missfärgat aluminium, vad göra?

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Skulle få rent fälgarna idag och gick på med nått riktigt starkt "fälgrent" dock fick jag en del på svingen som nu är helt vitflammig=( kan man göra nått åt detta? annars blir det nog att pulverlacka svart i vinter...
 
Du kan ju testa att blanda en del oxalsyra i med tio delar vatten (10%)
sen blandar du ihop lite tapetklister (för att få redningen att stanna på valfri plats), sen penslar du på lösningen på det stället du vill rengöra.
Oxalsyra tar bort allt utom just själva aluminiumet.
Låt sitta i ca 4-6 minuter, sjölj av med rikligt med vatten, efterpolera.
Tadaaaaa*.....som nytt.

Denna lösning kan man använda på alla typer av aluminium, för kännedom.
Funkar kanon och köps billigt hos din lokala målarbutik.:tummenupp
 
testa att dra på plastic renovator, funkar skitbra på plaster och jag kan tänka mig att det fungerar på en sving också!
4804d173bc337.jpg




Edit: är det en svartlackad sving eller aluminium?
om den är i ren aluminium så kan du glömma mitt tipps, fick för mig att den var svartlackad:va
 
Last edited:
Du kan ju testa att blanda en del oxalsyra i med tio delar vatten (10%)
sen blandar du ihop lite tapetklister (för att få redningen att stanna på valfri plats), sen penslar du på lösningen på det stället du vill rengöra.
Oxalsyra tar bort allt utom just själva aluminiumet.
Låt sitta i ca 4-6 minuter, sjölj av med rikligt med vatten, efterpolera.
Tadaaaaa*.....som nytt.

Denna lösning kan man använda på alla typer av aluminium, för kännedom.
Funkar kanon och köps billigt hos din lokala målarbutik.:tummenupp


Menar du att det löser eloxeringen?

Det är ju eloxeringen som blir skadad

Vore ju bra om man fick bort eloxeringen men då krävs ju mycket polerjobb för att få det snyggt
 
testa att dra på plastic renovator, funkar skitbra på plaster och jag kan tänka mig att det fungerar på en sving också!
4804d173bc337.jpg




Edit: är det en svartlackad sving eller aluminium?

plastc renovator... hmm kanske det. då har jag lite att testa nu då, tack
 
Scotch brite och vatten?

Jag hade provat på ett lite dolt ställe och se hur resultat blir.

På t.ex honda cr ramarna är ytan "slipad" orginal. Tar man lite sån putsduk och drar av samtidigt som man tvättar så blir det kanonresultat!
 
Om svingen är lackad eller behandlad så skall du undvika oxalsyra då det löser allt utom aluminiumet!
Detta är enbart för ren obehandlad alu såsom cylindrar, motorblock styrkronor mm som EJ är "färgade".

Bus
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top