TL-tråden - v2 !

Tlr1000 1998 sittställning?

Är på g att köpa en TLR1000 1998. Jag har kört CBR 900 1996 FIGHTER i ett år nu och vill ha med något mer touringaktigt med kåpor.

Har alltid gillat TLR men aldrig kört.

Går det att toura med den utan att få spasmer tex?
Många tycker ju tex. R1 har lite tuff sittställning jämfört med andra hojar.
Hur är TLR jämfört med tex min blade 1996:a?

Jag är riktigt lång hela 176 cm.

Hur är sittställningen jämfört med andra sporthojar, benvinkel o styre?

Tacksam för svar:Bugar
 
Är på g att köpa en TLR1000 1998. Jag har kört CBR 900 1996 FIGHTER i ett år nu och vill ha med något mer touringaktigt med kåpor.

Har alltid gillat TLR men aldrig kört.

Går det att toura med den utan att få spasmer tex?
Många tycker ju tex. R1 har lite tuff sittställning jämfört med andra hojar.
Hur är TLR jämfört med tex min blade 1996:a?

Jag är riktigt lång hela 176 cm.

Hur är sittställningen jämfört med andra sporthojar, benvinkel o styre?

Tacksam för svar:Bugar

Har kört blade 929 bara, inte 919. Men om blejdarna är någorlunda lika så är TLR lite aggressivare i sittställningen, med längre avstånd mellan sadel och styre. Den är också högre. Sadeln är skön men lite för bred i mitt tycke (ska modda en originalsadel själv). Jag är 181cm själv och skulle gärna ha något kortare avstånd till styret. Men det sagt så trivs jag annars utmärkt i sadeln på TLR'en och har inga problem att köra 50 mil på en dag i lagom touringtempo (150 och uppåt). Sittställningen passar bättre ju mer det svänger...
 
Har kört blade 929 bara, inte 919. Men om blejdarna är någorlunda lika så är TLR lite aggressivare i sittställningen, med längre avstånd mellan sadel och styre. Den är också högre. Sadeln är skön men lite för bred i mitt tycke (ska modda en originalsadel själv). Jag är 181cm själv och skulle gärna ha något kortare avstånd till styret. Men det sagt så trivs jag annars utmärkt i sadeln på TLR'en och har inga problem att köra 50 mil på en dag i lagom touringtempo (150 och uppåt). Sittställningen passar bättre ju mer det svänger...

Ok, så lite längre till styret låter ok det.

Hur är det då med benvinkeln, känns det som pinnarna sitter på bakhjulsnavet och högt uppdragna eller är det bara att ta tag i styret och lägga upp fötterna naturligt på fotpinnarna?

Jag har iofs kört fighter i 1,5 år och då förstärks ju känslan av att fotpinnarna sitter långt bak. Med clipon-styre så fälls ju allt framåt och man "ligger" mer naturligt med hela kroppen liksom.

Jag frågar så ingående eftersom jag inte har någon TLR att testa. Ibland när jag åkt lite längre på min blade (10 mil+) så måste jag slänga upp benen på mina krashpuckar för att få lite avlastning och riktigt customtouring( faan det kanske är en blysläde jag vill ha:-))

Men som jag förstår det så har både r1:an och gixxern 1000 en klart mer aggro körställning, stämmer det tycker du?

Tack för svar:tummenupp
 
Är på g att köpa en TLR1000 1998. Jag har kört CBR 900 1996 FIGHTER i ett år nu och vill ha med något mer touringaktigt med kåpor.

Har alltid gillat TLR men aldrig kört.

Går det att toura med den utan att få spasmer tex?
Många tycker ju tex. R1 har lite tuff sittställning jämfört med andra hojar.
Hur är TLR jämfört med tex min blade 1996:a?

Jag är riktigt lång hela 176 cm.

Hur är sittställningen jämfört med andra sporthojar, benvinkel o styre?

Tacksam för svar:Bugar
Allvarligt, tycker du att en TLR är en touringcyckel :va, står ju förbövelen Superbike på min :D.
Men som i tidigare inlägg stämmer det nog att man sitter lite bekvämare med både armar och ben om du gemför med dom modernaste supersport hojarna :banana.

/ A.B
 
Är du intresserad av toura på en TL så titta på en TL1000S,det är touring av första klass. Ha ! :yopart

Liten putte: var är bitch-slap tls smailisen,låter klatch.
 
Last edited:
Är du intresserad av toura på en TL så titta på en TL1000S,det är touring av första klass. Ha ! :yopart

Liten putte: var är bitch-slap tls smailisen,låter klatch.

Kan bara instämma i ditt inlägg, om någon av mina kamrater skulle påstå att jag åker på en tourer, säljer jag direkt :D, slutar ju på R å allt :D.
 
Hur är det då med benvinkeln, känns det som pinnarna sitter på bakhjulsnavet och högt uppdragna eller är det bara att ta tag i styret och lägga upp fötterna naturligt på fotpinnarna?

Det var längesen jag hade dem men tyckte själv originalen sitter för lågt och framåt, har justerbara rearsets numera...

Men som jag förstår det så har både r1:an och gixxern 1000 en klart mer aggro körställning, stämmer det tycker du?

R1 har jag aldrig provat, Gixxer1000 K3 har jag testat och tyckte inte den var mer aggro vad jag kan minnas, den var rätt bekväm den med.
 
svetshjälp

Är det nån ev er pojkar i skånetrakten, gärna nära Lund som har tillgång till TIG? Jag gjorde en låghastighets highsida idag och bröt föstena till fotpinnen på höger sida så måste få tag i en vänlig själ som kan svetsa fast dessa åt min lilla hoj igen.

Så less just nu.... :gnissla
 
Okej. Svårt att montera? någon som har bild på hur det ser ut monterat?

plättlätt... det är bara två distanser som ska in mellan ramen och bakramen.
bilden är självförklarande.

http://postwhore.biz/albums/userpics/10123/DSC03597.JPG

MEN, jag tycker de passar illa med originalsystem på, eftersom det inte går att höja piporna till den nya höjden, det sabbar linjerna och man måste fixa någon form av distans för pipornas upphängning också.

Hojen på bilden har helsystem, vilket är mycket enklare att vinkla upp så att man kan fästa dem nära bakdelen (originalfästena). Då passar det bättre om man nu gillar looken som tailrisers ger.... ;)
 
Last edited:
Är det nån ev er pojkar i skånetrakten, gärna nära Lund som har tillgång till TIG? Jag gjorde en låghastighets highsida idag och bröt föstena till fotpinnen på höger sida så måste få tag i en vänlig själ som kan svetsa fast dessa åt min lilla hoj igen.

Så less just nu.... :gnissla
Tråkigt, se till o ta ur ordentligt o ram o bitarna så att ni inte lägger fog där fotpinnsplattan ska vara. Annars får den inte plats. Det finns inte mycket utrymme där.
 
plättlätt... det är bara två distanser som ska in mellan ramen och bakramen.
bilden är självförklarande.

http://postwhore.biz/albums/userpics/10123/DSC03597.JPG

MEN, jag tycker de passar illa med originalsystem på, eftersom det inte går att höja piporna till den nya höjden, det sabbar linjerna och man måste fixa någon form av distans för pipornas upphängning också.

Hojen på bilden har helsystem, vilket är mycket enklare att vinkla upp så att man kan fästa dem nära bakdelen (originalfästena). Då passar det bättre om man nu gillar looken som tailrisers ger.... ;)

Blev riktigt snyggt på den bilden. jag ville ha dom så jag får upp röven för annars ser man undertailen väldigt dåligt. Tänkte mest på min säkerhet =)
 
Tråkigt, se till o ta ur ordentligt o ram o bitarna så att ni inte lägger fog där fotpinnsplattan ska vara. Annars får den inte plats. Det finns inte mycket utrymme där.

Ska ha det i åtanke, tackar. Jag har fått tag i en lokal förmåga som ska kunna fixa det på lördag. Får se vad han vill ha för jobbet sen bara.

Men ser man det positivt så finns det ju en anledning att lacka om hojen nu framöver...
 
Sålde min TLR till Mr Z idag! Hoppas han blir nöjd och hinner köra mer än jag gjorde. Småbarn och motorcyklar är en ekvation som är svår att få ihop.
 
plättlätt... det är bara två distanser som ska in mellan ramen och bakramen.
bilden är självförklarande.

http://postwhore.biz/albums/userpics/10123/DSC03597.JPG

MEN, jag tycker de passar illa med originalsystem på, eftersom det inte går att höja piporna till den nya höjden, det sabbar linjerna och man måste fixa någon form av distans för pipornas upphängning också.

Hojen på bilden har helsystem, vilket är mycket enklare att vinkla upp så att man kan fästa dem nära bakdelen (originalfästena). Då passar det bättre om man nu gillar looken som tailrisers ger.... ;)

fick mina tailraisers idag. men det är olika storlekar på dom. vilken skall sitta var?
 
Back
Top