Får inte bort undre styrlagerbanan.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
SKa byta styrlager på min Bandit 600 och får inte bort undre lagerbanan.

Har försökt med drivdorn, men kommer inte åt kanten på banan. Har även försökt med glidhammare och värma styrhuvudet med värmepistol. Tyvärr inget bra resultat.

Några tips på vad mer jag kan testa?
 
Slipa en fyrkantig järnstång (typ 10mm stång) så att du har en platt och något skarp spets (3mm eller så bör funka) och sen bankar du hårt och bestämt. Ska inte behöva värmas alls.
 
Snitta med en dremel, 45 graders lutning,
knacka till med huggmejsel så lagerbanan spricker upp,
slå in en lagom mejsel så det spänns isär och dra av banan från stolpen !

/EDIT
Jag utgick från att det gällde lagerbanan på stolpen då den i styrhuvudet sällan sitter hårt,
om man inte dragit den snett så den kilats fast... :rolleyes:
Isf: skrubba rent, dränk i 5-56, slå upp den så den ligger rakt.
Knacka ut med dorn uppifrån eller slaghammare nerifrån.
/END EDIT
 
Last edited:
Är det lagerdelen nertill i ramröret eller den som sitter på styrstammen(nedre gaffelkronan. Om det är delen i ramröret använd tex ett axelstål som man slipar en vinkel i eller använd en sån här
20-742_l.jpg


Och haka i 90 graders delen och knacka på den med hjälp av tex lagerstålet, det fungerade på två bandit1200'or


Jag ska ner till Tungelsta i kväll en snabbvända, ska jag ta med mig axelstålet och bräckjärnet?
 
Last edited:
Jag ska ner till Tungelsta i kväll en snabbvända, ska jag ta med mig axelstålet och bräckjärnet?

Tack för erbjudandet. Tyvärr har jag inte läst här föränn nu. Får ta en sväng till Biltema och inhandla bräckjärnet.

För att förtydliga:
Det är lagerbanan i undre delen av ramen som är problemet. Allt annat har jag fått bort.
 
Är nästan alltid svårt att få bra grepp med verktygen där.
-Se till att banka likvärdigt varvet runt - hamnar eländet snett kniper det som tusan.
-Som flera andra skrivit: Detta ärende är ett av de få som kräver grovt våld och jäklar anamma!
 
En del är helt hopplösa att komma åt.
Det du kan göra, om du har MIG svets, är att svetsa dit några
klumpar och slå på dom. Så har jag gjort ett par gånger men var
försiktig när du svetsar. Dessutom gör värmen från svetsen att lagerbanan
rör sig lite och blir lättare att knacka ut.
 
Tack för erbjudandet. Tyvärr har jag inte läst här föränn nu. Får ta en sväng till Biltema och inhandla bräckjärnet.

För att förtydliga:
Det är lagerbanan i undre delen av ramen som är problemet. Allt annat har jag fått bort.

Långt ståldorn, snedslipa en skarp kant, stoppa ner uppifrån, se till att få ett bra grepp på lagerskålens ovankant......slå till distinkt, jobba dig runt lagerhalvan..tillslut rör den sig..
 
En del är helt hopplösa att komma åt.
Det du kan göra, om du har MIG svets, är att svetsa dit några
klumpar och slå på dom. Så har jag gjort ett par gånger men var
försiktig när du svetsar. Dessutom gör värmen från svetsen att lagerbanan
rör sig lite och blir lättare att knacka ut.

Det går att elda på en sträng runt hela lagerbanan(där kulorna normalt ligger), sedan när det kallnar krymper alltihopa och i bästa fall ramlar lagerbanan ur nästan av sig själv.
Viss risk för att man steker färgen runtikring föreligger dock.
 
En del är helt hopplösa att komma åt.
Det du kan göra, om du har MIG svets, är att svetsa dit några
klumpar och slå på dom. Så har jag gjort ett par gånger men var
försiktig när du svetsar. Dessutom gör värmen från svetsen att lagerbanan
rör sig lite och blir lättare att knacka ut.

Har tyvärr ingen svets. Har däremot en annan idé som jag ska testa. Orkar inte beskriva. Tar ett foto och lägger upp här om det fungerar.

Långt ståldorn, snedslipa en skarp kant, stoppa ner uppifrån, se till att få ett bra grepp på lagerskålens ovankant......slå till distinkt, jobba dig runt lagerhalvan..tillslut rör den sig..

Som jag skrivit tidigare så kommer man inte åt lagerbanan på det sättet uppifrån på Banditen. Styrhuvudet buktar ut där den sitter.
 
Jag hade samma problem med gixxern förut men det var enklare än vad jag trodde.
Jag pressade helt enkelt hela axeln nedåt med lagerbana och allt ihop.
Sen var det bara att pressa axeln tillbaka igen....

Alla andra ovanstående förslag var i mitt fall helt meningslöst.

Sen när nya lagret ska dit så är det bara att släppa på det och pressa dom sista centimetrarna.
 
Jag hade samma problem med gixxern förut men det var enklare än vad jag trodde.
Jag pressade helt enkelt hela axeln nedåt med lagerbana och allt ihop.
Sen var det bara att pressa axeln tillbaka igen....

Alla andra ovanstående förslag var i mitt fall helt meningslöst.

Sen när nya lagret ska dit så är det bara att släppa på det och pressa dom sista centimetrarna.


Ni pratar om olika lager.
 
Har tyvärr ingen svets. Har däremot en annan idé som jag ska testa. Orkar inte beskriva. Tar ett foto och lägger upp här om det fungerar.



Som jag skrivit tidigare så kommer man inte åt lagerbanan på det sättet uppifrån på Banditen. Styrhuvudet buktar ut där den sitter.

Släng upp en bild om det funkar!

Man kommer åt! Det är precis som Gabor beskrivit. Något långt tex ett lagerstål eller M10(rostfri) gängstång som man slipar till med vinkelslipen ca 2-4 millimeter från kanten och åt andra hållet ca 2-3 cm i vinkel så man får kvar en kant ca 2-4 mm djup. Denna kant går då in i utbuktningen ovanför lagerbanan. Den slipade vinkeln vilar då mot själva styrhuvudet. Sen är det bara att knacka sig runt. På forumet www.maximum-suzuki.com var det någon som använde en av spärrskaftsförlängarna och slipade till på detta viset.
 
Vill inte vara tjatig men en rak stång fungerar inte på min Bandit.

Däremot fungerade idén jag fick (se bilden). Jag började med att dra ut banan så långt det gick, sen slog jag uppifrån med en 1/2" förlängare.

Hur som helst, nu är nya lagrena ditsatta och styrstången på plats. Nu ska jag passa på att byta gaffeloljan också när gafflarna ändå är loss.

Tack för alla tips.
 

Bifogat

  • DSC_0100.JPG
    DSC_0100.JPG
    178 KB · Visningar: 79
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top