En temperamentsfull bil

:fakta

Tänkte precis på den när jag läste artikeln. Och i fallet med vipern vill jag minnas att de fått uttryckliga order om att INTE köra mer än vad som var absolut nödvändigt för besiktningen (de fick med andra ord inte lämna parkeringen typ). Ändå hade de tagit ut bilen på gatan, gasat och krockat. Det är ju fan att de jävla asen på bilprovningen ser sitt jobb som ett jävla provkörningsföretag så fort det kommer in spännande bilar...:mad:

Hade blivit så jävla förbannad om något sånt här hade hänt mig. Jag menar, jag har lämnat min bil till dem för att de ska avgöra om den är trafiksäker eller inte! Inte för att de ska få ta en gratis provtur och busköra bäst fan de vill:dummer
Vill jag nödvändigt låna ut min bil så gör jag det väl till mina kompisar, inte till random folk som inte kan hålla sina klåfingrar i styr.

Men vipern var det inte Bilprovningen som kvaddade:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4039966.ab

20s09-bilen-181_jpg_814072l.jpg

20s09-efter-686_jpg_814075l.jpg

Bobbys bil fick skrotas efter firmans ’service’

Bobby Moberg, 27, lämnade in sin lyxbil på service.

En halvtimme senare var den totalkvaddad – av en bilmekaniker och en praktikant.

I går fick Bobby fakturan från bilfirman – 7 200 kronor kostade björntjänsten.

Men vipern var det inte Bilprovningen som kvaddade:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4039966.ab

20s09-bilen-181_jpg_814072l.jpg

20s09-efter-686_jpg_814075l.jpg

Bobbys bil fick skrotas efter firmans ’service’

Bobby Moberg, 27, lämnade in sin lyxbil på service.

En halvtimme senare var den totalkvaddad – av en bilmekaniker och en praktikant.

I går fick Bobby fakturan från bilfirman – 7 200 kronor kostade björntjänsten.

Ah, det har du rätt I ja... My bad. Men ändå, nästan samma sak. En firma som får ha hand om en bil och gör något de inte ska med den. Lika svinigt det.

Att de sen har mage att fakturera för eländet är ju bara sjukt:dummer :huvet

Hade jag varit han hade jag gått raka vägen till firman och stoppat upp fakturan på ett jävligt smärtsamt och mörkt ställe på platschefen...

Och sen hade jag låtit praktikantens och mekanikerns huvuden följa efter!

Besiktigade min bil i morse och skulle aldrig låta dem köra bilen på egen hand.

En olycka kan alltid hända, men det ska inte bero på att besiktningsmannen inte kunde hålla foten borta från gaspedalen. Hur det gick till vid provkörningen av F40 förtäljer inte artikeln. För besiktningsmannens skull hoppas jag att det var en ren olyckshändelse och inget annat. Det vore respektlöst och oförlåtligt mot ägaren.

Ferrari F40 och Porsche 959 i Fransk video.

[YOUTUBE-ID]hKFehZPMI9Q[/YOUTUBE-ID]

Ferrari F40 LM lyssna och njut.

[YOUTUBE-ID]0YPabCzxMXM[/YOUTUBE-ID]

Verkar väldigt bökigt att äga dessa superbilar.

Priset - högt, högt, högt.
Reservdelar - inte bara att ringa upp närmaste skrot: hej jag skulle vilja ha en vinge till en Ferrari F40 och gärna en växelspak.
Försäkring - dyrt, dyrt, dyrt.
Sälja - knepigt, inte bara slänga ut en annons på blocket: ahh du den var härlig, men kan du hålla den tills om 20 år då jag kanske har råd? vill du byta mot en vässad 240 och ett piano rakt av? kan du tänka dig att dra ner priset med sisådär 900.000 så kommer jag direkt.
Tanka - jämt och ständigt kommer det fram folk och skall prata och beundra och höra om en provtur.
Köra - folk kommer vilja rejsa vid varje rödljus, folk beter sig underligt för att dom har ögonen på bilen och inte vägen, se upp för trasiga vägar, farthinder och trottoarkanter.
Parkera - inte nog med att det är knepigt att parkera, när man parkerar får man en folksamling runt sig, när man ska åka är det fortfarande en folksamling runt och när man väl åker har man dreggel på hela bilen :gnissla

Och nu besiktningen - då ska dom ut och testa och se hur bilarna "går" och avgöra om dom är svårkörda eller ej :huvet

Verkar väldigt bökigt att äga dessa superbilar.

Priset - högt, högt, högt.
Reservdelar - inte bara att ringa upp närmaste skrot: hej jag skulle vilja ha en vinge till en Ferrari F40 och gärna en växelspak.
Försäkring - dyrt, dyrt, dyrt.
Sälja - knepigt, inte bara slänga ut en annons på blocket: ahh du den var härlig, men kan du hålla den tills om 20 år då jag kanske har råd? vill du byta mot en vässad 240 och ett piano rakt av? kan du tänka dig att dra ner priset med sisådär 900.000 så kommer jag direkt.
Tanka - jämt och ständigt kommer det fram folk och skall prata och beundra och höra om en provtur.
Köra - folk kommer vilja rejsa vid varje rödljus, folk beter sig underligt för att dom har ögonen på bilen och inte vägen, se upp för trasiga vägar, farthinder och trottoarkanter.
Parkera - inte nog med att det är knepigt att parkera, när man parkerar får man en folksamling runt sig, när man ska åka är det fortfarande en folksamling runt och när man väl åker har man dreggel på hela bilen :gnissla

Och nu besiktningen - då ska dom ut och testa och se hur bilarna "går" och avgöra om dom är svårkörda eller ej :huvet

Det är därför man ska ha en Volvo tvååföööörrrtio. :fakta

Ingen stöldrisk, ingen som vill provköra, ingen som gör repor i lacken "av misstag", Behöver inte ens låsa den. (Min stog olåst i en vecka utan problem)
Lagade underredskyddsplåten med delar av ett datorschassie. Kostnad: 0 kr.

Trist på F40:in. Det är ju en drömbil och det är den häftigaste ferrarin av de alla.

Last edited:
Det är därför man ska ha en Volvo tvååföööörrrtio. :fakta

Ingen stöldrisk, ingen som vill provköra, ingen som gör repor i lacken "av misstag", Behöver inte ens låsa den. (Min stog olåst i en vecka utan problem)
Lagade underredskyddsplåten med delar av ett datorschassie. Kostnad: 0 kr.

Trist på F40:in. Det är ju en drömbil och det är den häftigaste ferrarin av de alla.

"Äre 2-tums pipa du har dära va?"
"Äre äkta textilklädsel?"
"Ka man lägg i backen när man gasar typ som på film?"
"Ere lätt å öppne när man glömt nyckelen i startlåsen?"
"Ere sant att bilen går på tvären om du gasar i kurven?"
"Äre turbospeglar du har dära va? hade de på min för 27 år sedan, jävlar vad den gick, skulle se, drog en Saab 99 turbo lätt på trean"
"Jag kommer ihåg när dom lanserade overdriven, så himla futuristiskt, man gled på motorvägen på fyran och bara tryckte så swosh så började en liten lampa lysa under hastighetsmätaren och varvtalet sjönk, man kände att nu är man verkligen i framtiden"

Så många frågor med en tvåförti :jisses Nej tacka vet jag Porsche 924, så klistrar man på en 8 istället för 4 så är man kung :cool:

F40 är najs, det enda jag inte sväljer med den bilmodellen är hur man öppnar dörrarna inifrån :gnissla Det är som när BMW slängde in frigolitmatta i sin M3 CSL :gnissla :gnissla

Bilprovningen är väl fortfarande statligt finansierad? Isf är det ju extra roligt att det faktiskt är Sveriges skattebetalare (ni) som får stå för hela kalaset... :hihi

Åka med? Ja i Kalmar så åker man alltid med när dom provkör. Först rullar man in i första hallen där man börjar med att sätta sig på passagerarplats. Sen kollar dom bromsar. Sen kör dom en sväng runt bygget, sen in i andra hallen där resten av besiktningen sker. Är det så olika alltså?

Vicken sopa! "Ingen buskörning"...BS!

Jag har kört en så'n där mellan Duisburg och Köln en tidig lördagsmorgon (04:00) i Juni 1989.
Absolut den sjukaste motorupplevelse jag har haft eller kommer att få.:yoparty
Skapligt pigg mellan 200 o 300....

Inte någon långfärdsvagn direkt men inte så förbaskat knepig att den hoppar
in i första bästa hinder om man nuddar gasen. Då får man allt arsla till det liiite iaf.

Jag hade iaf aldrig suttit i någon slags superbil innan denna och är inte någon stjärna
bakom ratten heller. Men nog fan kunde man undvika fasta objekt genom att ta det lite piano...

Torbjörn von Braun berättar:

Ingen har väl missat ”the big story i media idag”. Vi fick ärendenummer klart hos Transportstyrelsen igår till vår F40 och körde direkt ner den till bilprovningen för besiktning. Killarna där är jäkligt bra och sportbilsfolk inkl våra kunder kommer ofta från halva Sverige med sina bilar för att de alltid är flexibla med korta väntetider på bilprovningen i Kinna. Vi har nästan alltid möjlighet att sticka emellan på kort varsel och så även nu. De skulle ta den direkt när det blev en lucka. Det var lite fuktigt ute och precis som det ofta är på gamla Ferrari inkl F40 med gaswire, så kärvade gasen aningen vilket gör att man får vara lite försiktig. När jag kommer tillbaka flaggar jag upp att verkstaden skall lägga till koll och justering av gaswire på arbetsordern, samt beställa nya trepunktsbälten. Allt frid o fröjd o en h-vetes massa prylar att få klart innan man skall dra en snabbtur till Stockholm för några möten. Precis när jag o Ramona lastat en Diablo på transportbilen och var på väg att dra kommer Zoltan utspringande.
-”Det här är inget skämt, ropar han. Lundborg på bilprovningen har smällt F40:an!!
Ingen blirdessvärre mindre förvånad än mig då lagen om alltings jävlighet har börjat bli min bäste vän under senaste året!
-Dra du ner och kolla hur illa det är, säger jag. Vi kommer vägen om med transportbilen strax! Vi var egentligen redan en kvart för sena i avgång för att hinna upp innan klockan halv 8 då Ramona hade ett viktigt i Stockholm, men vi bet ihop och drog till Bilprovningen. Väl där kunde man konstatera att det var precis utanför gårdsplanen det hänt. Egentligen inte så himla allvarligt då ”bara” kevlarfronten fått en kyss. Hade det varit en ”raceincident” på banan, så hade vi troligtvis haft en färdiglackerad front stående i depån, skiftat på en kvart och kört vidare.

På väg till vägningen hade stackar´n naturligtvis inte haft ägg mellan foten och gaspedalen utan råkat trampa lite hårt. Dem som kört en F40 vet vad det innebär! Är det dessutom 10 år gamla däck och lite fuktigt ute, så blir det en piruett. En F40 har inga antispinnsystem överhuvudtaget som moderna sportbilar och jag märker faktiskt att fler och fler klarar idag inte av att köra våra superbilar helt utan system. Nästa vi alla börjar ta för självklart att man kan trampa utan eftertanke på både broms och gas då systemen hjälper upp förarens brist på känsla. (Jag fick ju själv en snyting av den orsaken i vintras med modern Lamborghini när jag hamnade på is (underkylt regn) med avslagen antispinn.)

Hursomhelst ringde Zoltan en bärgare lite snabbt, jag och Ramona drog vidare till Stockholm. På vägen pratade vi just om det här med att bränna av och olyckor. Ramona som flyger o far på skogsvägarna och säkert stått oftare vid sidan av banan än mig sa just att ju mer man varit med om själv, ju mer ödmjuk blir man inför andras misstag. Han man sett en del vet man hur lite som krävs för att det skall gå snett.

Det mediala pådraget när sådant här händer är helt otroligt och visar hur snabbt informationssammhället idag fungerar. Mindre än 10 minuter efter att jag själv fått reda på olyckan, ringer den första tidningen. Någon har med mobilkamera skickat tips mms till GT och Expressen, samt Aftonbladet och därifrån sprids det till alla inom nyhetsvärlden. Jag såg löpet framför mig: ”Bilprovningen kraschade Ferrari för 3 miljoner”. Exakt så löd senare också rubriken i Dagens Industri.

Jag har nu varit med om några sådana här tillfällen och det blir gärna lite kadaverjournalistik. Man måste då välja position. Antingen ber man dem fara åt helvete, håller sig undan och låter dem göra helt egna och fria tolkningar av vad som hänt, eller också försöker man få dem med sig och lyssna, samt återge en så rättvisande bild som möjligt. Jag har alltid försökt det sistnämnda vilket innebär att man faktiskt också kan få dem att lägga ner ett case helt och hållet i de tillfällen det är av stor betydelse att inget skrivs. (har haft ett sådant tillfälle) . Jag känner att relation med press är en av de viktigaste relationerna man har och får man dem emot sig så har man ett helvete förr eller senare.

Stor del av turen upp till Stockholm under seneftermiddag och kväll bestod av telefonintervjuer och även direktsändningar ut i radio. Jag ringer även norrlänningen som bilen tagits hem åt och berättar att vi har två nyheter, en bra och en dålig.
-"Å vilken skall vi börja med då" säger han lugnt.
- Vi börjar med den goda. Bilen är registrerad och har fått ett regnr. Det dåliga är att stationschefen kraschade bilen...?...!..???
-Ja-ha. Shit happens säger han på bred norrlänska. Jag kan av ren automatik nästan höra följdmeningen som jag själv dragit så många gånger i mina stå-upp dragningar för vänner när man immiterat norrlänningen Jan Ekborg. Aer dä stor skada skedd - sa bergström... Men det var inte helt rätt. Istället säger han;
-Hur påverkar det här,,,,tiden för att jag kan få bilen? Jag drar en lättnadens suck och tänker "skönt - det här är en cool kille".

Fredagsmorgonen vaknade jag av att TV4 nyhetsmorgon ringde klocka 07.00 och ville göra en intervju för att höra vad som hänt. Direkt ut i etern med ruffsigt hår, lågt blodsocker och en espresso i mungipan. Fler tidningar än jag visste existerade ringde under resten av dagen och att döma av läsarkommentare på aftonbladets sida så kan man lugnt säga att det är ”hot stuff” när bilprovningen gör en tabbe i en Ferrari! Före nio på morgonen var kommentarerna uppe över 20 och innan kvällen runt 50. Det är att jämföra med 7 kommentarer två veckor efter publicering av notis kring Ferrariträff i Skåne på Knutstorp!

På väg till vägningen hade stackar´n naturligtvis inte haft ägg mellan foten och gaspedalen utan råkat trampa lite hårt. Dem som kört en F40 vet vad det innebär! Är det dessutom 10 år gamla däck och lite fuktigt ute, så blir det en piruett.

Jahopp, nu är det däckens fel igen:brinnerup

Vågar man låta bilprovningen provköra en hoj med lite pulver och gamla däck...:gnissla

Last edited:
ÅAS så besöker inte den bilen bilprovningen så ofta heller.

Nä så klart. Tyckte det mest är ett ballt klipp. Gick inte att stänga passagerardörren sen. Lite för mycket motor och grepp för chassit.

Nä så klart. Tyckte det mest är ett ballt klipp. Gick inte att stänga passagerardörren sen. Lite för mycket motor och grepp för chassit.

Jo, den skulle helt klart ha gjort sig förtjänt av ett styvare rörramschassie.

Många vassa gatbilar beter sig så där då dom får klibbig dragstrip under däcken, det finns helt enkelt för mycket fäste.

Det låter som en världsnyhet att SBP pajjat hans Ferrari.

Det låter som en världsnyhet att SBP pajjat hans Ferrari.

Jo, fast om du läser vad killen på firman som ägde bilen skriver så var det media som själva blåste upp det.

Varken han eller kunden som väntade på bilen tyckte att det var speciellt märkvärdigt.

Jo, fast om du läser vad killen på firman som ägde bilen skriver så var det media som själva blåste upp det.

Varken han eller kunden som väntade på bilen tyckte att det var speciellt märkvärdigt.

Exakt. Efter det startas det trådar på olika forum om händelsen.

En sensation.

gaskåt statsanställd

De slutar inte vara människor bara för att de fått en anställning inom staten.

Last edited:
De slutar inte vara människor bara för att de fått en anställning inom staten.

Intressant. Föraren är ett "offer" av omständigheterna. Får man köra en F40 så är det såklart lite småtrist att inte få gasa, och gasas ska det göras trots att det kan ge konsekvenser. Det är helt enkelt synd om honom och allt är medias fel.....:rolleyes: :D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...