Bakdämpare - fjäder som fjäder?

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Är det någon som vet om det går det att använda vilken dämparfjäder som helst så länge den håller måtten (innerdia och längd) och den hårdhet man vill ha?

Finns ju mängder av "coil over spring" som i de flesta fall verkar vara till bilar men har även sett till trampcyklar som har samma mått som på min hoj och med den hårdhet jag vill ha. Eller är det speciella fjädrar till just sporthojar?

/R

Om du vill ha den som tidigare så måste fjäderkonstanten vara samma som tidigare. Obs att det inte nödvändigtvis innebär att dimensionerna är samma.
Förutom skruvfjäderns linjära del så lär du ha någon mer tätlindad del som ger en annan fjäderkonstant. Om du kan så prova genom att mäta längden på en original och den du hittat när du belastar dem lika. Prova flera olika vikter/krafter.

Rent spontant känns det ju som att det är svårt att hitta bilfjädrar som hanterar rätt vikter, iom att bilar väger en hel del mer än en hoj. Och ja, dom har 4 fjädrar som bär vikten, men 1500kg/4 = 375kg, 300kg/2 = 150kg...

Om du vill ha den som tidigare så måste fjäderkonstanten vara samma som tidigare. Obs att det inte nödvändigtvis innebär att dimensionerna är samma.
Förutom skruvfjäderns linjära del så lär du ha någon mer tätlindad del som ger en annan fjäderkonstant. Om du kan så prova genom att mäta längden på en original och den du hittat när du belastar dem lika. Prova flera olika vikter/krafter.

Tack för info även fast det blev lite mycket för en noob som mig :D

Vill dock inte ha den som den är nu, känns stenhård först för att sedan sjunka ihop som en svamp när den väl börjar fjädra. Det blir ingen större skillnad om jag justerar själva dämpningen så jag har fått för mig att det är fjädern.

För att få häng enligt det som brukar anges som bra (10mm statiskt och 30mm med mig på) får jag lägga på c:a 5-7 mm förspänning och det är väl inte så mycket?

/R

Rent spontant känns det ju som att det är svårt att hitta bilfjädrar som hanterar rätt vikter, iom att bilar väger en hel del mer än en hoj. Och ja, dom har 4 fjädrar som bär vikten, men 1500kg/4 = 375kg, 300kg/2 = 150kg...

Mjaa, det finns en hel del om man bara skulle gå efter "spring rate" Eibach t.ex har det mesta mellan 300 - 600 lbs/inch vilket väl grovt motsvarar 5-10 kg/mm. Finns fler också...

/R

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back