Köpa BR med fuktskada !

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Har hittat en fin trea med 2 våtutrymmen, det ena var som jag misstänkte fuktskadat.

Säljarens Fb ska täcka detta och jag tar för givet att självrisken ska säljaren stå för.
Dock börjar det tjafsas om att det är ett värdehöjande ingrepp, men jag hävdar att det inte framkommit vid försäljningen och det är det som gäller.

Jag vill att det ska stå i kontraktet att säljaren ansvarar för att fuktskadan i våtutrymmet som ska vara åtgärdat och återställt i det skick som det var innnan.

Hur ska man hantera detta i kontraktet, är det rimligt att man delar på självrisken på ett par tusen ?

Kan inte mäklaren besvara detta?
Nej just ja. Mäklare kan ju ingenting...........

Har lite erfarenhet av just detta och mitt råd är följande. Eftersom att badrummet troligen är i dåligt skick kommer det återställas till lägsta möjliga kostnad så vill inte du hade det. Så ta kontakt med hantverkaren och tala om hur du vill att det skall se ut. Han kan då ge dig en specifikation på hur mycket extra du behöver ge för att få ett badrum som du vill ha. Den delen fakturerar han sedan dig resten faktureras fb som i sin tur fakturerar försäkringstagaren. FB kan ej fakturera dig då ni inte har något avtal.

//Dafe

P.S. Självrisken kommer inte bli ett par tusen. Polaren betala nyligen 60 k i självrisk för sitt badrum, det kallas åldersavdrag.

Har lite erfarenhet av just detta och mitt råd är följande. Eftersom att badrummet troligen är i dåligt skick kommer det återställas till lägsta möjliga kostnad så vill inte du hade det. Så ta kontakt med hantverkaren och tala om hur du vill att det skall se ut. Han kan då ge dig en specifikation på hur mycket extra du behöver ge för att få ett badrum som du vill ha. Den delen fakturerar han sedan dig resten faktureras fb som i sin tur fakturerar försäkringstagaren. FB kan ej fakturera dig då ni inte har något avtal.

//Dafe

Det låter rimligt, antar att man får en sämre standard som inte är värdehöjande snarare tvärtom.

Frågan är ju om jag som köpare ska stå för detta och vad ska stå i kontraktet ?

Jag har ju gett ett bud med tron att allt är ok men inte nytt, hur mycket extra kan ett nyrenoverat våt utrymme på 1,5x1,5 meter vara värt är frågan.

Det låter rimligt, antar att man får en sämre standard som inte är värdehöjande snarare tvärtom.

Frågan är ju om jag som köpare ska stå för detta och vad ska stå i kontraktet ?

Jag har ju gett ett bud med tron att allt är ok men inte nytt, hur mycket extra kan ett nyrenoverat våt utrymme på 1,5x1,5 meter vara värt är frågan.

Det får ju självklart relateras till priset för lgh men kan inte tänka mig att du skulle behöva hosta upp många 1000 lappar för att få ett finare kakel samt skåp under handfatet. Dessutom tjänar du ju på det när du säljer själv. Att säljaren skall betala en del av dina uppfräschnings önskemål är väl inte troligt. Diskutera det med hantverkaren själv i fråga och lämna säljaren utanför. Han är väl tillräckligt sur för att han behöver betala en självrisk på flera tusen. I kontraktet skall det stå att säljaren är ansvarig för alla kostnader som kan uppkomma pga badrummet samt att han även är ersättningsskyldig till dig för dina kostnader om han bryter kontraktet.

//Dafe

Det får ju självklart relateras till priset för lgh men kan inte tänka mig att du skulle behöva hosta upp många 1000 lappar för att få ett finare kakel samt skåp under handfatet. Dessutom tjänar du ju på det när du säljer själv. Att säljaren skall betala en del av dina uppfräschnings önskemål är väl inte troligt. Diskutera det med hantverkaren själv i fråga och lämna säljaren utanför. Han är väl tillräckligt sur för att han behöver betala en självrisk på flera tusen. I kontraktet skall det stå att säljaren är ansvarig för alla kostnader som kan uppkomma pga badrummet samt att han även är ersättningsskyldig till dig för dina kostnader om han bryter kontraktet.

//Dafe

Vad är det för materiel på väggarn golvet. Trä/gips, betong ?
Är golvbrunnen äldre än -94 måste du även byta den för att det ska vara godkänt.
Är det betong på vägg och golv är det enkelt att få ett billigt badrum. Riv bef matta/kakel/klinker, på med ny matta eller ny fuktspärr och upp med kakel/klinker.

Är det trästomme så, är det en jävla massor med regler som ska följas. Du får inte ha vanliga gipsskivor om du ska ha kakel på vägarna ! Du måste kotla i överallt där du ska ha en genomföring av skruvar. Man måste skruva genom en regel, får inte skruva bara genom skivan. Osb skivan får man inte längre använda bakom godkänt våtrumsgips.

Det absolut billigaste och säkraste är att sätta matta på golv och vägg. Det är 1/3 kanske 1/4 av kostnaden till att sätta kakel/klinker. Klinker är kallt, då kanske du vill ha golvvärme också, så priset drar iväg rätt bra.

Ca pris mellan tummen och hålet.
Matta - 10.000-15.000kr
Kakel/klinkers - 25.000-50.000kr

Sen kanske du vill byta belysning, toa, handfat, dusch osv.

Vad är det för materiel på väggarn golvet. Trä/gips, betong ?
Är golvbrunnen äldre än -94 måste du även byta den för att det ska vara godkänt.
Är det betong på vägg och golv är det enkelt att få ett billigt badrum. Riv bef matta/kakel/klinker, på med ny matta eller ny fuktspärr och upp med kakel/klinker.

Är det trästomme så, är det en jävla massor med regler som ska följas. Du får inte ha vanliga gipsskivor om du ska ha kakel på vägarna ! Du måste kotla i överallt där du ska ha en genomföring av skruvar. Man måste skruva genom en regel, får inte skruva bara genom skivan. Osb skivan får man inte längre använda bakom godkänt våtrumsgips.

Det absolut billigaste och säkraste är att sätta matta på golv och vägg. Det är 1/3 kanske 1/4 av kostnaden till att sätta kakel/klinker. Klinker är kallt, då kanske du vill ha golvvärme också, så priset drar iväg rätt bra.

Ca pris mellan tummen och hålet.
Matta - 10.000-15.000kr
Kakel/klinkers - 25.000-50.000kr

Sen kanske du vill byta belysning, toa, handfat, dusch osv.

Alla nya krav och regler går på försäkringen. Är det kakel på väggarna ska det självklart vara kakel igen och då behöver han ju bara betala skillnaden per kvm.

//Dafe

Jag köpte en BR för några år sen, samma dag vi skrev kontrakt uppstod en rejäl fuktskada. Vi kunde häva köpet enligt mäklaren, men valde att köra på. Mäklaren hjälpte oss upprätta ett kontrakt där säljaren stod för alla kostnader förutom vår ränta och amortering fram tills vi kunde flytta in. Dvs hyra, självrisker etc.

Jag säger att du ska höra med mäklaren. Det är PRECIS sånt här de finns till för.

Jag köpte en villa med fuktskadat badrum. Det hela ordnades ganska enkelt.

FB besiktigade skadan. Specar hur mycket / kvm som kakel/klinkers får kosta. Så länge vi håller oss inom FB´s villkor betalar säljaren hela kostnaden inkl. självrisk. Om vi skulle valt att göra något extravagant (över 200kr/kvm för mtrl) så blir det pengar för oss.

Så specade mäklaren upp det i vårt kontrakt och dessutom skulle reparationen ske innan tillträde, så vårt tillträde skedde 1 månad senare än tänkt från början. Alla självrisker och kostnader debiterades FB/säljaren eftersom det var de som hade ett avtal med varandra.

Det blev ett riktigt lyft för huset som inte kostade oss en krona. Men vissa säljare kanske vill strida för det hela..

/ Jens

Tack för bra input ang detta, kommer att ev skriva kontrakt imorgon om allt går igenom.

Gör ett litet inhopp här bara.
Hade själv BR som fick fuktskada, och jag kan säga att försäkringsbolaget var helt kasst att ha med att göra, dom ville inte sätta våtrumsgips som ska göras enligt BBR AMA. dom menade att det hade inte varit det innan och då skulle jag själv betala för det, men bygger dom om/renoverar så måste du följa reglerna som råder, så dom fick ge sig till sist. Sen satte dom en "inspektions lucka" inne i våtrums zon (2m från var vägg i dusch hörna) jävla puckon :mad::huvet luckan bestod av en utskuren gipsskiva.
förde vidare liv om detta och menade att dom fick ändra så inspektionen kommer utanför våtrums zon, och att dom satte en godkänd hilla lucka. Men d skulle jag betala själv för isf. osv osv.
Tröttnade tillslut och gav upp. Till råga på allt så var det länsförsäkringar jag var kund hos, och det är företaget som skriker mest o högst av alla att man ska bygga efter reglerna som finns och säker vatten installation som d heter. Men när dom själv ska betala något är det inte så noga :mad:

Sorry för OT.:gnissla

Problemet är delvis löst då det nu står i kontraktet att säljaren ansvarar för att detta ska bli åtgärdat innan jag flyttar in samt att jag ska vara med att påverka utformningen.

Gör ett litet inhopp här bara.
Hade själv BR som fick fuktskada, och jag kan säga att försäkringsbolaget var helt kasst att ha med att göra, dom ville inte sätta våtrumsgips som ska göras enligt BBR AMA. dom menade att det hade inte varit det innan och då skulle jag själv betala för det, men bygger dom om/renoverar så måste du följa reglerna som råder, så dom fick ge sig till sist. Sen satte dom en "inspektions lucka" inne i våtrums zon (2m från var vägg i dusch hörna) jävla puckon :mad::huvet luckan bestod av en utskuren gipsskiva.
förde vidare liv om detta och menade att dom fick ändra så inspektionen kommer utanför våtrums zon, och att dom satte en godkänd hilla lucka. Men d skulle jag betala själv för isf. osv osv.
Tröttnade tillslut och gav upp. Till råga på allt så var det länsförsäkringar jag var kund hos, och det är företaget som skriker mest o högst av alla att man ska bygga efter reglerna som finns och säker vatten installation som d heter. Men när dom själv ska betala något är det inte så noga :mad:

Sorry för OT.:gnissla

Det är det som är gisslet, anser dom att det inte är fackmannamässigt utfört kan FB neka eftersom det bara är ytskiktet som dom ersätter. Underlaget ansvarar BR/HR föreningens försäkring för.

Last edited:
Problemet är delvis löst då det nu står i kontraktet att säljaren ansvarar för att detta ska bli åtgärdat innan jag flyttar in samt att jag ska vara med att påverka utformningen.

Det är det som är gisslet, anser dom att det inte är fackmannamässigt utfört kan FB neka eftersom det bara är ytskiktet som dom ersätter. Underlaget ansvarar BR/HR föreningens försäkring för.

Klart att det finns idioter över allt men det ska nog inte vara nån fara. Dessutom är ju föreningen måna om att det åtgärdas ordentligt så att de inte blir skador i fastighetsstommen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg