Problem med äldre KTM 620?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Skulle vilja ha en billig supermotard som andrahoj/lekhoj. Köra lite väg och kanske lite gortkartbana nån gång då och då. Sett äldre KTM 620 (från -95 och framåt) för en rimlig peng. Men vågar man satsa på dessa lite äldre? Är de på något sätt ett osäkrare kort än en nyare?

Undrar oxå vad "Duke"-betecknigen innebär på KTM's hojjar. Alltså är det nån skillnad på en "vanlig" 620 och en 620 Duke? Duken ser lite bulligare ut, eller synvilla?
 
Det är inga större bekymmer med dessa äldre LC4 av typen 620. Enstaka årgångar har haft problem med t.ex. kopplingslagret och något annat år var det andra komponenter som återkallades. Men det har gällt även för nyare hojar. 620:n är i grunden en bra konstruktion och servas den rätt och man håller lite koll på slitaget, så levererar den många tusen mil.

Många av de äldre hojarna har fått förgasaren utbytt (Oftast från DellOrto 40mm till Mikuni eller Keihin 40-42mm) och andra modifieringar, så man slipper själv meka med sådant. Leta efter ett maskinellt välskött exemplar och hör efter om historiken och utbytta delar och när/om renoveringar har gjorts.

Det man saknar mot nyare modeller, är startmotor (med några undantag) och att t.ex. gaffelbenen är smalare. Svingen är något smalare, men kan faktiskt ta en 5" fälg om man så vill.

620 Duke är föregångaren till Duke II (baserad på 640LC4) och är mer av en stads/landsvägshoj jämfört med övriga 620, som är offroad-maskiner. 620:n dök dock upp som motard under de senare åren, även från fabrik. En Duke har kortare fjädringsväg och mjukare sadel, andra lysen osv.
 
Det är inga större bekymmer med dessa äldre LC4 av typen 620. Enstaka årgångar har haft problem med t.ex. kopplingslagret och något annat år var det andra komponenter som återkallades. Men det har gällt även för nyare hojar. 620:n är i grunden en bra konstruktion och servas den rätt och man håller lite koll på slitaget, så levererar den många tusen mil.

Många av de äldre hojarna har fått förgasaren utbytt (Oftast från DellOrto 40mm till Mikuni eller Keihin 40-42mm) och andra modifieringar, så man slipper själv meka med sådant. Leta efter ett maskinellt välskött exemplar och hör efter om historiken och utbytta delar och när/om renoveringar har gjorts.

Det man saknar mot nyare modeller, är startmotor (med några undantag) och att t.ex. gaffelbenen är smalare. Svingen är något smalare, men kan faktiskt ta en 5" fälg om man så vill.

620 Duke är föregångaren till Duke II (baserad på 640LC4) och är mer av en stads/landsvägshoj jämfört med övriga 620, som är offroad-maskiner. 620:n dök dock upp som motard under de senare åren, även från fabrik. En Duke har kortare fjädringsväg och mjukare sadel, andra lysen osv.

Tack för mkt bra svar!
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top