Film: Grym räddning (wobbel)

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
jävlar...häftiga slides han lade!

vet exakt hur han kände där...adrenalin till max och hjärtat dunkades och "FAKKKK VA DET VAR NÄRA" i hans hjärna

spännande!
Bakhjul på blöt vägbana är inte så roligt men brukar sluta spännande.......

Vet precis hur det där känns! Gjorde ngt liknande förra sommaren. Fick sånt kast att båda benen var på samma sida av hojen, och vänsterbenet mellan asfalten och fotpinnen.

Fråga mig inte hur jag undvek att krasha, men 10sek senare satt jag på hojen och hade hjärtklappning. Polarna som åkte med undrade vad fan jag sysslade med.. Tog nog en månad innan man vågade lyfta framhjulet 2cm igen.. Var som att lära sig gå på nytt! :gnissla

Jodå, tyckte han höll styret tillräckligt raktfram för att styra upp det... typ.

Samt styr upp det bra med benen på dom olika kasten.. Kunde gått åt helvete men det var både skicklighet och tur som räddade honom såg det ut som.

Det enda som räddar honom där är att det just är blött.....skön sekvens oavsett, han är nog rätt glad över att det filmades :)

Tro inte att man kan "rädda" ett vobbel genom att styra emot...
...möjligen kan man medvetet LÅTA BLI att styra emot, eller bromsa styret med händerna (överför svängningar till baken) samt att få ner momentpunkten till fotpinnarna (lätta på rumpan) kan hjälpa.

Här var det tur - inget annat.

Någon som funderat över high sider, varför dessa uppstår?
Varför uppstår inte highsider lika lätt på en Motard?

Styrutslaget! Så länge framhjulet pekar i rätt färdriktning blir det sladd och rumpan återvänder. Passerar man styrstopp med ramen = framhjulet vrids ur spår ger detta en high side. (Allt i teorin)
Därför klarade denna Jeppe sig säkert bättre än en sporthoj hade gjort...

Man kanske skulle fila bort styrstopparna på Gixxern... hmmmm.... :va

Last edited:
Jag tycker fan det där var skickligt gjort. Sån tur skulle han int ha haft utan skicklighet :)

Haha, fan vad jag skrattar! Hur sjukt ser det inte ut när framdäcket släpper för 1 sekund. :Bugar

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back