog sök jag ska lära henne.

Orkar du skriva en lika utförlig guide till?

Dra inte igång mig på det.
Finns risk att jag överbelastar internettet med komplicerade förklaringar som jag inte ens förstår själv.
Men:
Det viktigaste är att aktivera rätt sinne.
Därför tycker jag att man skall undvika all syn och hörselretning.
Det är luktsinnet som skall arbeta.

Börja med att låta en vän gömma sig på ett ställe där hunden kan arbeta runt gömstället.
Gärna med någon sorts tak över för att slippa skorstenseffekt på vittringen.
Gå med hunden runt gömslet tills den fångar upp vittringen (börja gärna på 15-20 meters avstånd och cirkla närmre om det behövs).
Om du har hunden kopplad, så väntar du tills den visar seriöst intresse för vittringen, sedan släpper du den.
När hunden verkligen preciserat vittringskällan (dvs. stensäkert hittat och står stilla på ett ställe och "pumpar luft", så belönar den som gömt sig.
Först med ord och klapp (det är kontakten som skall belönas), sedan med lek eller godis.
Intensiva hundar belönas gärna med mjukost på tub, det lugnar ner dem (blir som pattalamm).
Tröga hundar belönas med kamplek eller bollar (två stycken så att man kan byta - Viktigt att hunden leker med figuranten, inte med sig själv).

Om man tänkt vara seriös så bör man fundera på vilket markeringssätt man tänkt använda i framtiden.

Betänk även att det jag har erfarenhet av är räddningshundar.
Brukssök (som är tävlingsinriktat) fungerar lite annorlunda i förlängningen.

För djupare studier rekomenderar jag hustruns hemsida.
Tex:
http://www.dogblogg.nu/
Klicka på "Räddningshund".

Faen.
Kollade.
Jag hade tidigare ett ganska lång utlägg om inlärningen där.
Finns inte längre.
Faen.

Jag PMar om jag hittar.

Tack!
Jag har några FMCK kompisar som ibland är iväg och letar folk så jag tänkte att man kanske kunde hänga med där med hunden. Farsan ska väl tävla i vallning med henne men eftersom hon är lite för ung för det än så vill jag träna upp lite annat med henne. Ska hon först få träffa objektet hon ska leta efter innan den går och gömmer sig? Eller ska person gömma sig utan att hon vet vem hon ska söka efter? Ska man ge henne en sko eller t-shirt att lukta på innan man släpper henne?

Blir väl enklast att köra i skogen och personen får gömma sig under en tätvuxen gran. Räcker det med att jag står med henne utom synhåll när personen gömmer sig eller finns det ett minimum avstånd? Mot vinden ska väl personen gömma sig?

Aktiv är nästan (eller är) en underdrift, så det får bli mjukost.

Dra inte igång mig på det.
Finns risk att jag överbelastar internettet med komplicerade förklaringar som jag inte ens förstår själv.
Men:
Det viktigaste är att aktivera rätt sinne.
Därför tycker jag att man skall undvika all syn och hörselretning.
Det är luktsinnet som skall arbeta.

Börja med att låta en vän gömma sig på ett ställe där hunden kan arbeta runt gömstället.
Gärna med någon sorts tak över för att slippa skorstenseffekt på vittringen.
Gå med hunden runt gömslet tills den fångar upp vittringen (börja gärna på 15-20 meters avstånd och cirkla närmre om det behövs).
Om du har hunden kopplad, så väntar du tills den visar seriöst intresse för vittringen, sedan släpper du den.
När hunden verkligen preciserat vittringskällan (dvs. stensäkert hittat och står stilla på ett ställe och "pumpar luft", så belönar den som gömt sig.
Först med ord och klapp (det är kontakten som skall belönas), sedan med lek eller godis.
Intensiva hundar belönas gärna med mjukost på tub, det lugnar ner dem (blir som pattalamm).
Tröga hundar belönas med kamplek eller bollar (två stycken så att man kan byta - Viktigt att hunden leker med figuranten, inte med sig själv).

Om man tänkt vara seriös så bör man fundera på vilket markeringssätt man tänkt använda i framtiden.

Betänk även att det jag har erfarenhet av är räddningshundar.
Brukssök (som är tävlingsinriktat) fungerar lite annorlunda i förlängningen.

För djupare studier rekomenderar jag hustruns hemsida.
Tex:
http://www.dogblogg.nu/
Klicka på "Räddningshund".

Faen.
Kollade.
Jag hade tidigare ett ganska lång utlägg om inlärningen där.
Finns inte längre.
Faen.

Jag PMar om jag hittar.

Tack!
Jag har några FMCK kompisar som ibland är iväg och letar folk så jag tänkte att man kanske kunde hänga med där med hunden. Farsan ska väl tävla i vallning med henne men eftersom hon är lite för ung för det än så vill jag träna upp lite annat med henne. Ska hon först få träffa objektet hon ska leta efter innan den går och gömmer sig? Eller ska person gömma sig utan att hon vet vem hon ska söka efter? Ska man ge henne en sko eller t-shirt att lukta på innan man släpper henne?

Blir väl enklast att köra i skogen och personen får gömma sig under en tätvuxen gran. Räcker det med att jag står med henne utom synhåll när personen gömmer sig eller finns det ett minimum avstånd? Mot vinden ska väl personen gömma sig?

Aktiv är nästan (eller är) en underdrift, så det får bli mjukost.

Är du ute efter att köra bevakning åt hemvärnet eller flygvapnet (spåra och lokalisera folk i skogen) så vet jag att din lokala brukshundklubb håller på att utbilda fler instruktörer, så troligen kommer ny utbildning av hundar i vår. Den utbildningen som pågår just nu är snart klar, tror dom tränat nästan varje helg i ett år samt deltagarna har fått läxor dom fått träffas i veckorna för att kunna genomföra.

Vanligt bruks-sök (för tävling) finns iaf två grupper på klubben som kör. Det är mycke att tänka på för att träna, Nisse har gjort bra sammanfattningar men det finns mycke mer att tänka på.

Vill du träna spår så finns det också flera grupper att träna med. Också där har Nisse gjort bra sammanfattning.

Vid tävling i spår och sök tillkommer ett lydnadsprogram där man får betyg på alla moment som utförs.

Bevakningsfolk brukar köra på vaktinstinkten.
Då skall hunden inte träffa figuranten, ety den snart lär sig att det inte är mycket att vakta emot.

Alltså jag vill vara seriös men hunden ska bli vallhund. Så seriösa kurser går nog inte. Då får jag köpa en egen. Farsan har gått valpkurserna med henne så hon är påbörjad seriöst, även om valpkurserna är lite väl basic. Nu sist fick jag till och med henne att stanna och komma när det var en idiot som kalla på henne och ville hälsa.

Så någon kurs blir det inte men om jag vill leka lite i skogen med henne hur gör jag då mer exakt?

Alltså jag vill vara seriös men hunden ska bli vallhund. Så seriösa kurser går nog inte. Då får jag köpa en egen. Farsan har gått valpkurserna med henne så hon är påbörjad seriöst, även om valpkurserna är lite väl basic. Nu sist fick jag till och med henne att stanna och komma när det var en idiot som kalla på henne och ville hälsa.

Så någon kurs blir det inte men om jag vill leka lite i skogen med henne hur gör jag då mer exakt?

Spår eller sök går annars utmärkt att kombinera med vallning, hundarna skiljer på vad dom ska göra.

Har själv inte hållt på så mycke med sök men nisses beskrivning av hur du börjar är nog ett bra tips, försök göra det som en form av vindövning så hunden utan hjälp får vittring och intresse för att någon sitter i skogen. Jag är också som i nisses övning förespråkare av att försöka anpassa övningar så hunden själv förstår vad den ska göra utan massa hjälper.

Alternativt att du gör en poppupp övning där personen visar sej för hunden på 15-20 meters avstånd så hunden blir intresserad. Du vänder hunden ifrån så den inte ser att personen förflyttar sej kanske 5 meter åt sidan och sätter eller lägger sej ner. Sen vänder du hunden mot stället personen var på och släpper, hunden springer förhoppningsvis ut till stället där personen var och på vittring tar sej fram till figuranten som belönar hunden.
Viktigt är att figuranten går ut i skogen från annat ställe än vad du släpper hunden ifrån så att den inte kan spåra sej fram.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!