Rs 125 går dåligt på högavarv!

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Hej!
Tänkte fråga om hjälp med tanke på att jag inte är den bästa på sånt här:näsblod

Den går bra från början till 8000 tusen varv, sen börjar den gå sämre.
Tändstiftet är utbytt.
Tändspolen har lite rost på sig? kan det vara något problem?
Tänkte riva förgasaren och göra rent den nu och se om det gör någon skillnad.
Någon som har ett hum om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar!

Variabla avgasporten som kläggat igen och inte öppnar som den ska vid 8k rpm?
Tappar den ork, misständer den eller hur menar du med att den går sämre?

Variabla avgasporten som kläggat igen och inte öppnar som den ska vid 8k rpm?
Tappar den ork, misständer den eller hur menar du med att den går sämre?

Det känns som att den tappar ork, känns som att man måste tvinga upp den efter 8000. effekten kommer bra tills 8000 efter det så måste man tvinga upp den i varv men det händer liksom ingenting.

Det känns som att den tappar ork, känns som att man måste tvinga upp den efter 8000. effekten kommer bra tills 8000 efter det så måste man tvinga upp den i varv men det händer liksom ingenting.

Låter precis som om att avgasporten inte fungerar som den ska. Förutsätter då att den är full power, dvs. avstrypt?!
Plocka loss bladet som går ner i avgasporten, sitter den hårt får du smörja och försiktigt försöka dra upp den. Troligen har den kläggat igen, bör göras rent var 400:e mil, om inte oftare. Jag gjorde rent den på min gamla RS125 var 100:e.

Alternativt kan det vara solenoidens spel som behöver justeras, men att göra rent bladet och porten kan man börja med för att utesluta det.

Låter precis som om att avgasporten inte fungerar som den ska. Förutsätter då att den är full power, dvs. avstrypt?!
Plocka loss bladet som går ner i avgasporten, sitter den hårt får du smörja och försiktigt försöka dra upp den. Troligen har den kläggat igen, bör göras rent var 400:e mil, om inte oftare. Jag gjorde rent den på min gamla RS125 var 100:e.

Alternativt kan det vara solenoidens spel som behöver justeras, men att göra rent bladet och porten kan man börja med för att utesluta det.

Okej, ska gå ner till garaget och kolla på det där omgående:)
Ja den är fullpower.. och jag tror inte förra ägaren hade jag gjort det på ett tag, och jag har kört över 100 mil om inte 200 och inte rört den.. så det kan ju vara felet

Okej, ska gå ner till garaget och kolla på det där omgående:)
Ja den är fullpower.. och jag tror inte förra ägaren hade jag gjort det på ett tag, och jag har kört över 100 mil om inte 200 och inte rört den.. så det kan ju vara felet

Du kan höra om det klickar från solenoiden om du varvar över 2500 rpm och sen låter den gå under 2500rpm när du står på tomgång, för då öppnar avgasporten igen. Troligen gör den inte det om den nu har kläggat fast, annars kan det ju vara en trasig vajer eller solenoiden som behöver justeras lite. Ge allt som hör till en allmän tillsyn och eventuell smörjning.

Porten används under följande varv vad jag kommer ihåg som kan vara bra att veta:
0-2500: Öppen
2500-8100(7800): Stängd
8100(7800)-varvstopp: Öppen

Jag är nästan 100 på att det är avgasporten. Den pajjade strax efter att jag köpte den, med samma symptom. Då hade wirefästet släppt (var någon som svetsat dit den dåligt) så jag drog dit den igen, inget proffsjobb, men det verkar som att den hållt ihop fram till nu :)

Jag är nästan 100 på att det är avgasporten. Den pajjade strax efter att jag köpte den, med samma symptom. Då hade wirefästet släppt (var någon som svetsat dit den dåligt) så jag drog dit den igen, inget proffsjobb, men det verkar som att den hållt ihop fram till nu :)

Jag plockade isär den idag, tror jag löste det.. men jag kunde aldrig prova.
Får se imorrn hur det vart ! :)

hehe, det är jag som är ägaren innan petai, den gammla avgasporten var ju bonnmekad så det räckte så jag köpte en ny och vajern till den var av så den är oxå ny. spelet på solenoiden är inte justerat men avgas porten är iallafalll bytt några mil innan du köpte den petai

hehe, det är jag som är ägaren innan petai, den gammla avgasporten var ju bonnmekad så det räckte så jag köpte en ny och vajern till den var av så den är oxå ny. spelet på solenoiden är inte justerat men avgas porten är iallafalll bytt några mil innan du köpte den petai

Då låter det ju även troligt att det är för stort spel mellan kolv och cylinder i solenoiden om han nu inte löste det med att göra rent bladet bara.
Är det inte justerat så kanske det låg precis i utkant på toleransen i spelet, och nu har vajern slitits och sträckts ut en del och den har hamnat utanför - solenoiden orkar inte dra in kolven och porten kan inte öppnas.
Man brukar ju kolla och eventuellt justera så att allt är inom toleranserna och inte bara smäcka dit och hoppas på det bästa..

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back