Vad betyder detta...??

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Såg en annons på en billig hoj där denna formulering ang hojens skick fanns med i annonsen.

"Den läcker olja in i förbränningsrummet och det verkar bara vara någon
packning som har torkat..."


Vad menas exakt med detta? :confused:
Dvs hur svårt (läs dyrt) äre att fixa detta?
Tacksam för svar. :)
 
För att veta vad som orsakar oljan i förbränningsrummet måste man demontera motorn alternativt göra leakdown-test. Så jag skulle pruta rejält på en hoj med det felet. Det kan tex lika gärna vara cylinderfoder/kolvringar som är slut, vilket i sin tur inte är ngt litet jobb att fixa.
 
Rätta mig om jag har fel men är de inte kolvringarna som är kass då?

Jo det kan det väl vara. Men det går ju även oljekanaler upp till toppen, så nog kan det vara en packning oxå. :va

Ingen aning vad sånt kostar att fixa på verkstad dock.
 
Troligen ventiltätningarna om den stått stilla.
Troligen kolvringarna om den gått utan luftfilter.
Såvida det inte är en BMW K-modell.
Är den äldre (åttiotal eller tidigt nittiotal) så är det normalt på dessa.
 
Kan vara allt från en bult till hela bilen (ur Macken!)

Vad är det för hoj?
De packningar som torkar är ventiltätningarna för att du ska få in olja i förbränningsrummet.
Men om man i en annons omnämner det så så har killen troligen inte själv koll på vad som kan fela.

Det är omöjligt att säga vad som är paj och kostnader.

Mer info så ska vi se.
 
För att veta vad som orsakar oljan i förbränningsrummet måste man demontera motorn alternativt göra leakdown-test. Så jag skulle pruta rejält på en hoj med det felet. Det kan tex lika gärna vara cylinderfoder/kolvringar som är slut, vilket i sin tur inte är ngt litet jobb att fixa.

Vad skulle ett sådant test gå loss på isf?
Och hur lång tid tar det att fixa ett sådant probelm rent tidsmässigt iom att det kostar liiite att lämna in den på verkstad.
Någon som vet ungefär vilka summor vi snackar om?
 
Aha en GSX 400...

Om du lämnar jobbet till en verkstad och vi gissar på tätningarna så skulle jag gissa på 5-7000:- för att fixa det.
Sen vetefan om det skulle bli bra av det.
Det kan ju även vara så att kolvringarna ärgat fast och då blidde det mer jobb.
 
Vad skulle ett sådant test gå loss på isf?
Och hur lång tid tar det att fixa ett sådant probelm rent tidsmässigt iom att det kostar liiite att lämna in den på verkstad.
Någon som vet ungefär vilka summor vi snackar om?


Vad är det för hoj?
Att göra ett leakdown-test samt lysa in i portarna för att se om ventiltätningarna läcker kan nog många mekkunniga här göra.

Efter detta kan man lite mer säkert säga vad som är fel.
 
Det finns ett talesätt:
"Billiga hojar är dyra hojar"

3000 mil är mycket
hojen är 25 år gammal!!
bromsslangar, vajrar, lager, dyna, lyse, förgasardelar, elkablar, packningar som sagt allt är 25 år gammalt. Inse bara hur j-a sunkig fjädringen måste vara. Kör en söndag, meka fyra söndagar osv....... 5000 kr blir snabbt 35000 kr.
Åh för dom pengarna kan du köpa en problemfri hoj som är 20 år yngre.

Dessutom är den ful, slö, dålig väghållning och ful.
- du sa ful två ggr
-ja men den är väldigt ful.

Man ska inte låna till konsumtion, men i detta fallet är det bättre att amortera än att reparera....
 
Aha en GSX 400...

Om du lämnar jobbet till en verkstad och vi gissar på tätningarna så skulle jag gissa på 5-7000:- för att fixa det.
Sen vetefan om det skulle bli bra av det.
Det kan ju även vara så att kolvringarna ärgat fast och då blidde det mer jobb.

Som jag befarade med andra ord... :crash
Blir ju inte så kul om kalaset ska gå loss på 5-7000+
Känns inte så kul att köpa en billig "fin" hoj, dvs en grisen i säcken med en saftig fantomsumma väntandes runt hörnet... :gnissla

Inte för att jag misstror din kunskap eller så, men är du helt säker på att det är just detta probelmet och att det skulle kosta så pass mkt? :gråta

: hoppasnaivtpåettnej :rolleyes:

Vad är det för hoj?
Att göra ett leakdown-test samt lysa in i portarna för att se om ventiltätningarna läcker kan nog många mekkunniga här göra.

Efter detta kan man lite mer säkert säga vad som är fel.

Denna: :)

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_400_E_lagmilad_23267256.htm?ca=11&w=1

Det finns ett talesätt:
"Billiga hojar är dyra hojar"

3000 mil är mycket
hojen är 25 år gammal!!
bromsslangar, vajrar, lager, dyna, lyse, förgasardelar, elkablar, packningar som sagt allt är 25 år gammalt. Inse bara hur j-a sunkig fjädringen måste vara. Kör en söndag, meka fyra söndagar osv....... 5000 kr blir snabbt 35000 kr.
Åh för dom pengarna kan du köpa en problemfri hoj som är 20 år yngre.

Dessutom är den ful, slö, dålig väghållning och ful.
- du sa ful två ggr
-ja men den är väldigt ful.


Man ska inte låna till konsumtion, men i detta fallet är det bättre att amortera än att reparera....

Håller med dej i allt utom det rödmarkerade. :arsele
Den är jättefin och charmig! :kär
:hojsmilie
 
Last edited:
Som jag befarade med andra ord... :crash
Blir ju inte så kul om kalaset ska gå loss på 5-7000+
Känns inte så kul att köpa en billig "fin" hoj, dvs en grisen i säcken med en saftig fantomsumma väntandes runt hörnet... :gnissla

Inte för att jag misstror din kunskap eller så, men är du helt säker på att det är just detta probelmet och att det skulle kosta så pass mkt? :gråta

: hoppasnaivtpåettnej :rolleyes:



Denna: :)

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_400_E_lagmilad_23267256.htm?ca=11&w=1

Det står ju lånad bild i anonnsen !!!

ev spricka i topp eller packing men kan bara spekulera då man inte sett denna eller hört men om det nu e nogot fel som det brukar då så gammla hojjar så e det alltid lite mer fix en va folk skriver i anonserna :)

Men du kan ju lära dej meka lite under vintern vet ja ;)

//Robin
 
Som jag befarade med andra ord... :crash
Blir ju inte så kul om kalaset ska gå loss på 5-7000+
Känns inte så kul att köpa en billig "fin" hoj, dvs en grisen i säcken med en saftig fantomsumma väntandes runt hörnet... :gnissla

Inte för att jag misstror din kunskap eller så, men är du helt säker på att det är just detta probelmet och att det skulle kosta så pass mkt? :gråta

: hoppasnaivtpåettnej :rolleyes:



Denna: :)

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_400_E_lagmilad_23267256.htm?ca=11&w=1

Ok, ja det är ju iaf en rätt lättmeckad hoj. Luftkyld och två cylindrar. Be ngn kunnig hänga med dig när du ska titta på den. Kanska kan Patrik KamikazeKid titta på den åt dig om han får jobbet att åtgärda den vid ev köp.

Det man iaf kan säga om de där hojarna är att de brukar vara både driftsäkra och slitstarka i fungerande tillstånd. Men inga raketer direkt. Vanliga pendlarhojar när det begav sig.
 
Till 99% är det ventiltätningarna som e slitna, detta medför att motoroljan läcker ner i förbränningsrummet mellan ventilen och ventilsätet, det är inge större bekymmer att byta om man är något sånär kunnig. Prismässigt kan det ju variera rejält, men en ventilinställning och medföljande ojlebyte kostar runt 4 lakan.
 
Det står ju lånad bild i anonnsen !!!

ev spricka i topp eller packing men kan bara spekulera då man inte sett denna eller hört men om det nu e nogot fel som det brukar då så gammla hojjar så e det alltid lite mer fix en va folk skriver i anonserna :)

Men du kan ju lära dej meka lite under vintern vet ja ;)

//Robin

Jo, jag vet, men det står samtidigt att han säljer en likadan. :)

Är verkligen inte skraj för att lära mej att meka, tvärtom!
Men samtidigt inser jag mina begränsningar och förstår att man inte lär sig på en ynka vecka hur man fixar en hoj som har 26 år på nacken. ;)
Dessutom vore det najs att kunna få åka på den, inte bara titta på den. :gnissla :tungan
 
Det finns ett talesätt:
"Billiga hojar är dyra hojar"

3000 mil är mycket
hojen är 25 år gammal!!
bromsslangar, vajrar, lager, dyna, lyse, förgasardelar, elkablar, packningar som sagt allt är 25 år gammalt. Inse bara hur j-a sunkig fjädringen måste vara. Kör en söndag, meka fyra söndagar osv....... 5000 kr blir snabbt 35000 kr.
Åh för dom pengarna kan du köpa en problemfri hoj som är 20 år yngre.

Dessutom är den ful, slö, dålig väghållning och ful.
- du sa ful två ggr
-ja men den är väldigt ful.

Man ska inte låna till konsumtion, men i detta fallet är det bättre att amortera än att reparera....

Beror på. Skulle inte betala 6000kr för en dålig 400cc men jag skulle definitivt betala 6000kr för en dålig 1100cc eller större.

3000 mil är ingenting på en hoj, speciellt inte en gammal GSX. Den jag äger har över 9400mil på mätaren och går som ett skott.

Lager kan rulla betydligt längre än 3000 mil men visst kan det vara bra att se över hjullager, lager i gaffel och sving om den stått länge, men det handlar om en utgift på kanske 500-1000kr för allt, och då räcker dom lagren i all framtid. Sunkig fjädring kan jag hålla med om - det är ingen superkomfort i högre farter men å andra sidan går inte en 400 så fort att det kan bli obehagligt.

Vad gäller utseendet så är det en smaksak. Jag tycker de flesta 80-tals hojar ser bättre ut än dagens motsvarigheter. För mycket rackel och krusiduller nuförtiden. Förr satt bara vad som behövdes på maskinen.

Till TS: Ventiltätningar eller kolvringar som är kasst. Byta går bra själv om du har handbok, verktyg och någolunda motorkännedom. Har du däremot inte det så är det lika bra att köpa en fullt fungerande maskin direkt så slipper du besväret.

Som Jörgen sa. Relativt lättmeckade motorer och bara två cylindrar.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top