Amerikaner och turbohojar...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag blir lika förvånad varenda gång jag läser amerikanska forum om turbohojar, det verkar som om 99.9% köper färdiga kit och de flesta har dessutom noll koll på hur det funkar.:confused:

Med spacerplatta kan man tydligen ladda 10psi på pumpsoppa men inte mer, sen måste man tanka racesoppa. I min värld beror det ju på vilket grundkomp man har, men jag har hittills inte hittat någon som nämnt kompression i samma mening som laddtryck. Desto viktigare är det med 300-baksulor och massa lustgas för att hjälpa till med den effekt som dom inte får från turbon eftersom det i många fall saknas intercooler och hojen har stdkomp.

Är vi svenskar konstigt funtade på något vis som ofta bygger själva istället?
 
"Är vi svenskar konstigt funtade på något vis"

Jag är..

Men ska man va ärlig så finns det rätt många Svenskar som bara gissar och tror hej vilt med, skillnaden är kanske att dom här som vet vad dom pratar om gärna delar med sig, i USA håller dom på sin kunskap, där är den värd riktiga pengar, det är den knappast här
 
Tävlade flitigt på 90talet i Super street bike, själv åkte jag Turbohoj, kan nog inflika att många som åkte turbo då inte hade en aning om vad dom sysslade med :D, någon annan hade mekat ihopp sakerna åt flertalet, varken turbotryck eller soppatryck viste dom inte, började man prata motorspec eller mod på kopplingen, skakades det ofta på huvudet :va, dock hade jag rätt bra koll på mina saker :tungan.

/ A.B
 
Last edited:
Kan vi inte få se en bild på det där Amerikanska turbokittet där man sätter turbon längst bak efter ljuddämparen och drar en tryckslang fram till luftburken :hihi
 
Kan vi inte få se en bild på det där Amerikanska turbokittet där man sätter turbon längst bak efter ljuddämparen och drar en tryckslang fram till luftburken :hihi

Vilket funkar ypperligt bra om det byggs som det skall.

På grund av uttrymmesproblem på vissa bilar kör man med snurran under bilen på avgasröret så att säga. Det funkar riktigt bra tydligen, och snacket om värre lagg är överdrivet.

Ser ju apfult ut på hoj ändå, men att det rent prestandamässigt skulle vara shit ain't the whole truth :)
 
Vilket funkar ypperligt bra om det byggs som det skall.

På grund av uttrymmesproblem på vissa bilar kör man med snurran under bilen på avgasröret så att säga. Det funkar riktigt bra tydligen, och snacket om värre lagg är överdrivet.

Ser ju apfult ut på hoj ändå, men att det rent prestandamässigt skulle vara shit ain't the whole truth :)

Det där har jag klurat lite på, att kunna behålla helsystemet fram till kollektorn borde ju hjälpa upp grundmotoreffekten rejält jämfört med de korta pipor som används i turbogrenrören. Synd bara att det inte går lösa på något snyggt sätt.
 
Men hallå, det är ju AMERIKANARE :yoparty

Vad förväntar man sig :D

Jag upplevde (när jag bodde några år i CA) att det precis som här finns hela skalan av entusiaster, allt från de som säljer/köper det billigaste med "fräna färger" och som tror att effekten sitter i hur många oktan pumpen har som man tankar från...
...till de som inte syntes i folkhopen men när man lämnar rödljuset ligger de andra lååångt bakom. :va

Ang. "racesoppa" så håller man inte mer än motsvarande ca 97 oktan (de anges som 91 om jag minns rätt) på vanliga mackar.
Skall man åka på högre oktan får man åka till speciella stationer (vi hade ett par i närområdet) MEN där kunde man tanka ända upp till 107 oktan !!! :yoparty

Finns ingen anledning att dömma en hel grupp utifrån de som hörs och syns mest... :tummenupp
 
Det gick en Honda cb 900 i början av 80talet med orginal system 4-2 med turbo i Stockholm det var så att under motorn drog killen ihop avgasrören till turbon som satt under svingen ut från turbon matade han orginal ljuddämparna. Man kunde inte se turbon,från sidan såg det ut som ett orginal system jäkligt snyggt var det!
Och hojen fungerade!!
Den hade ingen intercooler om det fanns något var det säkert vatten som var poppulärt på den tiden. Ingen aning vilka förgasare som satt på men jag har för mig att han tryckte igenom 4st. Skulle tro att den kunde gå igenom en besiktning utan upptäckt!!

Klura vidare och PM'a mig när du har lösningen delarna å budgeten klar..:tummenupp

Det där har jag klurat lite på, att kunna behålla helsystemet fram till kollektorn borde ju hjälpa upp grundmotoreffekten rejält jämfört med de korta pipor som används i turbogrenrören. Synd bara att det inte går lösa på något snyggt sätt.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top