Vad betyder detta...??

3000 mil på 25 år ger 120mil om året det kan jag köra på en månad. 3000 mil är inte heller mycket för maskinen i sig.
3000mil på en 25 år gammal hoj är så lite att man nästan funderar på om inte mätaren kanske har slagit runt. :gnissla

Skulle jag vara trådstartaren så skulle jag leta efter en annan hoj om jag inte skulle vara beredd på att smutsa ner mig lite under den kommande vintern. Att hitta en hyfsat fräsch GSX400 för omkring 10 lakan är inte så värst svårt. Och det är nog ungefär vad det kan landa på att köpa den i annonsen och lämna in den för reparation. Minst.

En sådan hoj köper man bara om man har förutsättningar att själv fixa den, då kan det bli en någorlunda affär såvida man tänkt att behålla den, köpa-fixa-sälja med vinst, kan man fetglömma, för övrigt tycker jag att Du ska satsa på en större hoj direkt då denna sak är helt befriad från prestanda.:D

Det finns ju fullt fungerande hojar för bara nån tusenlapp till, köp en så istället. Trist att inleda sin hojkarriär med att meka, det kommer du få göra med tiden ändå.

De flesta gamla pendlarhojar från början av åttio har faktiskt inte gått mätarn runt, det var fördelaktigt att pendla hoj i oljekrisens tecken, fast Svensken är tålig och tjurig inför motgångar ( inte hällregn varje morgon )och började snart åka bil igen.

Dessa hojar blev värda mindre än idag ( i dåtidens pengavärde ) och blev bara stående i uthus, carportar och källare.

Nu har de börjat hitta ut, men visst är det skit med mycket gummidetaljer på ngt som stått i många år. MEN oftast räcker det att smörja vajrar och ut o åka.

Ang den i annonsen, helt körd ekonomiskt om man inte köper en mekhandbok o mekar själv. Och prutar 1500,-

Fast o andra sidan kan den reparera sig själv på några mil:)

Det finns ett talesätt:
"Billiga hojar är dyra hojar"

3000 mil är mycket
hojen är 25 år gammal!!
bromsslangar, vajrar, lager, dyna, lyse, förgasardelar, elkablar, packningar som sagt allt är 25 år gammalt. Inse bara hur j-a sunkig fjädringen måste vara. Kör en söndag, meka fyra söndagar osv....... 5000 kr blir snabbt 35000 kr.
Åh för dom pengarna kan du köpa en problemfri hoj som är 20 år yngre.

Dessutom är den ful, slö, dålig väghållning och ful.
- du sa ful två ggr
-ja men den är väldigt ful.

Man ska inte låna till konsumtion, men i detta fallet är det bättre att amortera än att reparera....

Ääähhh. 3000 mil är väl inte mycket. Det är väl i så fall snarare åldern som är ganska hög.
Min egen hoj har gått en bit över 4000 mil. Menar du att den skulle vara slut för 1000 mil sedan. I så fall har jag inte märkt av något.

Däremot får man ju vara medveten om man köper en hoj från början av 80-talet att det är gamla grejor som sitter på. Bromsarna har inte i närheten av det bett man har på en modern hoj. Vajrar kan vara rostiga, packningar torkade. Men är man medveten om det och kollar noga så kan man faktiskt få en hoj som man kan har riktig kul med för nästan inga pengar alls.
Polaren köpte en Honda CB 750F2 från 82 i somras för att ha som övningskörningshoj och den har han kört hela sommaren utan att behöva göra något annat åt den än att tanka. Försäkringspremien är så låg att det är löjligt och när man säljer den får man igen nästan alla pengar. Ett mer ekonomiskt hojägande har jag svårt att tänka mig och jag är övertygad om att han har nästan lika roligt på den trots att jag spenderat mångdubbelt mer på min hoj.

Det är ju lite nostalgi i dom gamla klassikerna också. Det var ju dom man stod och kollade på vid vägkanten när man var liten och dom susade förbi.

Om det bara är att fixa en packning kan man ju alltid undra varför ägaren inte gjort det själv.

Litar aldrig på sådana beskrivningar, har säljaren inte orkat åtgärda det är det antagligen så illa/dyrt att det är bättre att köra vidare som det är så länge det går. Skulle definitivt rekommendera att lägga några tusenlappar till och få ett vettigare ex, finns MASSOR av gsx400 ute, dom är iskalla på begmarknaden och säljarna brukar bli ganska luttrade efter ett tag vilket torde ge viss prutmån på dom som legat ute nån månad.

Ehhh... jag vet inte alls, tyvärr. :(

Får man länka till annonsen där "problemet" finns beskrivet..?
Om det kanske kan klargöra lite mer vad det är frågan om...

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_400_E_lagmilad_23267256.htm?ca=11&w=1

Sjukt fin bajk ju, men jag är knappast intresserad av den om det rör sig om att köpa ett problem för 5000 kr snarare än en hoj. :)

Det räcker inte med 5000 att laga det problemet. Iaf inte hos en firma.

* I BÄSTA fall är det "bara" ventiltätningarna som har blivit hårda och otäta.

* I näst bästa fall kan olja komma in via en trasig toppackning.

* Men är det kolvringarna som är slut, så måste halva motorn rivas, med alla de kringkostnader och andra motorjobb (borrning/honing/nya ringar) osv som tillkommer.

Men men... det hela beror ju på HUR allvarligt det hela är.
Det kanske inte är värre än att det går att leva med?
Går den klockrent i övrigt, och startar lätt osv, kan man ju leva med ett sånt skönhetsfel om det säg rör sig om 1dl/100Km i extra oljeförbrukning.

Fast o andra sidan kan den reparera sig själv på några mil:)

Det är oxå sant. Och det glömde jag säga.

Saker kan "gå till sig" med lite tur.

Last edited:
Får nog bli en annan...

Det finns ett talesätt:
"Billiga hojar är dyra hojar"

3000 mil är mycket
hojen är 25 år gammal!!
bromsslangar, vajrar, lager, dyna, lyse, förgasardelar, elkablar, packningar som sagt allt är 25 år gammalt. Inse bara hur j-a sunkig fjädringen måste vara. Kör en söndag, meka fyra söndagar osv....... 5000 kr blir snabbt 35000 kr.

Har funderat ordentligt nu och lyssnat till alla goda råd, och inser att den där billiga fina hojen jag blev förtjust i innebär en risk både rent eknomiskt och mekaniskt, tyvärr.

Precis som du säger JakobL (och ni andra) så vet man inte vad som kan tänkas behövas fixas, och iom att jag tyvärr inte besitter kunskapen så kan det bli ett mycket dyr affär i slutändan. :död
Nej, jag vill inte chansa heller.
Jag vill ha en hoj med så lite trubbel så möjligt, och denna verkar vara allt precis utom det. :näsblod

Men tack så hemskt mycket för alla tips och råd, uppskattas verkligen att få lite "tips från cochen" när man inte själv riktigt vet hur stort eller litet ett probelm kan tänkas vara/bli. :confused:

Tack allihopa för hjälpen att undgå ett stort misstag! :krama

You want a CBR600, you do. Från 91 och framåt är fanimig skottsäkra så länge de skötts om. Jag har haft fem själv och skulle gärna ha en igen.

Bra att du följer mina råd, tycker jag. CBR600 FTW!!1

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back