Körkort 2009

Last edited:
Försökte bara köra lågfartsbanorna med åbäket, stört omöjligt :D

Nejdu, min TTR är smidig, GSen är klumpig. Tyckte min hoj var klumpig innan.. :rolleyes:

Menmen, det är nog en vanesak också. Lycka till på torsdag!

Min 750 ES är inte det smidigaste som har rullat på Svenska vägar heller =), hade lite problem med krypkörningen och inbromsningen från 70(Första gången låste jag frambromsen och la ner hojen och stukade handleden) men skam den som ger sig. Fixade kortet ett par veckor senare efter nedläggningen, det var överaskande lätt med stads/landsvägs körningen, hade en ruskigt bra kille från vv.
 
Jahapp..då har man precis haft sin sista lektion innan uppkörningen på torsdag.
Körde mest högfarten idag och det gick bra förutom en nedsättning i vändningen en gång....måste verkligen lära mig att ta rätt håll på första konen så jag får högervändning, av någon anledning sitter denna bäst. Bromsproven gjorde jag för första gången och det gick klockrent både från 70 o 90. Nu är det säkerhetskontrollen som ska nötas in...har i princip inte kikat nåt alls på det. =(
 
Får gratulera Aowzah här på forumet som fixade mellankort igår. :D Var lite nervöst att stå och vänta vid vägverket. Liiite kul här i Örebro som kuggar flest i hela landet. En ägare till en körskola förklarade det med att "det kommer så många privatister från Stockholm som inte kan köra ordentligt. De som kommer från våran skola klarar sig bra" . Hmmm. Var en kille där igår från nämnda körskola. Han körde upp för tredje gången. :rolleyes: Jag har varit på uppkörning med två elever i sommar. Båda har fixat kortet på första försöket.:tummenupp
 
Ni som skriver att ni hade "ruskigt bra" förrättningsman, förklara gärna vad ni menar?
Var han ruskigt bra för att han gav er lappen?:va

Haha.
Jag brukar också tänka på det när folk skriver så :)
Är ganska säker på att han inte hade varit lika "ruskigt bra" om han underkänt dem.

Hur många har skrivit: "Jag kuggade, men vv-killen var grymt bra!!!"? :)

Jag tyckte att min inspektör var klockren, (klarade iofs lappen på första försöket, så kan vara därför.)

Men det jag tycker var skönt var att han sa inte så mkt alls egentligen.
Skakade hand och presenterade sig. Förklarade bara vad jag skulle göra rakt upp och ner och kollade om jag hade nån fråga inför varje moment.

När vi var ute och körde så var han väldigt diskret. Höll sig på avstånd mest hela tiden. Sa inte så mkt i radion, annat än nån anvisning om att vi skulle åka tillbaka osv.

Kändes som att vara ute och köra själv... som det ska va! Klockrent!

(körde i Tullinge i Sthlm. Ganska lång kille, inte lastgammal, lät som att han hade någon sorts norrlänsk dialekt).
 
Ni som skriver att ni hade "ruskigt bra" förrättningsman, förklara gärna vad ni menar?
Var han ruskigt bra för att han gav er lappen?:va

Jag klarade i o f oxå lappen på första försöket. Jag tyckte att min inspektör var "ruskigt bra" och då menar jag att man fick känslan av att han ville att man skulle klarade det och att han inte var någon regelryttare. Ändå så underkändes 3 av 5 innan trafiken.
 
Haha.
Jag brukar också tänka på det när folk skriver så :)
Är ganska säker på att han inte hade varit lika "ruskigt bra" om han underkänt dem.

Hur många har skrivit: "Jag kuggade, men vv-killen var grymt bra!!!"? :)

Jag tyckte att min inspektör var klockren, (klarade iofs lappen på första försöket, så kan vara därför.)

Men det jag tycker var skönt var att han sa inte så mkt alls egentligen.
Skakade hand och presenterade sig. Förklarade bara vad jag skulle göra rakt upp och ner och kollade om jag hade nån fråga inför varje moment.

När vi var ute och körde så var han väldigt diskret. Höll sig på avstånd mest hela tiden. Sa inte så mkt i radion, annat än nån anvisning om att vi skulle åka tillbaka osv.

Kändes som att vara ute och köra själv... som det ska va! Klockrent!

(körde i Tullinge i Sthlm. Ganska lång kille, inte lastgammal, lät som att han hade någon sorts norrlänsk dialekt).

Numera får dom inte skaka hand pga svininfluensan, löjligt ! :P
 
Min dag började 05:51 då alarmet ringde.

Efter ett par minuters snoozande så steg jag upp, väckte pappa och fixade frukost. Vi åt, borstade tänderna, tog på oss och for iväg. Klockan var då 06:57 ungefär.


Vi var väl framme vid uppkörningsplatsen (Ählms flygfält) kl 07:30. Jag körde banorna ett par varv, bromsade några gånger och sedan anslöt vi oss till de andra som också skulle köra upp idag.

Instruktören frågar om jag är jag, vilket jag var, så jag svarade ja. Jag kom på att oj, jag har ingen legitimation med mig.

Då sade han vänligt men bestämt:
- Då blir det inget prov.

Ojdå... Som tur var så for pappa iväg och hämtade mitt pass.

På grund utav detta så fick jag köra sist av alla, men det kan man väl stå ut med.
Pappa kom långt innan det var min tur.

När det äntligen var min tur så kickade jag igång och körde ut på banan till instruktören. Han kikar på passet och jag får säkerhetskontrollera hela motorcykeln.

Blev lite smått orolig när jag fick göra en så pass omfattande kontroll, men jag började med bromsar, för att sedan kolla däck och fälg, kraftöverföring. Förklarade först att jag ville ta elen sist eftersom jag inte har batteri, och motorn måste vara igång för att det ska bli elektricitet av. Det köpte han. Jag förklarade allt jag gjorde, gjorde det lugnt och noga. Frågade ifall han kunde hjälpa mig få upp hojen på sidostödet så jag kunde kolla lagerna ordentligt.

Där avbröt han mig och konstaterade att jag kunde. Skönt!

Jag körde lågfartsbanan (serpentinen utan stopp) utan några som helst problem. Gick långtsamt, flöt på bra, gick helt enkelt suveränt.

Iväg för att ta fart på högfartsbanan, kör den. Välter dock näst sista konen på vägen tillbaka pga för snålt tagen sväng. Han verkade strunta i vilket, men jag frågade ifall jag skulle göra om det och det fick jag göra (Kanske inte hade behövt, men skit samma, jag kan!).

Andra gången gick problemfritt. Vidare till inbromsningar!

När jag är på väg och ska ta sats inför bromsningarna så kom Koenigsegg som var ute och testkörde sina bilar. Försökte dra Koenigseggen, men det gick inte riiiktigt hela vägen.

Kändes rätt fräckt att köra bredvid en Koenigsegg på en 40 meter bred start/landningsbana :D:yoparty

Nåja, bromsningarna gick bra, fick inte göra om någon av dem.

Eftersom jag är sist i ledet, så har jag min trafikkörning sist. Klockan 14:30 skall jag infinna mig på vägverket.

Är hemma om nu, tänkte ta en välbehövlig dusch innan det är dags att sadla om inför trafikdelen.

Känns bra detta, är känner mig hemma i trafiken, tittar noga, släpper på gasen när jag kör förbi hus/avfarter med dålig sikt/häck/staket mot vägen.
Vet att planera min körning, tog B-kortet i december, så det sitter kvar en del.

Lite att-tänka-på och lyckoönskningar, nu tack! :banana
 
Min dag började 05:51 då alarmet ringde.

Efter ett par minuters snoozande så steg jag upp, väckte pappa och fixade frukost. Vi åt, borstade tänderna, tog på oss och for iväg. Klockan var då 06:57 ungefär.


Vi var väl framme vid uppkörningsplatsen (Ählms flygfält) kl 07:30. Jag körde banorna ett par varv, bromsade några gånger och sedan anslöt vi oss till de andra som också skulle köra upp idag.

Instruktören frågar om jag är jag, vilket jag var, så jag svarade ja. Jag kom på att oj, jag har ingen legitimation med mig.

Då sade han vänligt men bestämt:
- Då blir det inget prov.

Ojdå... Som tur var så for pappa iväg och hämtade mitt pass.

På grund utav detta så fick jag köra sist av alla, men det kan man väl stå ut med.
Pappa kom långt innan det var min tur.

När det äntligen var min tur så kickade jag igång och körde ut på banan till instruktören. Han kikar på passet och jag får säkerhetskontrollera hela motorcykeln.

Blev lite smått orolig när jag fick göra en så pass omfattande kontroll, men jag började med bromsar, för att sedan kolla däck och fälg, kraftöverföring. Förklarade först att jag ville ta elen sist eftersom jag inte har batteri, och motorn måste vara igång för att det ska bli elektricitet av. Det köpte han. Jag förklarade allt jag gjorde, gjorde det lugnt och noga. Frågade ifall han kunde hjälpa mig få upp hojen på sidostödet så jag kunde kolla lagerna ordentligt.

Där avbröt han mig och konstaterade att jag kunde. Skönt!

Jag körde lågfartsbanan (serpentinen utan stopp) utan några som helst problem. Gick långtsamt, flöt på bra, gick helt enkelt suveränt.

Iväg för att ta fart på högfartsbanan, kör den. Välter dock näst sista konen på vägen tillbaka pga för snålt tagen sväng. Han verkade strunta i vilket, men jag frågade ifall jag skulle göra om det och det fick jag göra (Kanske inte hade behövt, men skit samma, jag kan!).

Andra gången gick problemfritt. Vidare till inbromsningar!

När jag är på väg och ska ta sats inför bromsningarna så kom Koenigsegg som var ute och testkörde sina bilar. Försökte dra Koenigseggen, men det gick inte riiiktigt hela vägen.

Kändes rätt fräckt att köra bredvid en Koenigsegg på en 40 meter bred start/landningsbana :D:yoparty

Nåja, bromsningarna gick bra, fick inte göra om någon av dem.

Eftersom jag är sist i ledet, så har jag min trafikkörning sist. Klockan 14:30 skall jag infinna mig på vägverket.

Är hemma om nu, tänkte ta en välbehövlig dusch innan det är dags att sadla om inför trafikdelen.

Känns bra detta, är känner mig hemma i trafiken, tittar noga, släpper på gasen när jag kör förbi hus/avfarter med dålig sikt/häck/staket mot vägen.
Vet att planera min körning, tog B-kortet i december, så det sitter kvar en del.

Lite att-tänka-på och lyckoönskningar, nu tack! :banana

Lycka till...kommmer gå fint:banana
 
Min dag började 05:51 då alarmet ringde.

Efter ett par minuters snoozande så steg jag upp, väckte pappa och fixade frukost. Vi åt, borstade tänderna, tog på oss och for iväg. Klockan var då 06:57 ungefär.


Vi var väl framme vid uppkörningsplatsen (Ählms flygfält) kl 07:30. Jag körde banorna ett par varv, bromsade några gånger och sedan anslöt vi oss till de andra som också skulle köra upp idag.

Instruktören frågar om jag är jag, vilket jag var, så jag svarade ja. Jag kom på att oj, jag har ingen legitimation med mig.

Då sade han vänligt men bestämt:
- Då blir det inget prov.

Ojdå... Som tur var så for pappa iväg och hämtade mitt pass.

På grund utav detta så fick jag köra sist av alla, men det kan man väl stå ut med.
Pappa kom långt innan det var min tur.

När det äntligen var min tur så kickade jag igång och körde ut på banan till instruktören. Han kikar på passet och jag får säkerhetskontrollera hela motorcykeln.

Blev lite smått orolig när jag fick göra en så pass omfattande kontroll, men jag började med bromsar, för att sedan kolla däck och fälg, kraftöverföring. Förklarade först att jag ville ta elen sist eftersom jag inte har batteri, och motorn måste vara igång för att det ska bli elektricitet av. Det köpte han. Jag förklarade allt jag gjorde, gjorde det lugnt och noga. Frågade ifall han kunde hjälpa mig få upp hojen på sidostödet så jag kunde kolla lagerna ordentligt.

Där avbröt han mig och konstaterade att jag kunde. Skönt!

Jag körde lågfartsbanan (serpentinen utan stopp) utan några som helst problem. Gick långtsamt, flöt på bra, gick helt enkelt suveränt.

Iväg för att ta fart på högfartsbanan, kör den. Välter dock näst sista konen på vägen tillbaka pga för snålt tagen sväng. Han verkade strunta i vilket, men jag frågade ifall jag skulle göra om det och det fick jag göra (Kanske inte hade behövt, men skit samma, jag kan!).

Andra gången gick problemfritt. Vidare till inbromsningar!

När jag är på väg och ska ta sats inför bromsningarna så kom Koenigsegg som var ute och testkörde sina bilar. Försökte dra Koenigseggen, men det gick inte riiiktigt hela vägen.

Kändes rätt fräckt att köra bredvid en Koenigsegg på en 40 meter bred start/landningsbana :D:yoparty

Nåja, bromsningarna gick bra, fick inte göra om någon av dem.

Eftersom jag är sist i ledet, så har jag min trafikkörning sist. Klockan 14:30 skall jag infinna mig på vägverket.

Är hemma om nu, tänkte ta en välbehövlig dusch innan det är dags att sadla om inför trafikdelen.

Känns bra detta, är känner mig hemma i trafiken, tittar noga, släpper på gasen när jag kör förbi hus/avfarter med dålig sikt/häck/staket mot vägen.
Vet att planera min körning, tog B-kortet i december, så det sitter kvar en del.

Lite att-tänka-på och lyckoönskningar, nu tack! :banana

Använd skallen bara så går det bra. Lycka till.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top