Naja handtagsgummit

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Gjorde en bonn-najning med vanlig ståltråd över hela vänstra handtagsgummit på viffern som hade börjat snurra på styret, vilket funkade över förväntan! Men oj vad fult det blev, ratbike-varning om man säger så...

Hur ska man göra egentligen så att det blir snyggt också?

Finns det nån howto någonstans edyl nånstans? Kollade på Svenska Offroadentusianternas hemsida, men inget relevant dök upp. Det enda som nämns är att naja handtagen ska man. Typ...

Kort sagt, hur gör man?

Tja, naja i dom två små spåren med tråd som inte är onödigt tjock så blir det race-mässigt och snyggt. :tummenupp

EDIT: Det förutsätter förstås att handtagen har dessa spår i gummit.

Brukar finnas spår på de flesta handtag, två stycken nån centimeter in på gummit från varje håll. Ståltråd och naja ihop ordentligt, klipp av så nån centimeter sticker ut och hamra in änden i gummit med närmsta verktyg.
Alltid funkar för mig.

Tja, naja i dom två små spåren med tråd som inte är onödigt tjock så blir det race-mässigt och snyggt. :tummenupp

Jo, ok, så långt kom jag också.

Men ska man bara naja i ändarna på gummit och snurra upp ändbitarna på tråden i vardera änden? Inte i spiral över hela handtagsgummit alltså, som jag gjort nu? :confused:

Nackdelen med att inte naja över hela handtaget är att mitten på handtagsgummit är slappt och glider runt nån mm medan ändarna sitter som berget. Känns skumt.

Brukar finnas spår på de flesta handtag, två stycken nån centimeter in på gummit från varje håll. Ståltråd och naja ihop ordentligt, klipp av så nån centimeter sticker ut och hamra in änden i gummit med närmsta verktyg.
Alltid funkar för mig.

Aaah! På så vis, tack för tipset! Provar direkt efter jobbet. :tummenupp

Använder ni förresten nån speciell sorts tråd? Tog en 30år gammal ståltrådsbit (som jag inte tror är rostfri) som jag hittade längst ner i verktygslådan...

Last edited:

Men ska man bara naja i ändarna på gummit och snurra upp ändbitarna på tråden i vardera änden? Inte i spiral över hela handtagsgummit alltså, som jag gjort nu? :confused:

Nackdelen med att inte naja över hela handtaget är att mitten på handtagsgummit är slappt och glider runt nån mm medan ändarna sitter som berget. Känns skumt.

Nej, du ska inte behöva naja över hela gummit, utan det borde sitta fast ändå. Om det rör på sig så mycket borde du kanske byta gummi eller lägga nåt lager tejp eller så under.

Nej, du ska inte behöva naja över hela gummit, utan det borde sitta fast ändå. Om det rör på sig så mycket borde du kanske byta gummi eller lägga nåt lager tejp eller så under.

Det var tejp under från början, som jag pillade bort, när handtaget började snurra. Kändes kletigt som schampoo edyl. Handtaget började snurra efter ett rejält regn häromveckan.

Byta gummi låter annars som nåt man kanske borde göra ändå. Har letat ett tag efter ett tjock slätt gummi, men inte hittat nåt passande.

Aaah! På så vis, tack för tipset! Provar direkt efter jobbet. :tummenupp

Använder ni förresten nån speciell sorts tråd? Tog en 30år gammal ståltrådsbit (som jag inte tror är rostfri) som jag hittade längst ner i verktygslådan...

Jag har alltid använt kontaktlim under också. Det var iochförsig på crossen och den får ju utstå en del. Har fortsatt göra så även på gathoj. Gör det så blir det dels lättare att på på gummit ;-) och du slipper rörelsen i mitten. Det blir däremot värre med att plocka bort det. Då är det bara våld eller kniv som gäller men det går. Använder najtråd från Biltema runt 1.5-2 mm tror jag med det mesta som håller för najningen går nog... rost ig tråd - det är väl snyggt!

Last edited:
Linda ett varv eltejp på styret, vrid rullen så att tejpen tvinnar sig ett halvt varv och således får klibbiga sidan ut, linda ett par var så, vrid rullen ett halvt varv till och linda fast.

Sedan slår du på ett nytt handtag och najar det.

Jag har alltid använt kontaktlim under också. Det var iochförsig på crossen och den får ju utstå en del. Har fortsatt göra så även på gathoj. Gör det så blir det dels lättare att på på gummit ;-) och du slipper rörelsen i mitten. Det blir däremot värre med att plocka bort det. Då är det bara våld eller kniv som gäller.

Spelar mindre roll, bara det jämrans handtaget sitter fast! Blir så oroligt på BKK med handtag som snurrar...

Använder najtråd från Biltema runt 1.5-2 mm tror jag med det mesta som håller för najningen går nog... rost ig tråd - det är väl snyggt!

2mm är rätt tjockt känns det som. Rostig tråd är väl ok man gillar ratbikestuket.:hihi

Apropå dåligt grepp, råkade jag få lite läderfett på högerhandskens greppsida. Blev spännande i en kurva på Rörken när jag slant på gasen... :jisses Gick dock inte omkull, men vinglade till så jag körde in på instruktörsparkeringen längst bort på banan istf att köra runt kurvan efter esset. "Åååå, skiiit... Ooaaah!!"

Linda ett varv eltejp på styret, vrid rullen så att tejpen tvinnar sig ett halvt varv och således får klibbiga sidan ut, linda ett par var så, vrid rullen ett halvt varv till och linda fast.

Sedan slår du på ett nytt handtag och najar det.

Perfekt! Tack alla! :tummenupp

Last edited:
Jag brukar använda vanlig svart sprayfärg som "smörjmedel" och lim när jag byter handtagsgummin.
Spraya flödigt in i handtaget så hela insidan täcks, tryck på handtaget, justera och låt vila över natten sen sitter det som berget!

• Gilla
Reaktioner: xds
Jag brukar använda vanlig svart sprayfärg som "smörjmedel" och lim när jag byter handtagsgummin.
Spraya flödigt in i handtaget så hela insidan täcks, tryck på handtaget, justera och låt vila över natten sen sitter det som berget!

Sprayfärg funkar susen, Men renthal har riktig klister för hantagen, "grip Glue" borde finnas hos närmsta Mc ÅF

Sprayfärg funkar susen, Men renthal har riktig klister för hantagen, "grip Glue" borde finnas hos närmsta Mc ÅF

Vad är skillnaden mellan riktigt klister och vanligt kontaktlim edyl?

Om man sniffar klister snurrar det åt höger och kontaktlim åt vänster.
Nej, har använt Renthals klister och det snurrar åt vänster så det är fanimig kontaktlim det med. :D

Aha, den skillnaden. :)

Jag kör alltid med klarlack först sen på med handtaget sen naja. Sitter som berget och har aldrig lossnat för mig iaf :)

//Tapper

Lossar ett limmat hantag när man ska byta gör man genom att trycka in ett spetsigt tryckluftsmunstycke mellan handtag o styre o blåser det brukar funka för mig.....

Glömde ta en före-bild, men nedan är en efter-bild iaf. Mycket snyggare nu!

Om ni klickar på tumnageln nedan och sen klickar på förstoringslänken (till den megastora bilden) kan ni kanske se spåren på mitten av handtaget. Det var där ståltråden gick i spiral om hela handtaget innan.

Tack för tipsen alla som svarat på denna tråd!

Last edited:
*/ ?>
Back