Jag fick min senaste bot på posten idag, den drog upp totalen til 17800NOK i böter, hittills i år. Jag kan förvisso välja att sitta i finkan i 20 dagar i stället för att betala dem. Kortet har jag kvar i alla fall!
Det är viktigt att komma ihåg att den norska polisen inte får göra så mycket med ditt svenska körkort. De kan beslagta det om du är bosatt i Norge men om du ska ut och åka i Sverige eller övriga Europa kan du åka in och hämta ut kortet igen! Nu kan jag inte tänka mig att det är en lätt process att få ut det men det går.
Ingen av de gångerna som jag har blivit stoppad har det gjorts någon kontroll av mitt svenska körkort. Jag har t.o.m visat fram ett körkort som hade gått ut på datumet (med mer en ett år!) och de reagerade inte ens. Nu håller iofs ett Norskt kort i 99år... men ändå.
Vad jag vill komma fram till är att TS nog kan köra lugnt omkring med sitt svenska kort, även om det är bannat i Norge. Nu kan det ju tänkas, iom att det blev ett pressärende av saken, att de kanske känner igen svenske-fan som riskerade sitt och asfaltens liv med sin vårdslösa körning. Helst om det är en liten ort men jag tror att den risken är ganska liten...?
Gasa på du, nästa gång stannar du inte! Jag hade tänkt att sluta stanna nu jag också, det börjar att bli töntigt dyrt det här nu, hehe.