Hjääääääälp!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
God dag allesammans... skulle lämna in min hoj på service idag på Suzuki center i Göteborg...

...En timme efter att jag hade lämnat in den så ringer dom och säger att oljeskruven har trasiga gängor och att han inte kan borra upp motorblocket mer pga att de är gjort tidigare... Plus denna stora besvikelse påstår han också att hjullagerna är helt kaputt!

Jaha tänkte jag de här börjar ju bra... men jag får la fråga vad de kommer kosta... 10k plus material-kostnaden = ca 14k :(

Det konstiga är att de var service för 500 mil sen (4 månader) och då måste man ha sett dom här felen säger dom på Suzuki GBG och Mc-kompaniet som gjorde servicen verkar skämmas en del samtidigt som dom säger att de inte kan kosta så mycket att laga felet :va

Sen finns de tydligen någon Europa-lagstiftning som säger att man får 12 månader garanti på en begagnad vara som sålts av ett företag, nån som vet nått om detta?

Mvh Jeppe

Vad jag har hört finns det 12 månaders garanti på utfört arbete. OBS!! Endast hörsägen. Har inte kollat upp det.

kan bekräfta att du har 12 månaders garanti på utfört arbete på verkstad.

14 papp?!? låter som dom vill göra en bra hacka på dig & din hoj....oljepluggen måste ju gå att fixa med någon tätmassa? hjullager byter du ju själv.

tror det blir tufft att bevisa att det var förra verkstaden som gjorde fel om de nu borra upp det utan att säga till

Har för mig att det är 6 månaders garanti på hojen enligt konsumentverket (om det är samma som gäller för bilar), men surfa runt lite på konsumentverket.se så hittar du säkert svaret.

tror det blir tufft att bevisa att det var förra verkstaden som gjorde fel om de nu borra upp det utan att säga till

Ja de är ju så sant... :( Dock pratade min fader nyss med Mc-kompaniet och de lät på dom som att dom betalar reparationen :)

Gängan måste gå att laga med en förskruvning. Typ en större skruv med ett gängat hål i där du sätter oljepluggen. Hjullager köper du på lantmännen för typ 150 kr/st. Så 14 papp låter enormt överdrivet.

Gängan måste gå att laga med en förskruvning. Typ en större skruv med ett gängat hål i där du sätter oljepluggen. Hjullager köper du på lantmännen för typ 150 kr/st. Så 14 papp låter enormt överdrivet.

Förskruvning är typ vad dom har använt innan och de finns inte tillräckligt med plats för att göra om de utan att godset ger sig :(

Kan meddela alla som undrar att man alltid har 1års garanti på en begagnad vara! oavsett när felet uppstod :)

14 papp?!? låter som dom vill göra en bra hacka på dig & din hoj....oljepluggen måste ju gå att fixa med någon tätmassa? hjullager byter du ju själv.

Tätmassa? Javisst, en anledning till att köpa helt ny hoj så man slipper klåparmek på hojar...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back