Halt ute, temp?

Att det är plus 6 på din hemmatermometer betyder inte att det är det överallt.... Och det är naturligtvis vägbanans temp som är viktig, och den är inte alltid så lätt att få fram. (Man kanske kan montera en sån där IR tempmätare på styret?)

0 -> +5 grader så låter jag hojen stå
+5 -> +10 grader så går det bra, men man får passa sig (svackor, skugga osv).

Mina 2 öre.
 
Det är däckets rörelse som skapar värmen i däcket. Inte själva friktionen mot "asfalten".

Detta kan man mixtra lite med genom att öka eller minska ringtrycket en aningen + eller - beroende på vad man vill uppnå. Vill du ha en något snabbare uppvärmning, sänk trycket en aningen...

:fakta

Bra skrivet!
 
I våras så fick jag bredsladd i vanligt "till jobbet tempo" när vägtempen hamnade på 1-2 grader... men så snart det varit +3 eller mer så har det inte varit några problem, samma tempo samma sträcka.
Jag har ohyggligt svårt att tro att en grad hit eller dit skulle göra någon skillnad, på torr asfalt. Är den fuktig gör det ju en jävla skillnad om det fryser iofs, eller om det är något annat gunk på vägen som gör den hal.
 
Jag har ohyggligt svårt att tro att en grad hit eller dit skulle göra någon skillnad, på torr asfalt. Är den fuktig gör det ju en jävla skillnad om det fryser iofs, eller om det är något annat gunk på vägen som gör den hal.

Klart det har väldigt liten betydelse på torr asfalt... men hur lite luftfuktighet tror du egentligen att vi har i Sverige på hösten?
 
När jag körde förra året i oktober så kunde jag åka när vägtemperaturen var 5grader och uppåt.

Kollade vägverkets tempkartor för att kontrollera om jag kunde ut och åka.
 
Vill man värmaupp däcket så kan man ju alltid göra såhär:
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cv8DrnLoXVQ&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/cv8DrnLoXVQ&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
När jag körde förra året i oktober så kunde jag åka när vägtemperaturen var 5grader och uppåt.

Kollade vägverkets tempkartor för att kontrollera om jag kunde ut och åka.

Som jag redan skrivit så körde jag i våras så snart det var +3 eller mer i backen... kollade på vägverkets tempkartor jag med. :)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top