Föräldrar och musik

Om jag lägger till

-ogillar trängsel
-känslig för värme

...så är det rätt uppenbart att en Rammsteinspelning nog inte är något för henne... :rolleyes::tungan

(Men det är roligt att hon kan tänka sig att lyssna på något annat än "Roddan", och då dessutom något som skiljer sig radikalt från hans smörmusik.)

Om jag lägger till

-ogillar trängsel
-känslig för värme

...så är det rätt uppenbart att en Rammsteinspelning nog inte är något för henne... :rolleyes::tungan

Ha, ha... Nej. När du lade fram det så, så kanske inte en konsert med dem är så lyckat. :hihi

(Men det är roligt att hon kan tänka sig att lyssna på något annat än "Roddan", och då dessutom något som skiljer sig radikalt från hans smörmusik.)

Båda börjar på R? :brinnerup

Hemma var dansband o dyl TOTALförbjudet. Pappa kunde roa sig med chockande högljudda väckningar på lör/sönmornar. Stones framför allt annat men även queen,ccr, m.m.
Ibland spelade ( och basade) han så högt att grannarna kommenterade det. Och då bodde vi i villa med stor trädgård..:yoparty

Jag är en sån dåringa 50talist modell sen....fan jag äör uppvuxen med tung hårdrock o DANSBAND var fan Bannlyst HEMMA...morsn å farsan lyssnade mest på Elvis, en del blues å annan usa-rock, jag gick steget längre..:yoparty

Hårdrocken är nog lite för modern för många 50-talister. Det är nog snarare 60-talisterna som började lyssna på den musik som kom på 70-talet och 50-talisterna lyssnar på 60-talets musik.

För min morsa (född -52) att lyssna på Black Sabbath är som om jag (född -82) skulle lyssna på E.M.D. - det existerar inte.

Annars så har morsan förklarat det ungefär såhär:
När hon var hemma och var mammaledig med mina syskon som är födda i början av 70-talet så värdesatte hon de tysta stunderna hon fick. Så när ungarna väl var tysta och sov middag eller något så var hon inte så värst sugen på att lyssna på radio eller slänga på en platta.

Nu för tiden så har däremot hon och farsan den fula ovanan att lyssna på P4 nästan dygnet runt. Så tanten har säkert bättre koll på E.M.D.s senaste hits än vad jag har.

Mina päron (50 talare) hade hyffsad smak under min uppväxt, mest gubbrock som ccr, queen, cash, stones. rätt schysst feelgood musik mao!

Nu har dom på dom två år jag varit utflugen radikalt bytt till äckel raggar musik som refresments boppers å va de nu heter och dansband, Bona musik som det heter, börjat gå på rapsody in rock och verkligen bete sig som pensionärer.. Och så undrar folk hur man kan vara rädd för att bli gammal?!?!

Så vitt jag vet har varken ålder eller födelsedatum någon uträkningsbar relevans för vilken musik man gillar.

Jag växte upp i ett hem fullt med klassisk musik och världsmusik...varför gillar jag allt från Lasse Stefanz till Pantera? Sånt som min mamma fnyser åt o kallar jävla raggarmusik.

Det beror mer på någon slags samhällsklass eller vad man skall kalla det (samhällsgrupp?)och var man ser sin identitet ligga.
Jag är helt annorlunda från min mor som har 3 dagstidningar och femhundra trettiotvå kulturmagasinsprenumerationer. Hon kan inte besuuuudla sina ögon med amerikanska hjärnlösa komedier, tycker att raggare är slödder och glor enbart på kunskapskanalen och nyheterna. Hon är lite som en kvinnlig markus :hehe

Å andra sidan var vi och hälsade på hennes kompis som är jämngammal med henne (snart 60) och vi satt och lyssnade på Nationalteatern och Joe Satriani halva natten.

Jag KAN lyssna på hennes musik, KAN titta på kunskapskanalen och nyheterna men tycker att det är intressantare att titta på NCIS, åka MC och lyssna på hårdrock.

jag vet inte vad jag vill ha sagt här egentligen (ju mer jag babblar) men jag tror att våra föräldrar är mer oflexibla i sin syn på saker...hur dom är präglade av sin uppväxt/uppfostran. är det någon som hajjar hur jag menar för nu hajjar jag inte själv hehe ;P

Jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap för några dagar sen bara, som handlade om musik, och varför människor gillar olika sorts musik. Om jag minns rätt så var musiksmaken medfödd, men påverkades en del utifrån också.
Hittar inte artikeln på nätet dock.

Jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap för några dagar sen bara, som handlade om musik, och varför människor gillar olika sorts musik. Om jag minns rätt så var musiksmaken medfödd, men påverkades en del utifrån också.

Jag har grubblat länge på detta och bloggade om det i min SH blogg för ett tag sen. Jag fattar inte var min musiksmak kommer ifrån...INGEN i min omkrets gillade hårdrock etc. Grubblerier! ;)

leta!

är det någon som hajjar hur jag menar för nu hajjar jag inte själv hehe ;P

:D :tummenupp

Last edited:
Jag har grubblat länge på detta och bloggade om det i min SH blogg för ett tag sen. Jag fattar inte var min musiksmak kommer ifrån...INGEN i min omkrets gillade hårdrock etc. Grubblerier! ;)

Då är väl förklaringen att du ville vara rebellisk och lite sådär allmänt motvallskärring? :hihi

Då är väl förklaringen att du ville vara rebellisk och lite sådär allmänt motvallskärring? :hihi

Nej för jag var en smyghårdrockare...det var inte förrän i vuxen ålder som jag rockade loss :tungan
Det var liksom innan jag kom till rebellstadiet. Jag brukade gå upp tidigare än resten av familjen och titta på MTV tills ögonen blev röda. Rebecca De Ruvo var BÄST!!

Det kanske är jag som är dålig på att leta. Nån annan kan ju testa!
www.illvet.se

Artikeln heter Musikens mysterium, och är med i nummer 13/2009.

Den artikeln innehåller mest info om varför musiken finns, och om dess ursprung, samt att musik förmedlar samma känsla hos alla människor jorden över, trots olika kulturer. Det gjordes ett försök där västerländska människor hade med sig musik som skulle frambringa glädje, vemod och rädsla. denna musik fick mafafolket i Kamerun lyssna på. Trots att de aldrig hört liknande musik kopplade de samma rätt låtar med rätt ansiktsuttryck på foton av folk.

F-n heller! Ju tyngre desto bättre (blanda inte ihop speed med tyngd). Nån stans får man dra gränsen och den går vid dansband.
Läs om och läs rätt. Jag skrev inte att det gällde alla 50-talister. Men jag känner nog tio gånger fler 60-talister som lyssnar på diverse former av hårdrock än vad jag känner 50-talisters om gör det. Och omvänt så är nog 50-talisterna lite mer böjda åt att lyssna på Beatles och dansband än vad 60-talisterna är*.

*) Även om jag iofs bor i en landsända där tillochmed 90-talisterna frivilligt kan sticka iväg på styrdans till tonerna av valfritt, överbetalt, dansband en lördagskväll...

*) Även om jag iofs bor i en landsända där tillochmed 90-talisterna frivilligt kan sticka iväg på styrdans till tonerna av valfritt, överbetalt, dansband en lördagskväll...

När jag bodde i Umeå så gick jag på Teatercaféet/Äpplet. Var riktigt kul faktiskt med lite livemusik, om än dansbandsmusik. :tummenupp Tröttnade man kunde man gå en trappa upp till nattklubben.

Det är inget jag sitter och lyssnar på hemma, men ett par timmar ute var inga problem. Innan jag gick ut så grundade jag med annan typ av musik. :)

För övrigt verkar det som att det i dagens läge är livsfarligt att spela en lugn låt, så att man står alltför nära varandra. Bäst är att stå och hoppa lite ett par meter ifrån varandra. Att kramas är underskattat. :fakta

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år