Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.
Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.
Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.
Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.
Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.

Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.
Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått?
Vad kostade alla delar?
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.
Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått?
Bara ett litet välmenat tips. Köp Haynes service & reparationsmanual till din hoj. Jag köpte en från England till min R1a men om du beställer den från den svenska distributören får man med en svensk parlör med vissa fackuttryck.
Där står allt som man behöver veta om just din hoj. Där kan man också läsa på och göra en bedömning om det kan vara något man kan klara av själv.
Den har varit med på många och långa toalettbesökDet är aldrig försent att förkovra sig.
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.
Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.
Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.
Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.
Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.
No offence!
Insektsnyckel man bli svårare att hitta...
Förlåt, kunde inte låta bli.No offence!
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |