Att få svar på svar - Skälig tid?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Mailat på två annonser, det rör sig om en specifik datormodell. En annons finns på blocket, och en på Sweclockers.
Det finns inget telefonnummer i någon av dem.
Jag mailade i tisdags eller onsdags, och idag mailade jag igen. De svarar inte, någon av dem.
Hur lång tid kan man skäligen låta folk vänta? Jag blir otålig om jag inte får svar samma kväll om det rör sig om en privatperson.

Om det nu är så att annonsen inte längre är aktuell, då tar man bort den.
Håller man på och fladdrar med en intresserad som per konologisk automatik har första tjing, då talar man om det.
Hur lång tid tycker du man kan låta okända människor vänta på svar om de har visat intresse för din pryl du vill sälja?
Jag säger 24 timmar. Utöver det är för lång tid i dagens tekniksamhälle, förutsatt att man inte har en sjukt bra anledning. Till exempel om man vänstrar med Kronprinsessan, eller rentav ligger på en sandstrand och jäser med andra chartergäster lång från datorers omedelbara närvaro.
Nån liten grad av finess borde man för bövelen kunna förvänta sig av folk!

Last edited:
"Maila ditt nr så ringer jag upp."
...
...
"OBS, lånad mail".. :D

Beror väl på vad som står i mailet. Skambud och byten svarar jag t ex aldrig på.

Och sånt pysslar jag heller inte med i mail. Man vet ju hur mycket sånt som dröser in när man har nåt själv på blocket. Därför gör man rätt för sig och mailbehandlar andra som man vill bli behandlad själv. Det är väldigt vanligt idag också att folk vill att man ska maila 20 bilder till, som om de 5 i annonsen inte räcker. Sen hör de aldrig av sig igen.

Jag mailar och säger att jag vill köpa deras annonserade pryl och att de ska höra av sig med kontaktinfo, rakt på sak. Bor de i närheten lägger jag till att jag bor nära och snabb affär vilken dag som helst är möjlig. Jag är en säljares våta dröm.
Då känns det pärsk att inte få nåt svar. Själv brukar jag faktiskt ignorera många som skriver oseriösa mail där de frågar ingånde fakta som allt redan står beskrivet i annonsen. Men är man så dum att man inte kan läsa annonsen så förtjänar man inget svar.

Last edited:
Jag mailar och säger att jag vill köpa deras annonserade pryl och att de ska höra av sig med kontaktinfo, rakt på sak. Jag är en säljares våta dröm.

Ok. Då låter det ju rätt så konstigt att dom inte svarar. Då är dom väl säkert såna som aldrig tar bort annonserna. Mycket irriterande.

Merovingian skrev:
Jag säger 24 timmar. Utöver det är för lång tid i dagens tekniksamhälle, förutsatt att man inte har en sjukt bra anledning. Till exempel om man vänstrar med Kronprinsessan, eller rentav ligger på en sandstrand och jäser med andra chartergäster lång från datorers omedelbara närvaro.
Nån liten grad av finess borde man för bövelen kunna förvänta sig av folk!

Lever du på stenåldern? :confused: Charterresa är väl ingen ursäkt? Man kan faktiskt läsa sina mail i dagens moderna mobiltelefoner, vilket bör göras var femte minut! Minst!

Jag hittade en blocket-annons med delar till en R1'a, som jag behövde. Så jag mailar och frågar vilken årsmodell de va på hojen, får svar en timme senare att det va till en -99'a, klockrent! Så jag svarar vändande och frågar vad han vill ha för va-de-nu-va-ja-behövde, men de svarade han aldrig på :va Visserligen var det ju bara 5 månader sen, han kanske svarar imorrn, haft semester eller så... :rolleyes:

Jag skulle vara lite skeptisk till att köpa en dator som inte duger till att kolla mailen med. :gnissla

Eller så har användarna gjort som jag brukar göra och det är att skaffa en mailadress just för endast blocketannonser. Den använder jag när jag säljer något som man riskerar att få tonvis med mail för och när man då har sålt varan så kanske man inte tänker på det direkt att radera annonsen.
Så är det för mig ibland åtminstone, samma sak när jag har min "blocket-telefon" på, den stänger jag av när jag inte längre vill tala med eventuella köpare :D
Fast jag brukar ta bort annonserna hyffsat snart, men en vecka är ju inget ovanligt att de kan ligga kvar.

Jag skulle vara lite skeptisk till att köpa en dator som inte duger till att kolla mailen med. :gnissla

Den kanske har Windows Vista installerat? :näsblod

Eller så har användarna gjort som jag brukar göra och det är att skaffa en mailadress just för endast blocketannonser. Den använder jag när jag säljer något som man riskerar att få tonvis med mail för och när man då har sålt varan så kanske man inte tänker på det direkt att radera annonsen.
Så är det för mig ibland åtminstone, samma sak när jag har min "blocket-telefon" på, den stänger jag av när jag inte längre vill tala med eventuella köpare :D
Fast jag brukar ta bort annonserna hyffsat snart, men en vecka är ju inget ovanligt att de kan ligga kvar.

Så kan det mycket väl vara.
Annonserna är inte direkt nya. Den ena är tre veckor gammal och den andra är fyra. Kanske inte tokkollar sin blocketkorg efter en månad om det inte trillat in så många svar innan. :gnissla

Jag håller väl egentligen med att man bör svara. Har man orkat sätta ut en annons (särskilt på blocket som kostar) brukar iaf jag vara med på noterna och vill ha prylen såld.

Dock tror jag det är bäst för psyket att inte förvänta sig något svar allt, då kan man bara bli positivt överraskad :näsblod

När jag sålde min Volvo 745 för 3000kr (eller var det 2500) så ringde förste "kåmpisen" efter 8h (jag la in den under natten och han ringde runt 0600) och ville bjuda mig 500kr så skulle han hämta den direkt då han var i behov av en dragkrok då han var fast med sin ordinarie bil någonstans.

Hursomhelst... Jag tog aldrig bort annonsen, och varje gång någon ringde sa jag att den nyligen blivit såld (vilket den sedan blev för 3 vecker sen).

Hellre svara 30sek än 5 min borttagning av annons!

När jag sålde min Volvo 745 för 3000kr (eller var det 2500) så ringde förste "kåmpisen" efter 8h (jag la in den under natten och han ringde runt 0600) och ville bjuda mig 500kr så skulle han hämta den direkt då han var i behov av en dragkrok då han var fast med sin ordinarie bil någonstans.

Hursomhelst... Jag tog aldrig bort annonsen, och varje gång någon ringde sa jag att den nyligen blivit såld (vilket den sedan blev för 3 vecker sen).

Hellre svara 30sek än 5 min borttagning av annons!

Tar det 5 minuter om man har downs syndrom eller?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg