Film: Kompressor Hayabusa

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Snygg installation av kompressorn, kommer den direkt från BMW's boxer-tillbehörs-katalog eller? :zpy

Hålla emot??? Hur menar du då.
Det som avgör om en hoj går upp på bakhjulet eller inte är hur kraftig accelerationen är i förhållande till avstånd och vinkel mellan bakhjulets kontakt med backen och tyngdpunkten på ekipaget.

Med andra ord. Accelerar du hårt och hojen har en kort sving så reser den sig. Har den förlängd sving så räcker inte friktionen till och den slirar istället.
Enkelt uttryckt. Föraren kan inte göra annat än ligga mot tanken och hoppas på det bästa i det fallet. Hålla emot finns inte. Vad skulle han ta spjärn emot?
Jag skulle gissa att hojen har något förlängd sving för att förhindra att den går på bakhjulet.

Eller ingen friktion alls pga dålig kvalit.på asfalten:tummenupp

Min första tanke om filmen var Jävlar vilket drag. Spinner loss utan problem.
Blev dock besviken utav hastigheten, det ser verkligen skitskumt ut, fartkänslan finns ju inte och jag måste hålla med om att det ser MYCKET skumt ut. Alldra hellst runt 2.46 då han ligger 260 och knappt kommer om en bil. Trist att försöka göra en seriös film som är så oseriös, om så är fallet.

Det som avgör om en hoj går upp på bakhjulet eller inte är hur kraftig accelerationen är i förhållande till avstånd och vinkel mellan bakhjulets kontakt med backen och tyngdpunkten på ekipaget.

Med andra ord. Accelerar du hårt och hojen har en kort sving så reser den sig. Har den förlängd sving så räcker inte friktionen till och den slirar istället.
Enkelt uttryckt. Föraren kan inte göra annat än ligga mot tanken och hoppas på det bästa i det fallet. Hålla emot finns inte. Vad skulle han ta spjärn emot?
Jag skulle gissa att hojen har något förlängd sving för att förhindra att den går på bakhjulet.

Föraren i filmen verkar ju inte vara feg på att gasa så jag tror snarare på att däcket inte klarar av all kraft och spinner istället för att lyfta på hojen på bakhjulet...

Föraren i filmen verkar ju inte vara feg på att gasa så jag tror snarare på att däcket inte klarar av all kraft och spinner istället för att lyfta på hojen på bakhjulet...

Ja. Den bilden får jag också och det har att göra med att svingen är såpass lång att hojen inte stegrar sig. Alternativt att däcken är sunkdåliga.
sen är det väl så att han vrider på så häftigt att baken inte hinner sätta sig och då är risken för stegring mindre då bakhjulet inte hinner få ordentligt med tryck på sig innan det spinner loss.

Sen misstänker jag faktiskt att hojen är lite nerdrevad just för att det ska bli spektakulärt med hastighetsmätaren. Den acceleration som han grejar 200-300 med är helt enkelt lite för snabb för att det ska gå med den hojen utan att den reser sig under förutsättning att dom inte förlängt svingen en del.
För är svingen för kort så reser den sig vid häftigt gaspådrag och det finns inget föraren kan göra för att förhindra det annat än att gasa mindre.

Eller ingen friktion alls pga dålig kvalit.på asfalten:tummenupp

Ja. Det kan ju vara sunkigt underlag också. Eller både bakelitdäck och halkig asfalt. Då är det ju inte så underligt att det kan spinna loss lite.

Last edited:
Nice film :tummenupp hoppas inte hade bara hade linne på överkroppen när han gjorde filmen :död

Föraren kan inte göra annat än ligga mot tanken och hoppas på det bästa i det fallet. Hålla emot finns inte. Vad skulle han ta spjärn emot?

Eller som Arkimedes sa: Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back