Hur byter man kamkedjespännare på Yamaha R6?

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Yamaha R6
Som rubriken säger: Hur byter man kamkedjespännare på Yamaha R6?
Tips i stil med exakt var den sitter och möjliga saker att tänka på vore väldigt informativt.
Tack
 
Hej!

När du byter kedjespännare får du ta bort kåporna på den högra sidan. Bilden jag tog visar endast en liten del av spännaren precis framför tomgångsskruven. När du tar bort bulten på spännaren kommer du att se en skåra i spännaren. Du kan använda en skruvmejsel för att gänga tillbaka spännaren (slacka). Därefter lossa de två bultarna som håller spännaren i blocket.

Om du mot förmodan tror at det gick åt helvete så skulle jag rekomendera att lossa den stora plastpluggen vid veven och manuellt dra runt motorn för att se så att inte kamaxeln har rappat efter.

När jag bytte hade jag inte en aning om att man kunde sacka spännaren utan lossade bultarna med samma. Det gick bra ändå(tror inte detta är så känsligt på 4-cylindriga maskiner)

Lycka till!
 

Bifogat

  • spännare.JPG
    spännare.JPG
    63.9 KB · Visningar: 255
  • Riga 003.jpg
    Riga 003.jpg
    26.3 KB · Visningar: 125
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.

Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.

Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.

Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.

Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.
 
Last edited:
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.

Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.

Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.

Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.

Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.

Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.

Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått? :brinnerup

Vad kostade alla delar?
 
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.

Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått? :brinnerup

Vad kostade alla delar?

Mina symptom finns att läsa här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4408307

Det var inte mycket jobb utan precis som HenkeW säger.
Jag tog bort botten-kåpan, mellan-kåpan på höger sida samt den svarta plastbiten som döljer ett hål i ramen (lättare att komma åt ena skruven då).

De vertyg som, jag minns, krävdes: en böjd insexnyckel, stjärnskruvmejsel, liten vanlig mejsel.
Du kan lugnt göra det själv. Egentligen så är det ju bara en metall-pryl som sitter med 2 insektsskruvar. Lite bökigt det där med att ha den spänd samtidigt som man sätter i den (nya).

Den kostar ca 1710:- och sedan 10:- för packningen. Men vad du än gör så beställ INTE på MC-varuhuset i Stockholm. De nollorna hade tagit min *beställda* packning och använt i verkstaden. Då hade de bara haft den i max 1 dag. Tar en vecka att få hem en ny - hur puckad får man bli?
 
Last edited:
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.

Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått?

Bara ett litet välmenat tips. Köp Haynes service & reparationsmanual till din hoj. Jag köpte en från England till min R1a men om du beställer den från den svenska distributören får man med en svensk parlör med vissa fackuttryck.
Där står allt som man behöver veta om just din hoj. Där kan man också läsa på och göra en bedömning om det kan vara något man kan klara av själv.
Den har varit med på många och långa toalettbesök:D Det är aldrig försent att förkovra sig.
 
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.

Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.

Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.

Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.

Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.

Kollade in din länk där gällande servicemanual. Den såg riktigt bra ut och jag undrar om Ni har några förslag på var man kan hitta dylig till Yamaha R1-2006. Jag sökte runt på olika forum men hittade bara till -04&05 och dom årsmodellerna skiljer sig lite från -06. Jag använde mig vanligtvis av Haynes repmanual men det är aldrig fel att ha två:D
Tips?
 
Haynesmanual är kalas att ha! Parlören är också ganska trevlig, man lär sig till exempel att insexnyckel heter allen key. Insektsnyckel man bli svårare att hitta... :D

Förlåt, kunde inte låta bli.:banana No offence!
 
Jag vill bara höja varningens finger när det gäller byten av spännare på alla mc märken. Allt för ofta rappar kedjan när man plockar ut spännaren oftast pga av at kedjan är lite sliten (längre). Man är faktist tvungen att dubbelkolla kammarnas markeringar mot vevaxelläget om man vill vara på säkra sidan!!!!!!!!!!!!
Det kräver även avlyftning av ventilkåpan,,,Då kan man visserligen passa på att ställa/kolla ventilspel

Jag skulle inte tordas att chansa utan dubbelkoll risken för rappning är 33% :död
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top