Kamaxelpositioner! CBR 1000 -07

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Nån vänlig själ som kan skicka bild/beskriva hur jag ska sätta tillbaka kammarna i min motor. Alla tips mottages tacksamt. Kom ihåg lite glest hur de satt när jag rev för ett tag sen.Har ej rört inställningen på dreven. Hört att nockarna ska peka åt varsitt håll samt att strecken på dreven ska vara horisontala med ventilkåpan. Men det får ju inte gärna bli på ett ungefär detta. Så lite bilder eller nåt vore ju kanooon.
Har 1:ans kolv i topp/veven i t-läget.
Väntar med spänning:gnissla
 
Last edited:
Ingen, var inte detta ett mekforum:va
 
Det är som du beskriver.
Jag tycker det är lättast att sätta med ettan i topp och nockarna närmast kamkedjan pekandes ut åt varsitt håll.
Då får du strecken på kamdreven liggandes efter tätningsytan på toppen.
Du monterar avgas först med sträckt kedja därefter insug och dra åt överfallen så allt lirar sen dit med sträckaren...
Dubbelkolla genom att snurra motorn 2 varv med hylsa på veven.

Lycka till.
 
Det är som du beskriver.
Jag tycker det är lättast att sätta med ettan i topp och nockarna närmast kamkedjan pekandes ut åt varsitt håll.
Då får du strecken på kamdreven liggandes efter tätningsytan på toppen.
Du monterar avgas först med sträckt kedja därefter insug och dra åt överfallen så allt lirar sen dit med sträckaren...
Dubbelkolla genom att snurra motorn 2 varv med hylsa på veven.

Lycka till.

Kanoon du låter övertygande! Provar snarast, vid tillfälle.:Bugar
 
Visst ska man olja alla slitytorna ordentligt innan man drar fast överfallen, 1kg på dem va? Visst varu med på Gotland 0906026-28 eller kommer jag ihåg fel?
Mycket vänlig hälsning
 
Nej, han vågade bara skicka iväg hojen! ;)

Ja för du kastade ju runt din hoj så man tordes ju inte.

Visst ska man olja alla slitytorna ordentligt innan man drar fast överfallen, 1kg på dem va? Visst varu med på Gotland 0906026-28 eller kommer jag ihåg fel?
Mycket vänlig hälsning

Olja ordentligt och dra M6orna med 12 Nm

Jag hyrde ut hojen den helgen.
Hade tänkt åka själv men tid fanns inte.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top