Mycket buller = liten pillesnåpp

Mitt system låter så högt så jag får ont i öronen om jag ligger runt 8.000 RPM. Idag var det en gammal tant som gnällde (såg bara hennes min och hennes arga sura ansikte och den glappande käften) med fingrarna i öronen, så när jag kom nära nog, så varvade jag som SATAN bara för att jävlas
Satans gnällspikar, kan inte alla sköta sitt ?? Det borde vara förbjudet att gnälla ..

....på gamla tanter. Vad uppnådde du med ditt ilskna varvande?

FZ-6n. Jaja, du kan ju alltid väsnas... Är det för prestandan du har öppet blås?

Bushido,
vi förstår din oro och den är mycket vanlig bland pojkar i din ålder. Dock behöver du inte vara orolig. Har man mindre än 500cc kör man en s k "tjejhoj" per automatik, och detta förutsätter rejäl utrustning, framförallt om man kör ner den till fiket och parkerar bland de andra cyklarna.

Faktum är att alla som har mindre än 750 cc är garanterade utrustning över medellängd, eftersom alla de tuffa killarna vet att det bara är literhojar som räknas. En tumregel är att har man råd att både äta och ha helförsäkring på sin MC så är man inte i riskzonen för att krympningen skall ha en effekt på den reproduktiva förmågan.

Det är som vanligt inte tomten i studion som har skrivit svaret.

Puh, då kan jag andas ut igen! Skönt att höra:)

Det stämmer.
Båda mina hojar låter högst i sverige och jag har jätteliten snopp.

Hade jag fått välja skulle jag vilja ha mina hojar ljudlösa. Gärna alla andras också.
Förstår mej verkligen inte på alla som direkt sliter bort originaldämparna för att få "gött ljud!"
Och nej, kom inte och skyll på att det är mer effekt ni är ute efter.

Bara en variant av samma sak men eftersom jag är en gentleman så avstår jag från att vidareutveckla min tes.

Please do!

Om jag inte gillar mina fula speglar och byter dessa mot snyggare skulle jag alltså om jag hade varit kille haft liten snopp :va. Samma sak med ljudet, gillar inte tjutande hojar, utan föredrar dovare ljud, alltså byter jag bolt-on. (Nu ska jag byta det och dessutom bänka+mappa med tuneboy, men det är för att den ska gå att köra i stan på fler växlar än ettan, går ojämnt under 4000 RPM.)
Har även resat upp baken på hojen, bytt styre mm, för att jag vill ha den perfekta hojen för MIG. Det finns de som tycker att han är det fulaste de sett, men eftersom jag skiter i deras åsikter finns det brister i din logik.

Säger inte att alla tänker som jag, men man kan inte dra alla över samma kam, visar bara på att det finns undantag. :krama

Please do!

Om jag inte gillar mina fula speglar och byter dessa mot snyggare skulle jag alltså om jag hade varit kille haft liten snopp :va. Samma sak med ljudet, gillar inte tjutande hojar, utan föredrar dovare ljud, alltså byter jag bolt-on. (Nu ska jag byta det och dessutom bänka+mappa med tuneboy, men det är för att den ska gå att köra i stan på fler växlar än ettan, går ojämnt under 4000 RPM.)
Har även resat upp baken på hojen, bytt styre mm, för att jag vill ha den perfekta hojen för MIG. Det finns de som tycker att han är det fulaste de sett, men eftersom jag skiter i deras åsikter finns det brister i din logik.

Säger inte att alla tänker som jag, men man kan inte dra alla över samma kam, visar bara på att det finns undantag. :krama

Visst finns det undantag som bekräftar regeln och det är möjligt att du är ett av dom.
Det stora flertalet dock sätter på ett riktigt högljutt slipon för att dom vill att alla ska höra deras hoj.
Sen rensar dom baken, sätter dit en miniskylt i hjulhuset och miniblinkers som sitter för tätt för att vara lagliga.
Och sen sitter dom och gnäller för att dom får böter för att hojen är olaglig. Det är lite hål i huvudet enligt mig. Lite som att gnälla över att det gör ont i pannan när dom själva bankat huvet i väggen.

Visst jag kan tycka att många hojar går att snygga till baktill. Jag tycker själv inte att läppen som hänger ner bak på min hoj är det snyggaste på den här sidan millenieskiftet och ibland kunde det vara kul med ett lite maffigare ljud.
Dock är det ju så att jag inte ser bakdelen på min hoj när jag kör och det är det som är mitt primära syfte. Köra alltså. Jag tillbringar ytterst lite tid med att stå och titta på hojen. Dessutom värdesätter jag att jag kan komma hem mitt i natten utan att väcka hela grannskapet.
Lägger man till det att jag inte har lust att få böter för något som har så liten betydelse för mig som en nummerskylt så blir resultatet att allt får vara som det är.

Om min bakdel är ful så är det ju bara dom jag kör om och ifrån som får se den och det kan dom förtjäna. Eller såklart dom som kör ikapp mig för dom är också ganska många.

Ja, det är ju en fråga som stötts och blöts i många år men undersökningar har visat att längden ökar i kvadrat med effektökningen och minskar linjärt med ljudnivån i decibel så du kan troligen känna dig lugn.

Nya längden = Gamla längden * (140 - ljudnivån)/140*(Nya effekten/gamla effekten)^2

Den vakne ser även att över 140 decibel så blir det till att sitta ner

Är det därför damer är så högljudda?

/Urban

Tror du förstod poängen ändå. :-)

Människan är skapt fåfäng precis som många andra djur så att folk vill pimpa sina hojar, fixa frisyrer osv är ganska naturligt.

Det finns ju även vissa människor som springer och slåss på stan för att söka uppmärksamhet och dom brukar kalla det respekt. Sprida oljud omkring sig i onödan är en lindrigare variant på ett misslyckat sätt att skaffa sig uppmärksamhet.

Att du byter blinkers eller speglar stör ingen annan så det finns alltså en viss skillnad här.

Jag ringade in insändaren och visade den för customkillen på jobbet!
Den var ju inte helt omtyckt!

Men är det inte otroligt hur en del orkar gnälla? Det spelar ingen roll vad du har för intressen, det är alltid någon som gnäller.....:va

Jag hittade min snopp i morse! trots att jag har raka rör och det flammar ut på gasavslag !

Jag har Vance/hines megafon på min hoj. 1327cc motor. Det låter...
Jag kör inte med tomt rör vilket var poppis på 80talet. Det låter för mycket.
Jag har inte det röret på vid besiktning för det vill jag inte ens chansa på att det går igenom..

P*ttlängden har ingen klagat på hittills..

Mao.. Jag bryr mig inte speciellt vad andra tycker...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back