305.000 hojar i trafik

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Svårt att säga att den inte påverkat när man inte vet ökningen
2004->2005
2005->2006
2006->2007
2007->2008

Bara se ökning mellan 2 år säger inget om trenden?

En anledning till att fler hojar är i trafik är ju att försäkringsbolagen eftersträvar årentruntförsäkring på fler och fler. Jag har tex alltid ställt på mina gathojar på våren och av på hösten. Men för ett år sedan så ringde försäkringsbolaget och gav mig samma pris, ca 3400:- helförs/helår som jag förut betalat för helförsäkring halvår. Så nu ställar jag ju inte av hojen längre.

Men jag tror iofs att det blir fler hojar på vägarna. Tex har biltullarna här i Sthlm gjort att fler pendlar på tvåhjuliga fordon så länge det är plusgrader.

Krisen har nog hjälpt till lite där, antagligen mången gammel GSX400FWS och XS400seca som har tagits fram ur malpåsen när andrabilen har sålts. Såna cyklar som inte ger några pengar till hushållet om dom säljs, och kostar väldigt lite i drift.

Hade varit kul å se siffror på hur många vi är som tagit kortet i år! Även om de inte är slutuppkört för säsongen än :)

Bör nog kika på nyförsäljningen, snarare än antalet påställda hojar.

Oavsett så är det ju nytt rekord för antal hojar i trafik :)

5000 hux flux är ju inte lite, det importeras ju hojar också.

Hade varit kul å se siffror på hur många vi är som tagit kortet i år! Även om de inte är slutuppkört för säsongen än :)

De skulle införa övertid från slutet av Augusti för uppkörningar för att hinna med de som vill köra, annars hade det varit fler som hunnit ta kortet tidigare i år.

Last edited:
Konstigt nog har jag tyckt att jag sett mycket mindre hojar i år än vanligt...

Antalet scooters här i Stockholm har ökat markant, så mycket så att den marginella ökningen med 5 000 mycket väl kan bestå av enbart pendlar-scooters i Stockholm.

Det som är intressant är ju ökningen tidigare år, ökningen utav sporthojar samt nyförsäljningen utav sporthojar.

Siffran som TS presenterade innefattar ju hela MC-kollektivet, och att det sker en marginell ökning från förra året är ju både intet sägande och fullt förståeligt (med tanke på just tullarna i stan)

Självklart ökar antalet motorcyklar, då andelen som skrotas ständigt är lägre än nyregistreringarna. Men vad jag har förstått så har mängden nyregistreringar droppat med -25% mot juli förra året.

Faktum är att krisen har slagit mycket hårt mot försäljningen av nya motorcyklar. Lyxvaror är det första som tappar försäljning då kriser slår till.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____277346.aspx

titta bara på försäljningen av husbilar. Märkligt att husvagnar ändå klarat sig hyfsat genom krisen?
(fler som semestrar hemma i sverige?)

En anledning till att fler hojar är i trafik är ju att försäkringsbolagen eftersträvar årentruntförsäkring på fler och fler. Jag har tex alltid ställt på mina gathojar på våren och av på hösten. Men för ett år sedan så ringde försäkringsbolaget och gav mig samma pris, ca 3400:- helförs/helår som jag förut betalat för helförsäkring halvår. Så nu ställar jag ju inte av hojen längre.

Men jag tror iofs att det blir fler hojar på vägarna. Tex har biltullarna här i Sthlm gjort att fler pendlar på tvåhjuliga fordon så länge det är plusgrader.
Fast avställningar vintertid pga icke helårsförsäkring påverkar väl knappast antalet påställda sista juli? :va

Säg om 7-10 år bör ju MC försäljningen öka enormt, med tanke på hur populärt det nu är bland ungdomar att köra moppe. Säkert många som kommer fortsätta köra moppe hela livet, men det är nog en stor möjlighet att fler än någonsin går med i MC 4 life.

Säg om 7-10 år bör ju MC försäljningen öka enormt, med tanke på hur populärt det nu är bland ungdomar att köra moppe. Säkert många som kommer fortsätta köra moppe hela livet, men det är nog en stor möjlighet att fler än någonsin går med i MC 4 life.

Både och tror jag, dagens mopeder är oftast vespor med automatväxel. Steget blir längre att ta för mc mot för de äldre växlade mopederna. Hoppas du har rätt!

Fast avställningar vintertid pga icke helårsförsäkring påverkar väl knappast antalet påställda sista juli? :va

Jag trodde det var en genomsnittlig siffra. Men var det den momentana siffran under sista juli så påverkar det nog endast marginellt, som du säger.

Både och tror jag, dagens mopeder är oftast vespor med automatväxel. Steget blir längre att ta för mc mot för de äldre växlade mopederna. Hoppas du har rätt!

Ja det är ju en nackdel som säkerligen kan skrämma bort vissa, men de kommer säkert på andra tankar då de väl tagit B-kort o insett hur enkelt det är. :banana

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back