Rassel på tomgång/lågt varv R6:a

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Yamaha R6
Hej

Min Yamaha R6:a 2001:a (ca 3300 mil) har börjat låta mer och mer över de ca 500 senaste milen och nu tycker jag den låter riktigt tragiskt.
Den låter mest på tomgång och låga varv innan den kommer upp i normal temp för körning.

Ljudet kan beskrivas som ett oljelyftar-tickande som finns på bilar eller ljudet från ett gammalt drivpaket, när man rullar - dvs ungefär: DRRRRRRRRR....
Det påverkas inte om jag håller in kopplingen men verkar försvinna på högre varv (eller så hörs det inte lika mycket).

Jag bytte nyligen olja men det förbättrade ingenting.

Har någon förslag på vad det kan vara?
Mina sökningar gav att det sitter en automatisk kamkedjespännare på min båge så problemet borde inte vara där.
 
Last edited:
Är ventilspelet kollat?
Eller låter det mer från botten av motorn?
 
Hade samma problem på min 99:a. Själv uppfattade jag att ljudet komm från toppen. Tog hojen till en yamahaguru, som på en gång kunde konstatera att det var kedjesträckaren. 1720:- med packning. Blev knäpptyst
 
Hade samma problem på min 99:a. Själv uppfattade jag att ljudet komm från toppen. Tog hojen till en yamahaguru, som på en gång kunde konstatera att det var kedjesträckaren. 1720:- med packning. Blev knäpptyst

Köpte du en ny orginal-sträckare då eller något annat?
Varifrån köpte du?
 
Låter som kamkedje sträckaren. bytte min på min Ninja 2 gånger. Väldigt enkel operation på en ninja och jag tror inte det är svårare på en R6a men det får någon mera kunnig uttala sig om
 
Info: Ringde Yamaha och den kostade 1710:- (+10:- för packning). De hade den dock inte i lager så det tar 3-4 dagar att få hem, om den finns i lager #2.
 
Jag bytte kamkedjespännare och rasslet försvann. Den gamla verkade fungera helt ok men hade inte samma spänst.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top