bromssystem

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
finns där nånstans man köpa ett system som bromsar både fram o bak med enbart fotbroms? satt nåt sånt på kina fulhjulingen jag hade förr. detta bromsa dock lika mycket fram som bak,, skulle vilja ha nåt som är färdigställt för typ 20/80 el nåt man kan ställa själv...
kan man göra nåt eget? vad för storlek är kolven o bakbromsens cylinder? dubbla såna?

tips tankar och ideer?

mvh ozeo :)

Ska du bygga ett själv använd ett länkage eller någon form av vipparm mellan pedalen och bromspumparna som du kan ställa in för att få önskad bromsfördelning.

Jag skulle först helt enkelt koppla ihop bromsslangarna, som på en kinaATV, precis som du skrev. Det är ju lätt med nån dubbelbanjo koppling osv.

Sen finns det ju något som heter bromsvåg som bla rallybilar har, en aluminiumklump med en lettrad vridknopp. Typ. Du hajar säkert vad den gör:)

Först och främst måste du tänka på hur det är med kolvarea bromscylinder vs ok. Skall du börja koppla på flera ok till en bromscylinder ökar ju nödvändigt slag för att uppnå tryck. Dessutom får du anpassa kolvarean i oken till hur hårt de skall bita....

Bromsvåg från bil är troligen en framkomlig väg men att bara montera en bromsvåg till en befintlig fotbroms kan du glömma då kolvarean i fotcylindern troligen är 9mm = ung hälften av en normal pump för dubbelok på en sporthoj= på tok för litet för att ge bromsverkan även fram.

Då hade jag snarare sneglat mot Hondas kombibromsar som har någon form av 2krets system, satt monterat på blackbird och Varadeo bla vill jag minnas....

Skissa och förklara vad du hade tänkt dig så blir det lättare att komma med relevant input....

Om du bygger ihop fotbromspedalens pump med bägge hjulens bromsar så kanske du kan prova med en sån där "låsningsfri broms" tillbehör till framhjulet.

En klump som tar upp lite av trycket av vätskan, med ett membran i.

Pallar inte söka, finns en tråd. Kanske startad av mig rentutav..

Hmm, bromsvåg är väll då man använde två (2)stycken huvudcylindrar, en för bak å en för framkretsen. Varvid man genom att ställa trycket olika på en justerbar hävarm som pedalen påverkar. Å denna oppsättning blir TUNG å otymplig på en hoj.

Det handlar om en reducerings-ventil för att fördela trycket till främre å bakre bromsen. Och det är för att finjustera de kolvareorna som är fram respektive bak annars har skapligt rätt från konstruktionen.

Och så gäller det att fotpump-cylindern klarar av den ytterligare volym det innebär att även klämma på 2st fram-ok.
Troligen behöver man byta till större kolvarea. Men de beror ju på vilka fram-ok du tänker använda.
De blir å sitta å räkna kolvareor å se vilken utväxling man får å sedan kompensera de sista med reducer-ventilen.

Moto-Guzzi hade en form av integralbromssystem där fotpellen tog både fram å bak i början av 80-talet.

Men MIN rekomendation e iaf "Don't mess with the brakes, the brakes may mess with you"

Dock så finns det 300 kilo hoj med trumbromsar, fortfarande lagliga att framföra i trafiken. Så lite hempul är bara av godo:)

300Kg + trumbromsar = lagligt :va
Kan de va ett undantag å handla om "eran" Hamrén på gammal bumse jagandes stackars hojåkare på 70 - 80 - tal?
:D

:)

Klart de går att dona, men med tanke på att man sätter livet på spel då de handlar om bromsarna så gäller de å tänka ett par extra ggr så de inte blir nå tok bara...
:)

kommer nog handla om en äldre hoj med en skiva. att bara använda en bakpump fattar jag är för litet.
skulle de rent teoretiskt funka att sätta en frambromscylle från en 2 skivig sportishoj och sen hitta en strypgrejsimojs som de snackas om uppöver?

håller en sån för en fot som bromsar el kan man trycka sönder skiten?

jag är en posör och ingen räseråkare. :rolleyes:
funderar till ett bygge där de måste va cleant vid styret. inge broms el kopplingsgrepp. endast gasrulle. kan man få en sån radiostyrd :D
de ska helst va enkelt och minimalt, skulle vilja se den där fusk abs,en, nån som vet vad de är och om de funkar?

Last edited:
kommer nog handla om en äldre hoj med en skiva. att bara använda en bakpump fattar jag är för litet.
skulle de rent teoretiskt funka att sätta en frambromscylle från en 2 skivig sportishoj och sen hitta en strypgrejsimojs som de snackas om uppöver?

håller en sån för en fot som bromsar el kan man trycka sönder skiten?

jag är en posör och ingen räseråkare. :rolleyes:
funderar till ett bygge där de måste va cleant vid styret. inge broms el kopplingsgrepp. endast gasrulle. kan man få en sån radiostyrd :D
de ska helst va enkelt och minimalt, skulle vilja se den där fusk abs,en, nån som vet vad de är och om de funkar?

Aha......

Du är alltså ute efter att slippa handtag helt och hållet. Tänk dock på att det inte går att besiktiga utan 2 av varandra oberoende bromssystem....

Att ta en 16mm handbromspump och konvertera för bakbroms i kombination med en bromsvåg för att fördela kraften fram/bak skulle nog gå även om jag aldrig testat. Tänk dock på att du inte har samma känsla i foten så det lär vara svårt att bromsa nära låspunkten. För glidare/showbygge räcker det säkerligen utmärkt.

Tror tom det finns fotpumpar som är tillräckligt stora för att driva ett 2 kolvs framok och ett normalt bakok. Återkommer....

Aha......

Du är alltså ute efter att slippa handtag helt och hållet. Tänk dock på att det inte går att besiktiga utan 2 av varandra oberoende bromssystem....

Att ta en 16mm handbromspump och konvertera för bakbroms i kombination med en bromsvåg för att fördela kraften fram/bak skulle nog gå även om jag aldrig testat. Tänk dock på att du inte har samma känsla i foten så det lär vara svårt att bromsa nära låspunkten. För glidare/showbygge räcker det säkerligen utmärkt.

Tror tom det finns fotpumpar som är tillräckligt stora för att driva ett 2 kolvs framok och ett normalt bakok. Återkommer....

de hade vart de bästa.

de hade vart de bästa.

Nu kom jag ihåg tråden och hade tid för lite research....

Där finns 19mm fotbromscylindrar från bla Grimeca. 19mm borr används för att driva 2x 4-kolvs ok i en normal frambroms på en sporthoj så det bör ju räcka för ett ordentligt ok fram och någon mer symbolisk bakbroms....

Skall bli spännande att se din lösning...

endast gasrulle. kan man få en sån radiostyrd :D

En sån som du, borde ju vet att det finns invändiga gasrullar. Köp en MCM och titta på annonserna från källarfirmorna.

Eller icm.se om du vill lägga 27.000,- på ett styre:D

Fusk ABS finns det tråd om.

En sån som du, borde ju vet att det finns invändiga gasrullar. Köp en MCM och titta på annonserna från källarfirmorna.

Eller icm.se om du vill lägga 27.000,- på ett styre:D

Fusk ABS finns det tråd om.

jo,, men jag gillar inte stuket,, ser ut som de fattas nåt på hojar som är helt cleana..
vill få bort elen,
koppling samt växling på spak.
sen om man gör gasrullen själv får den ett annorlunda stuk. :)

Nu kom jag ihåg tråden och hade tid för lite research....

Där finns 19mm fotbromscylindrar från bla Grimeca. 19mm borr används för att driva 2x 4-kolvs ok i en normal frambroms på en sporthoj så det bör ju räcka för ett ordentligt ok fram och någon mer symbolisk bakbroms....

Skall bli spännande att se din lösning...

Grimeca. vad sitter de på för hojar? el är de eftermarknads?

Last edited:
jo,, men jag gillar inte stuket,, ser ut som de fattas nåt på hojar som är helt cleana..
vill få bort elen,
koppling samt växling på spak.
sen om man gör gasrullen själv får den ett annorlunda stuk. :)

Grimeca. vad sitter de på för hojar? el är de eftermarknads?

Grimeca sitter originalmonterat på div Italienska mc men även aftermakret. Jag hade nog satsat på att köpa en ny...

Brembo erbjuder upp till 16mm....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back