Vad behövs för att sända webradio?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nån som har koll och kan förklara på ett enkelt vis vad som krävs, både hårdvaru och mjukvarumässigt? Förutsättningarna är att jag har tillgång till PA på vår bana, men skulle vilja sända även på webben. Mixerbord och annan ljudutrustning är det som finns på plats, och jag antar att man behöver en skaplig internetkoppling?

Man kör ljudet i lämplig ingång på ljudkortet och sen lite beroende på budget och tekniskt kunnande sätter man upp en server att ansluta till och sända från. Shoutcast är det kidsen använder och det fungerar utmärkt även om där finns bättre lösningar....

Sen vore det nog läge att inte sätta upp servern på banan då där troligen inte är bandbredd nog utan ha en dator på banan och sen en server på annan plats som folket ansluter sig mot...

Vad behövs:
1. Sunkig server med bra lina
2. Shotcast server (programvara)
3. En dator vid banan med ljudkort och stabil (men inte jättesnabb) anslutning till servern

Jag kan bidraga med de 2 första sakerna. Har en privat server på universitetsnätverk och sålänge ni bara sänder saker inom lagens råmärken kan jag avvara serverplats och lina...

Last edited:
Man kör ljudet i lämplig ingång på ljudkortet och sen lite beroende på budget och tekniskt kunnande sätter man upp en server att ansluta till och sända från. Shoutcast är det kidsen använder och det fungerar utmärkt även om där finns bättre lösningar....

Sen vore det nog läge att inte sätta upp servern på banan då där troligen inte är bandbredd nog utan ha en dator på banan och sen en server på annan plats som folket ansluter sig mot...

Vi har en 100 Mbit lina mot nätet, räcker det? Byns stora internetledning har kopplingspunkt hos oss.

Vi har en 100 Mbit lina mot nätet, räcker det? Byns stora internetledning har kopplingspunkt hos oss.

Aha....

Ja 100mbit räcker lååångt...

96 eller 128kbit/sek är vanliga bitrates för vanligt tal så då pallar linan kring 500 lyssnare....

Ett ljudkort och i stort sett vilket svenskt bredband som helst. Det är ju bara ljud som ska streamas.

Nu vet jag inte vilka utgångar mixerbordet har. Men låt oss säga att det har "Tape/Monitor" eller liknande i form av två RCA. Då är det bara att dra en sladd med två RCA-hanar till en 3,5mm stereo hane till mic/line-in på datorn.

Mjukvara vet jag inte riktigt.

Ett ljudkort och i stort sett vilket svenskt bredband som helst. Det är ju bara ljud som ska streamas.

Nu vet jag inte vilka utgångar mixerbordet har. Men låt oss säga att det har "Tape/Monitor" eller liknande i form av två RCA. Då är det bara att dra en sladd med två RCA-hanar till en 3,5mm stereo hane till mic/line-in på datorn.

Mjukvara vet jag inte riktigt.

Det finns alla möjliga sorters utgångar, den delen har jag koll på. Det jag inte har koll på är bandbredd, mjukvara osv för själva webradio-delen.

Det finns alla möjliga sorters utgångar, den delen har jag koll på. Det jag inte har koll på är bandbredd, mjukvara osv för själva webradio-delen.

Sitter du på 100mbit nätverk kan du ta vilken hygglig stationär PC som helst och ladda hem Shoutcast server och köra igång...

Behöver du hjälp med installation och konfigurering kan jag fixa dig en finnig 17åring som lever för att sända webradio och få pheta streetcreds....

Räkna med ca 10 lyssnare /mbit i 96kbit kvalité vilket räcker utmärkt.

Ett ej "färdigt" system men väldigt använbart är vlc och helt gratis. Vilket du även kan använda när du skall streama bild från livekameror ;)

http://www.videolan.org/vlc/streaming.html

Ett annat gratis exempel:

http://www.icecast.org/

Last edited:
Precis! Stereo finns det ingen anledning att sända i även om det blir lite musik också. Har nån en aning om hur många användare man klarar på en 100 megslina i mono?

Räkna på 48kbit. Dvs 20st/megabit dvs 2000 för 100mbit men det kanske skulle vara en idé att begränsa antalet lyssnare till 1000 eller liknande då så det finns 50mb kvar till annan nyttotrafik och för att ha lite headroom. Många lyssnare sätter lite krav på nätverksutrustningen/server också med antal sessioner.

Räkna på 48kbit. Dvs 20st/megabit dvs 2000 för 100mbit men det kanske skulle vara en idé att begränsa antalet lyssnare till 1000 eller liknande då så det finns 50mb kvar till annan nyttotrafik och för att ha lite headroom. Många lyssnare sätter lite krav på nätverksutrustningen/server också med antal sessioner.

Precis....

Även om bandbredden räcker för 2000 lyssnare så pallar en halvgammal PC processor för dryga 500 och bortåt det dubbla för hetare

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg