Vad gör powercommander?

Liten avstickare, men jag har alltid undrat men inte vågat fråga :tungan

På en insprutare har man väl en luftmängdmätare i luftboxen/insuget, vad är det som gör att motorn inte kompenserar för det ökade flödet enligt sin vanliga mapp, dvs mer luftgenomströmning = mer bensin, luften som kommer in torde inte kunna gå någon annan stans än in i förbränningsrummet om man inte har trasiga kolvringar och det smiter ut den vägen? Har det något att göra med den overlap som finns då både insug och avgasventiler är lite öppna samtidigt då en liten puls kan gå tillbaka genom insuget eller är det någon annan motormagi jag inte förstår :va

Jo, jag vet att man måste justera men jag förstår bara inte varför

Varning gissningslek:

Ööö visste inte att speciellt många motorcyklart hade lmm. Men oavsett så räcker kompensationen bara en bit.

Varför man inte förlitar sig på det mer vet jag ej men det kanske är en säkerhetsfunktion.

Haft lmm på ett par bilar men oavsett måste man mappa om dem för kompensationen är marginell och mer en mätare/givare på att allt fungerar.

På en insprutare har man väl en luftmängdmätare i luftboxen/insuget, vad är det som gör att motorn inte kompenserar för det ökade flödet enligt sin vanliga mapp, dvs mer luftgenomströmning = mer bensin, luften som kommer in torde inte kunna gå någon annan stans än in i förbränningsrummet om man inte har trasiga kolvringar och det smiter ut den vägen? Har det något att göra med den overlap som finns då både insug och avgasventiler är lite öppna samtidigt då en liten puls kan gå tillbaka genom insuget eller är det någon annan motormagi jag inte förstår :va

MC sprut har inte LMM utan man jobbar bara mot TPS och lufttryck samt ev en smalbandslambda för att få fina avgasvärden på låglast...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back