Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Går och funderar på att skaffa mig en Z750 till våren. Tänkte provköra en i nästa vecka på AWA. Men man får ju inte så lång tid på sig så hur är den att köra längre etapper på med vind etc. Hjälper den lilla "vingen" på lyset nåt?

//Dafe
 
Går och funderar på att skaffa mig en Z750 till våren. Tänkte provköra en i nästa vecka på AWA. Men man får ju inte så lång tid på sig så hur är den att köra längre etapper på med vind etc. Hjälper den lilla "vingen" på lyset nåt?

//Dafe

För mig fungerar "vingen". Jag är ganska kort (178 cm) så det känns lungt och
fint upp till ca: 135km/h, då tycker jag det börjar bli lite ansträngande med längre distanser. Vingen skapar ingen turbulens och mildrar blåsten, mycket välavvägt.
Jag stördes av vibrationer i fotpinnarna vid runt 6000 varv så jag bytte pinnar till Kuryakyn stora ISO-pinnar. Det botade alla vibrationer i vänster pinne men lämnade lite vibbar kvar i höger (avgasröret antar jag), en 2 mm "gummi-bricka" mellan pinne och hållare reducerade problemet ytterligare. Nu känner jag bara en lättare skakning i höger fotpinne, inte störande direkt.

I och med detta tror jag Z750 vore en mycket bra långfärdshoj om man klarar/gillar dynan och hittar vettiga pack möjligheter. :)
 
För mig fungerar "vingen". Jag är ganska kort (178 cm) så det känns lungt och
fint upp till ca: 135km/h, då tycker jag det börjar bli lite ansträngande med längre distanser. Vingen skapar ingen turbulens och mildrar blåsten, mycket välavvägt.
Jag stördes av vibrationer i fotpinnarna vid runt 6000 varv så jag bytte pinnar till Kuryakyn stora ISO-pinnar. Det botade alla vibrationer i vänster pinne men lämnade lite vibbar kvar i höger (avgasröret antar jag), en 2 mm "gummi-bricka" mellan pinne och hållare reducerade problemet ytterligare. Nu känner jag bara en lättare skakning i höger fotpinne, inte störande direkt.

I och med detta tror jag Z750 vore en mycket bra långfärdshoj om man klarar/gillar dynan och hittar vettiga pack möjligheter. :)

Låter bra funkar förhoppningsvis bättre för mig bara 169. Inga vibrationer i styret?
 
Hjälper den lilla "vingen" på lyset nåt?

//Dafe

Du kan ju alltid köpa en större "vinge"... men jag har inga problem med att åka i 200km/h, bara att krypa ner lite... värst för armarna dock... men även det går väl "okej", tycker den motar bort vind rätt bra faktiskt.

Vill du inte ha vind så köp en traktor. ;)
 
Jo, men med tanke på vart du bor så har du ju en liten chans iaf... (om inte annat så iaf snöfritt tills nyår eller nåt... )

Förutsättnigarna är bättre, men även här blir det höst och blåsigt. Hoppas kunna köra en bit in i Oktober innan jag ställer undan hojen för säsongen.

Fick passa på igår när det var fint väder. Det blev 24 mil i solskenet :tummenupp
 
Last edited:
Vilken färg på hugger?

Hejsan alla!

Skulle behöva ett smakråd av er och iom att ni valt rätt hoj så vet jag att smaken är det inget fel på :D

Jag funderar på och köpa en hugger till hojen, men har lite svårt för att välja vilken färg jag ska ha på den. Är rädd att om jag tar en grön att det kan bli lite mycket grönt eller vad tror ni?

Tacksam för alla synpunkter :tummenupp
 
blir klockrent med en hugger i samma färg som hojen...dock kan det bli lite för mycket med ensitscutsen...funderar på att ta bort min och sätta dit sadeln igen.
 
Tänkte kolla med er om ni tycker att Z750n vore en vettig hoj som 25 kW..?
Jag har läst att den ska vara lättkörd vilket låter bra, så att man inte har några problem att klara av konbanan vid uppkörning. Har ju läst om CBR600RR och liknande som är strypta till 25 kW så det borde väl gå bra på Z750n? :D
Ursäkta för kanske lite onödigt inlägg men vill verkligen ha en Z750 =)
 
Hejsan alla!

Skulle behöva ett smakråd av er och iom att ni valt rätt hoj så vet jag att smaken är det inget fel på :D

Jag funderar på och köpa en hugger till hojen, men har lite svårt för att välja vilken färg jag ska ha på den. Är rädd att om jag tar en grön att det kan bli lite mycket grönt eller vad tror ni?

Tacksam för alla synpunkter :tummenupp

Hade svart på min Orange Z750 och beställt svart till min gröna Z1000.
Tycker det blir för mycket av det goda annars.:tummenupp
 
Hade svart på min Orange Z750 och beställt svart till min gröna Z1000.
Tycker det blir för mycket av det goda annars.:tummenupp

Tack för kommentarerna.

Det är precis det jag är rädd för också :D Hade tänkt köpa en Ermax och då är även kedjeskyddet grönt. Blir antagligen lite mycket grönt på den sidan då.
 
Tänkte kolla med er om ni tycker att Z750n vore en vettig hoj som 25 kW..?
Jag har läst att den ska vara lättkörd vilket låter bra, så att man inte har några problem att klara av konbanan vid uppkörning. Har ju läst om CBR600RR och liknande som är strypta till 25 kW så det borde väl gå bra på Z750n? :D
Ursäkta för kanske lite onödigt inlägg men vill verkligen ha en Z750 =)

Kan bli ganska svårt att köra konbanan med en sån hoj...alldeles för lite svängradie på dessa hojar är jag rädd för.
 
Tänkte kolla med er om ni tycker att Z750n vore en vettig hoj som 25 kW..?
Jag har läst att den ska vara lättkörd vilket låter bra, så att man inte har några problem att klara av konbanan vid uppkörning. Har ju läst om CBR600RR och liknande som är strypta till 25 kW så det borde väl gå bra på Z750n? :D
Ursäkta för kanske lite onödigt inlägg men vill verkligen ha en Z750 =)

Jag körde upp på en z750 det gick hur smidigt som helst.
 
Då har man köpt ny hoj igen (Z1000 -09, vit/silver med ABS), jag hade en svart/röd -09 med ABS nyss men den här är fan snyggare, 0 mil på mätaren!

Ska plocka ut "henne" i veckan då vädret är okej.

Setup:
Akrapovic helsystem
Power Commander III
K&N Filter
Ermax hugger
Rizoma speglar
Kawasaki kraschpuckar
Kawasaki kuts
ValterMoto skylthållare

Ångrar inte en sekund att jag köpte helsystem istället, riktigt najs! (se video nedan för ljud)

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg



[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1HGm15tTUME&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1HGm15tTUME&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

/hyll
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top