Vad gör powercommander?

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Hej på er alla,

Jag har en liten fundering angående powercommander. Jag köpte nämligen nyligen en honda cbr 954, och vart rekomenderad av säljaren att montera powercommander.

vad jag förstått optimerar den förbränning och lite annat? Men det jag undrar är hurvida jag, som kanske inte den mest erfarne motorcyklist kommer märka en skillnad, ger den någonting utöver effektökning? Jag tvekar att jag ens kan utnyttja hälften av de 150 hästarna.

/z

Det kanske är bytt annat på hojen, ex vis avgassystem/luftfilter, och då måste bränslemängden korrigeras så att den inte går för snålt vid något varvtal.

jämnare kurva...kan vara skönt vid t ex statskörning. Själv plågas jag på allt under 40km/h ... 929 första med insprutning

jämnare kurva...kan vara skönt vid t ex statskörning. Själv plågas jag på allt under 40km/h ... 929 första med insprutning

Stämmer bra det! Jämnare kurva vilket underlättar att köra jämt och fint. Men frågan är bara om det är värt det. Den frågan får TS avgöra. Brukar ju hamna på runt 5000kr + - med PC och mappning då.

Det kanske är bytt annat på hojen, ex vis avgassystem/luftfilter, och då måste bränslemängden korrigeras så att den inte går för snålt vid något varvtal.

Alright, det enda som är ändrat på hojen är sliponet till modell högljudd. 5lax låter lite saftigt för mjukare kurva faktiskt

Då kolv och ventiler till stor del kyls av bränslet är det viktigt att dessa får tillräcklig kylning vid alla varvtal/belastningar.:fakta

När du ändrar flödet av gas (luft) genom motorn är det inte säkert att bränslesystemet känner av detta och då behöver man korrigera med en omprogrammering. PCIII gör detta möjligt utan att ändra i original programmvara.
Dock ändras endast bränslemängd ej tändning. :mattias

Förändring av flödet får du som GuW redan sagt när du ändrar t.ex luftfilter, avgassystem, kamaxel...etc. :krama

Går inte detta att göra ens till viss mån med original box?
Är det alltså "lönlöst" att bänka utan PC? Ifall man pratar mera effekt/jämnare kurva.

Är det alltså "lönlöst" att bänka utan PC? Ifall man pratar mera effekt/jämnare kurva.

Jag är fel man att fråga, min motorcykel har förgasare.

Men nja, oftast kan man nog inte ändra mappning i orginalboxen, det kan finnas möjlighet att höja bränsletrycket och således sprutar den in lite mer bränsle per gång, men det är bonnmeck!

På Suzuki och Kawasaki kan man justera hela mappen i höjdled för att på ett rudimentärt sett kompensera för avgas/filter etc....

Går man inte hela vägen med helsystem luftfilter o dyl så är PCIII bortkastade pengar om det är effekt man letar efter. Lite snyggare gång på del-last kan man dock få...

Snor tråden lite....

Har en SV650 -00 som jag monterat slip-on på. Ska nu slänga i ett K&N luftfilter i den också. Behöver jag mappa om?

Pc-v?

Har hört att många som kör i Pro Superbike bl.a lovordar nya PC5 tillsammans med dess Autotune modul (den med bredbands lambda) som hela tiden justerar inlagd mapp för optimal AF-ratio, vad säger ni gatåkare om det?
Nån med erfarenhet av PC5 på sin gathoj?

Tacksam för info:tummenupp

Har hört att många som kör i Pro Superbike bl.a lovordar nya PC5 tillsammans med dess Autotune modul (den med bredbands lambda) som hela tiden justerar inlagd mapp för optimal AF-ratio, vad säger ni gatåkare om det?
Nån med erfarenhet av PC5 på sin gathoj?

Tacksam för info:tummenupp

Visst fan är den bra men det är ingen magi man måste fortfarande leta fram vilka målvärden PC V skall styra mot för högsta effekt. Det är inget boxen själv vet eller kan gissa sig fram till......

Visst fan är den bra men det är ingen magi man måste fortfarande leta fram vilka målvärden PC V skall styra mot för högsta effekt. Det är inget boxen själv vet eller kan gissa sig fram till......

Så man måste ändå köra i bänk & ställa in en grundmapp?

Om man läser PC reklam så behövs inte det, den gör allt själv:)
Lite för bra för att vara sant tänkte jag också...

Så man måste ändå köra i bänk & ställa in en grundmapp?

Om man läser PC reklam så behövs inte det, den gör allt själv:)
Lite för bra för att vara sant tänkte jag också...

Mja....

Du ersätter en vanlig bänkning såtillvida att du kan fippla in samma målvärde som bänkoperatören och boxen anpassar mappen efter det. På så vis får du en lika bra mapp som från en standardbänkning....

Men för racebruk är det tveksamt om detta duger då där finns effekt att hänta i att anpassa målvärdet bättre än den schablon PC styr efter....

På Suzuki och Kawasaki kan man justera hela mappen i höjdled för att på ett rudimentärt sett kompensera för avgas/filter etc....

Går man inte hela vägen med helsystem luftfilter o dyl så är PCIII bortkastade pengar om det är effekt man letar efter. Lite snyggare gång på del-last kan man dock få...

Tack för den Boris, hade en liten aning om detta, därför var inte heller PCIII aktuellt för mig, men en bänk möjlig!:tummenupp

Vet du hur bänkning funkar med trycksatt luftinsug på gsxrn?

Kopplas det in luftslangar för att simulera? :confused:

Liten fråga!
Om man har KN filter och slipon på en hoj med insprutning, men är ej mappad då kan man lika väl byta tillbaka till original luftfilter och strunta i Kn eller?

Eller varför byter så många till KN filter + slipon UTAN att mappa om hojen?

När man gör alla dessa byten öppnar man ju upp motorns "andning" och då kräver den väl rätt mängd soppa också i och med att soppan kyler en del och förr att den inte ska gå fett eller snålt..

Vill man bara ha ljudet då räcker det väl att slänga på slipon och strunta i KN filter!? Eller har jag helt fel?

Liten fråga!
Om man har KN filter och slipon på en hoj med insprutning, men är ej mappad då kan man lika väl byta tillbaka till original luftfilter och strunta i Kn eller?

Eller varför byter så många till KN filter + slipon UTAN att mappa om hojen?

När man gör alla dessa byten öppnar man ju upp motorns "andning" och då kräver den väl rätt mängd soppa också i och med att soppan kyler en del och förr att den inte ska gå fett eller snålt..

Vill man bara ha ljudet då räcker det väl att slänga på slipon och strunta i KN filter!? Eller har jag helt fel?

Du har helt rätt....

Enda poängen med KN om man inte mappar om är att det är tvättbart men för att få den investeringen att betala sig måste man köra typ 15000 mil....

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back